Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Už jen motiv úvodní „In Waking Hours“ dává jasně na srozuměnou, že znovuobnovení DISILLUSION hodlají přímo navazovat na svůj stěžejní opus „Back To Times of Splendor“ z roku 2004. Jakoby ani nebylo těch dlouhých 15 let, jež nás od něj dělí. Jakoby ani neexistovalo kontroverzní album „Gloria“ z roku 2006. Povstání doslova z prachu zapomnění má na svědomí zpěvák a kytarista Andy Schmidt, kterému, jak už to tak chodí, zjevně přišlo smutno po starých časech. Své tehdejší kumpány však přemluvit nedokázal, a tak tady máme úplně novou sestavu, avšak s hlavním tvůrčím mozkem na palubě.
A ten svůj rukopis nezapře ani po tak dlouhé tvůrčí pauze. Letošní novinka se navrací do dob ceněného debutu z první poloviny minulého desetiletí, aby se pokusila zdánlivě o nemožné – vzkřísit ducha doby a plynule pokračovat tam, kde se kdysi skončilo. Proč nemožné? V první řadě hlavně proto, že 15 let je i v hudebních sférách více než krátká doba, během které se leccos změnilo. Tak minimálně například mixtury různých metalových žánrů mohly kdysi působit jako originální zjevení, ale v současnosti už můžeme mluvit o poměrně běžné záležitosti.
Tohoto faktu si však musel být Andy Schmidt zcela vědom již od počátku skládání materiálu pro třetí album DISILLUSION. A možná jej i bral jako výzvu, která dodala jeho úpornému snažení potřebnou motivaci. Kromě samotného návratu skupiny na scénu je druhým největším překvapením právě ona inklinace spíše k počátkům její tvorby, než k pro mnohé v té době šokující nahrávce „Gloria“, jež posouvala zvuk skupiny rychlým krokem pryč z metalové ortodoxie. Překvapivým hlavně díky razantnímu způsobu, jakým se německá kapela tehdy se svoji starší produkcí vyrovnala.
Tohle vše je však dávná minulost. Přítomnost roku 2019 navrací jméno DISILLUSION zpátky na scénu dosti razantním a neméně neočekávaným způsobem. Pryč jsou hrátky s industriální hudbou a elektronikou, pryč je ona velkoměstská odlidštěnost typická pro 13 let starou nahrávku. V současnosti pětičlenné uskupení je zpět s ryze metalovým počinem, šikovně balancujícím na pomezí hned několika kovových proudů. Styčné plochy s „Back To Times of Splendor“ jsou jasně rozpoznatelné v komplexním přístupu ke skládání, rozsáhlejších stopážích jednotlivých skladeb a snaze naservírovat posluchači co nejpestřejší hudební menu.
A to se daří s místy až neuvěřitelnou lehkostí. Tato kapela byla vždy velice silná v kadenci chytlavých a vkusných melodických motivů, což zůstává i nadále její neochvějnou jistotou. Přestože jako celek dokáže hudba Němců v jistých několika málo momentech působit tak trochu jako sázka na jistotu, v jednotlivostech však vše šlape více než dobře. Organické propojení metalové hrubosti (nikterak však divoké) s rockovou melodikou a „progresivně“ nadýchanými party působí ještě o pověstný krůček přirozeněji, než na několikrát zmiňovaném albovém debutu.
I díky skladbám, jako „The Great Unknown“, s majestátně gradujícím refrénem, anebo „A Shimmer In The Darkness Sea“, jež hned vzápětí přinese povznášející zklidnění, lze „The Liberation“ nazvat takovou nenápadnou událostí roku na metalové scéně. Zároveň však nepředpokládám, že nahrávka vyvolá nějaké přílišné pozdvižení, na to byla koneckonců tato kapela vždy dost v pozadí hlavního dění. Na návrat tohoto polozapomenutého souboru se lze bezpochyby dívat z různých úhlů pohledu, ovšem v jejich výčtu by rozhodně měly absentovat slova jako „vypočítavý“ či „zbytečný“. Ačkoliv se v případě třetího alba DISILLUSION o nějaké metalové moderně dá hovořit jen stěží, nelze ji ani přes jasné odkazy do minulosti zaškatulkovat jako retro pro pamětníky. Právě ona časová neuchopitelnost, silné nosné motivy a nenucená lehkost, s jako jednotlivé skladby plynou, z ní dělá skvělý posluchačský zážitek pro fajnšmekry.
Ten bohužel a již tradičně kazí pouze dynamiky prostá produkce, plochá jako krajina v Pobaltí. Možná je to už zbytečné zmiňovat u každé nové nahrávky, nicméně v tomto případě je to dvakrát škoda právě proto, že hudební náplň „The Liberation“ si o pořádné nazvučení přímo říká.
pekny a prijemny album, na par miestach to trochu zaskripe, ale nejde o nic co by ma odradilo. aj spev, na rozdiel od starsich albumov ktore som kvoli nemu nedokazal pocuvat, tu vsetko funguje ako ma
Pořád je všechno v pořádku a americká super grupa jede v kolejích poklidného progrocku. I tentokrát se najdou příjemná místa, celkově mám ale pocit, že docházejí silnější melodické nápady. Snad to bude jen takový ten oddech před něčím větším. Doufejme.
Pojďme si zase užít trochu pravého DM chrastění. MACERATION splňují žánrové atributy na potřebných 100% a doručují desku, ze které budou nadšeni zejména příznivci DISMEMBER nebo GRAVE (ale i BOLT THROWER). Zvuk je tučný, hluboký s deska nepostrádá tlak.
AC/DC war metalu a jejich nová deska. Výrazně podobná těm předchozím. Příznivci REVENGE dostanou klasicky zvrhlý a maximálně agresivní klepec. Tak jako vždycky. A tentokrát rovnou přes 40 minut. No, mě to stačilo dvakrát, potřetí do toho už asi nejdu.
Tak je to konečně venku! Pohrobci geniální tech/death entity SPAWN OF POSSESSION jsou zpět v centru dění. V kůži RETROMORPHOSIS působí robustněji a špinavěji, nicméně i tak je dokážete neomylně identifikovat hned po prvním riffu. Epické zmrtvýchvstání.
GOLGOTHAN REMAINS trochu pročistili zvuk a zvýraznili ULCERATE vibes. Nové EP je pořád hodně agresivní a inspirace novozélandskou ikonou (tentokrát přichází na řadu jejich pozdní tvorba) slouží spíše jako vydatná poleva než jako zásadní konstrukční prvek.
Komplexní metalová skládanka, kde si podává ruce agresivní death metal s dusavými djent výpady, ale i melodickými a klidnějšími pasážemi. Přes veškerou agresivitu to má i zvláštní ladnost. První dojem slušný.
Desítka v rychlém kvapíku pádících válů nenechává nikoho na pochybách o čem že to tady bude. Španěle svůj tradiční hejvík hrají natolik tradičním způsobem, že tradičněji už to nejde. Skladby šlapou, refrény trefují cíl, jen do těch legín už se nenacpu.