Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Od remixů Justina Timberlakea, se kterými tito kluci ze Sheffieldu začínali krátce po miléniu, se 65DAYSOFSTATIC posunuli sakra daleko. Nejnovější deska u mě aspiruje na jednu z nejlepších náladovek roku. Žánrově stále zastává v hájenství ambientu, postrocku a elektroniky, které mají 65DAYSOFSTATIC za vlastní, ale zvuky a atmosféra, kterou tu dokázali vykouzlit, je naprosto v rámci jejich diskografie výjimečná.
Možná je můj dojem aktuálně umocněn i herním titulem Death Stranding, ke kterému by se jejich aktuální tvorba skvěle hodila jako soundtrack. Nedokážu si nic lepšího představit ve chvíli, kdy v postapokalyptické budoucnosti běháte po pustých pláních, na kterých dochází ke spojení dimenze živých a mrtvých. Toto je hudba pro neutěšený svět zítřka. Pro dobu, kdy lidstvo svojí vlastní vinou padne a zanechá zemi pustou, nespoutanou, tajemnou a krásnou. Naděje a usmíření přichází až s posledním trackem. Trochu mi vývoj celého alba připomíná i Biblický příběh o potopě.
Jsou tu velmi znervózňující lezavé kompozice, které jakoby předpovídaly katastrofu. Temné plochy v druhém tracku „Stillstellung“, které pohání neustále se přelévající, ale svým způsobem hypnotické rytmy, mají obrovský emotivní náboj. Neonová „Bad Age“ je pak naprostým skvostem a vrcholem desky. Na opakujících se pěti tónech vám vykreslí vizi, při které vám budou mrazivé prsty hnětat páteř tak silně, že budete mít husinu i na očním víčku.
Celé album používá rozostřené zvukové rejstříky, které hojně čerpají z noisu a industriálu, ale jsou kultivovány tak, aby byly lehce stravitelné. Decentně ohlazená hladká špína, která lehce klouže do útrob, kde vybuchne a stává se nestravitelnou.
65DAYSOFSTATIC vytvořili nebezpečnou mlhu. Minimalistickou kolekci skladeb, která má tendenci se tvářit nevinně, ale velmi rychle vás obklopí a zabalí do temné deky, ve které se nedá dýchat. Dokázala mi přivodit až agrofobické pocity úzkosti. Občas tu mám neodbytný pocit, že DAUGHTERS začali hrát ambient.
1. pretext
2. stillstellung
3. d|| tl | | |
4. bad age
5. 05|| | 1|
6. sister
7. gr[]v-_s
8. popular beats
9. five waves
10. interference_1
11. []lid
12. z03
13. u| || | th | r| d
14. trackerplatz
Diskografie
replicr (2019) Wild Light (2013) We Were Exploding Anyway (2010) The Destruction Of Small Ideas (2007) Don't Go Down To Sorrow (singl) (2007) Radio Protector (singl) (2006) One Time For All Time (2005) Hole ep (2005) Uunreleased/Unreleasable Volume II: How I Fucked Off All My Friends (2005) Retreat! Retreat! EP (2004) The Fall Of Math (2004) stumble.stop.repeat EP (2003) 65’s.late.nite.double-a-side.college.cut-up.trailers.for.the.looped.future. (2003)
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.
Koncepčný album, zaujímaví hostia (Ian Anderson z JETHRO TULL, Joey Tempest z... EUROPE?!), návrat growlingu(!), orchester, hammondy, moogy a mellotron, obal od Travisa Smitha a veľa paragrafov. Čo sa môže pokaziť? Podľa prvých posluchov sa zdá, že nič!