Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Crustová veličina ze švédského Göteborgu na posledním albu plnými hrstmi nabírá i z deathmetalové tradice svého města. Sedmá řadovka, pojmenovaná „Hexhammaren“, je současně zvukově učesanější než její předchůdci, rozumějte stále v intencích svého ušudlaného žánru. Melodika je mnohem vybroušenější a chytlavější než kdykoliv jindy. Celkem chápu, že tohle se fanouškům, kteří přísahají na první alba MARTYRDÖD, asi nebude líbit, ačkoliv v jádru to je stále podobná frajerská fůze, co si bere to nejlepší z d-beatu, death a black metalu.
Album je rozhodně nejpřístupnější z celé tvorby kapely. Někdy mám i pocit, že kdyby zpěv nebyl takovou zahleněnou špínou, najdou si k „Hexhammaren“ cestu i fandové folk metalu a podobných metalových subžánrů, jež si na košatých melodických linkách zakládají. On ten folklórní náběh v kytarách tady vlastě vždycky byl, ale asi nikdy nevystrkoval nos tak okatě. Pro mnohé to bude krok k mainstreamu, ale MARTYRDÖD ho dle mého bez potíží ustojí, protože to, jak pracují s melodií, vnímám jako aranžérské zrání, nikoliv posun k „popu“. Hravost, kterou mají heroických vyhrávkách skladby jako „Nästa Syrien“ nejsou ničím jiným, než kvalitně odvedeným kytarovým řemeslem. Hned v další skladbě „Cashless Society“ beztak dokazují, že nezapomněli ani válcovat, ani na poctivou metalovou riffařinu.
Novým MARTYRDÖD se daří kličkovat. Mnohé postupy hrají na první signální, ale mají současně poměrně dlouhou trvanlivost. Ještě se mi je od vydání alba nepodařilo oposlouchat. Melodika sedí na rozjetém crustovém vlaku, který nezadržitelně frčí kupředu, a ačkoliv jsem zmínil, že zvuk není zdaleka tak zubatý a hrubý jako třeba na „In Extremis“, stále si zachovává určitý nános nepostradatelné špíny. „Hexhammaren“ neudělalo tak velký posun, jak by se možná mnohým mohlo zdát, a nikdo to vlastně po MARTYRDÖD ani nechce. Největší změnou tak možná bude label, neboť předchozí tři alba vypouštěl do světa Southern Lord a nově se Švédi upsali stáji Century Media.
1. Hexhammaren
2. Ränillar
3. Helveteslarm
4. War On Peace
5. Bait And Switch
6. Nästa Syrien
7. Cashless Society
8. In The Dead Of Night
9. Den Sista Striden
10. Pharmacepticon
11. Judgement Day
12. Sthlm Syndrom
Diskografie
Hexhammaren (2019) List (2016) Elddop (2014) Paranoia (2012) Sekt (2009) In Extremis (2005) Martyrdöd? (2003)
DALŠÍ INFORMACE
Vydáno: 2019 Vydavatel: Century Media/Southern Lord
Máte-li rádi naléhavý zpěv Cristera Olssona, procítěné severské riffové preludování a nevadí vám ani švédština, na novém albu EREB ALTOR si jistě najdete to své. Na žádné slavobrány to není, ale i poctivé bušení do kovadliny má kolikrát něco do sebe.
Pořád je všechno v pořádku a americká super grupa jede v kolejích poklidného progrocku. I tentokrát se najdou příjemná místa, celkově mám ale pocit, že docházejí silnější melodické nápady. Snad to bude jen takový ten oddech před něčím větším. Doufejme.
Pojďme si zase užít trochu pravého DM chrastění. MACERATION splňují žánrové atributy na potřebných 100% a doručují desku, ze které budou nadšeni zejména příznivci DISMEMBER nebo GRAVE (ale i BOLT THROWER). Zvuk je tučný, hluboký a deska nepostrádá tlak.
AC/DC war metalu a jejich nová deska. Výrazně podobná těm předchozím. Příznivci REVENGE dostanou klasicky zvrhlý a maximálně agresivní klepec. Tak jako vždycky. A tentokrát rovnou přes 40 minut. No, mě to stačilo dvakrát, potřetí do toho už asi nejdu.
Tak je to konečně venku! Pohrobci geniální tech/death entity SPAWN OF POSSESSION jsou zpět v centru dění. V kůži RETROMORPHOSIS působí robustněji a špinavěji, nicméně i tak je dokážete neomylně identifikovat hned po prvním riffu. Epické zmrtvýchvstání.
GOLGOTHAN REMAINS trochu pročistili zvuk a zvýraznili ULCERATE vibes. Nové EP je pořád hodně agresivní a inspirace novozélandskou ikonou (tentokrát přichází na řadu jejich pozdní tvorba) slouží spíše jako vydatná poleva než jako zásadní konstrukční prvek.
Komplexní metalová skládanka, kde si podává ruce agresivní death metal s dusavými djent výpady, ale i melodickými a klidnějšími pasážemi. Přes veškerou agresivitu to má i zvláštní ladnost. První dojem slušný.