PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Dneska jsem to viděl podruhé, protože včera jsem nechtěl věřit vlastním očím. Za mě jednoznačně nejhorší díl devítidílné ságy. Proč? Vynasnažím se to popsat na následujících řádcích. Připomínám, že ze sedmičky, kterou dělal J.J. Abrams jsem byl vlastně nadšený. Proč tedy režisér, kterému se tak povedl restart, selhal ve velkém finále? V prvé řadě je velmi cítit, jak moc opatrný byl. Tam, kde předchozí díl byl originální a začal si razit svoji vlastní cestu, Abrams silně trhal obojkem a usadil ságu do starých vyjetých kolejí. Abrams se rozhodl vsadit na jistotu. Celý příběh je velkým fan servisem a více, než cokoliv jiného, připomíná „damage control“. Hlavně, aby nenarazil na něco, co by početnou fan základnu příliš rozptýlilo. Opatrnost, aby se osud devátého dílu nepotkal s osmičkou, je prostoupena vším.
Snaha nacpat do filmu co nejvíce planet, akce, humoru, temnoty, epičnosti ale ukrutně naráží. Vše je velmi zhuštěné a občas mi přijde, že Abrams v rámci děje povolal nějaký náhodný generátor dějových zvratů, kterému vytyčil cíl a automat pak už sám vytvořil story, přičemž sem tam recykloval střípky starých Star Wars, sem tak si sáhl pro romanci od Shakespeara nebo k válečným filmům typu Dunkirk. Vše ale silně zrychlil. Má to jeden zásadní efekt. Nové postavy, snad krom ústřední dvojice, nemají vůbec žádný prostor na vývoj. Vždy se jen mihnou, ale nemáte šanci s nimi navázat pouto.
U Star Wars nechci řešit to, že se postavy občas chovají tak, že to nedává smysl. Tady je to ale daleko za hranou, kterou jsem schopen snést. Místy ale máte pocit, že sledujete skvěle udělaný letsplay. Postava musí najít jeden artefakt, aby se dostala k dalšímu a otevřela si cestu dál. Některé dějové zvraty padají v hojném počtu z nebe a není pro ně vysvětlení. Jakoby někdo jen tak ledabyle posouval bez rozmyslu figurky na šachovnici.
Dám příklad. Objeví se nová postava a chce zabít jednu starou. Během pár chvil, při kterých se téměř nic zásadního nestane, najedou úplně obrátí a vzdala by se i toho nejcenějšího pro postavu, na kterou před minutou mířila blasterem. Bohužel tu není čas potřebně vypointovat a vystavět zvraty, které vás čekají. Film se k ději chová neuvěřitelně zbrkle. To, co se v minulosti řešilo několik dílů ságy, se tu odbude za několik sekund. To je hlavní důvod, proč pak scény působí zcela jinak, než by měly.
J.J. Abrams tu samozřejmě myslí na fanoušky. Je tu mnoho odkazů za minulost. Nesčetně zajímavě nadesignovaných mimozemšťanů, nové planety, parádní akce, honičky, ale ve výsledku je to jen rychlý průlet hyperprostorem, při kterém se nemůžete kochat krásou vesmíru.
Velmi často jsem měl podobné pocity jako s Rogue One. Na plátně jsou postavy, které jsou s vámi už třetí díl, ale pro vás nemají žádné charisma. Krom tandemu Kylo Ren – Ray tu neexistuje žádná další chemie mezi postavami. Navíc, mnohé figury, které byly důležité dříve, nyní hrají ne druhé, ale třetí a čtvrté housle. Jakoby režisér chtěl smazat vše, co se doteď stalo, a nahradit to jedním opulentním závěrem. Snaha popřít to, co Rian Johnson vystavěl v minulém díle, prostupuje celý film.
Abrams se snaží vyhovět všem. V mnohém to připomíná Avengers: Endgame, nicméně tam se podařilo několik opravdu silných scén, které s vámi hnuly. Tady nic takového není.
V kině bylo celkem dost Cosplay hardfans a zdálo se mi, že občas nemohou uvěřit tomu, co vidí a jakým způsobem jim film dějové zvraty servíruje. Při scéně, která měla být jedna z nejdojemnějších, se většina sálu nahlas smála.
Co je tu vlastně dobře? Řemeslo. V první řadě, hudba Johna Williamse (ten si tu střihne i malé cameo) je nádherná. V druhé řadě je tu spousta kvalitních honiček a akčních scén. Kulisy působí stejně fyzicky jako u sedmého dílu. V tom, jak je vše nasnímané a jak jsou udělané masky, vás film nezklame. I přes ta všechna negativa, která jsem teď na Vzestup Skywalkera navršil, toto jsou důvody, proč je zapotřebí vidět to na velkém plátně.
Nejhorší Hvězdné války.
6 / 10
2019, 142 min
Režie: J.J. Abrams
Scénář: J.J. Abrams, Derek Connolly, Chris Terrio, Colin Trevorrow
Kamera: Daniel Mindel
Hudba: John Williams
Hrají: Daisy Ridley, Adam Driver, Oscar Isaac, John Boyega, Lupita Nyong'o, Mark Hamill, Andy Serkis, Keri Russell, Billie Lourd, Domhnall Gleeson, Kelly Marie Tran, Billy Dee Williams, Richard E. Grant, Joonas Suotamo, Anthony Daniels, Naomi Ackie, Dominic Monaghan, Matt Smith, Carrie Fisher (a.z.), Nasser Memarzia
Producenti: Ram Bergman, J.J. Abrams, Kathleen Kennedy
Střih: Kevin Stitt, Maryann Brandon, Stefan Grube
Scénografie: Rick Carter
Kostýmy: Michael Kaplan
-bez slovního hodnocení-
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.