Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Je jistě zajímavé, že zatímco klasická punková scéna má v domácích končinách poměrně silné kořeny i zázemí, její folkově/keltská odnož je na tom o poznání jinak. Nechci říct přímo hůře, protože význam zmíněného příslovce samozřejmě leží úplně jinde, ale je myslím nesporné, že představitelů tohoto výhradně importovaného stylu, v jehož erbu se tak krásně vyjímá sytě zelený jetelový čtyřlístek, u nás mnoho není. O to víc jistě potěší, že se mezi nimi najdou i tací, kteří představují solidní alternativu i nejzkušenějších ze světových jmen.
Ano, českobudějovičtí PIRATES OF THE PUBS mají přesně takový vznětlivý potenciál. A na důkaz toho vydali na konci loňského roku již druhé řadové album „Still On The Road“, na němž podobně jako na stejně poutavém debutu „Drunken Forever“ (2016) karibským rumem stvrdili svou stylovou příslušnost (pokud to ovšem vůbec někdo, kdo si říká „Piráti z hospod“, potřebuje) a nabídli pohlednou sbírku skladeb, v nichž se v punkovém tempu peláší o závod vstříc voňavým melodickým dálkám plným slané oceánské vody.
Není to jistě nic světoborného, to pochopitelně vyplývá již z podstaty věci, ale je prostě fakt, že tihle piráti mají jisté kouzlo, jemuž není vůbec složité podlehnout. Ať už proto, že do svého nástrojového arzenálu počítají také mandolínu, housle, píšťalu či akordeon, anebo prostě jen mají čich na silné a poutavé hudební předivo. V každém případě sotvaže dozní úvodní intro „Dva roky prázdnin“ (při kterém se mimochodem všem pamětníkům stejnojmenného francouzského seriálu, k němuž komunistická televize opatřila stejnojmennou úvodní skladbu v podání Karla Černocha, musí spolehlivě rozběhnout mráz po zádech), rozjede se skvělá celticpunková párty, která vpodstatě nemá slabšího místa.
Všedefinující stylové pecky jako „We Are Pirates“, „Srdce v ohni“, Drunken Dublin“ nebo titulní „Still On The Road“, téměř popíková „Never Let You Down“, náturou romanticky dobrodružné „Ostrov pokladů“ a „Kraken“ či tradicionál „Leave Her, Johny, Leave Her“, tam všude tahle námořnická cháska kouzlí na tvářích svých posluchačů upřímný, potěšený úsměv, od nějž si prakticky není možné odpomoct, tedy alespoň dokud celé album nedospěje ke svému konci.
A jestliže smyslem toho všeho je především stisknout ve dlani imaginární pohár plný tmavého piva, zplna hrdla se z něj napít a alespoň na chvíli hodit za v rytmu se natřásající hlavu všechny všednodenní starosti, pak je „Still On The Road“ zásahem přímo do černého. Černého sukna, z nějž se šijí ty nejkvalitnější pirátské vlajky, i kdyby měly viset třeba jen někde nad hospodou.
1. Dva roky prázdnin
2. We are Pirates
3. Never let you down
4. Srdce v ohni
5. Ostrov pokladů
6. Drunken Dublin
7. Back to Galway
8. Kraken
9. Captain´s Grave
10. Až jednou
11. Leaver Her Johnny leave Her
12. Still on the road
13. Nečum!
14. Czechrishman
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.
Low-key scandi thriller o druhém největším vyšetřování v dějinách Švédska má pár dramaturgických botiček, ale svým důrazem na skvělé postavy a trpělivě budovanou atmosféru odhodlaného zoufalství dokáže ve finále trefit na solar. Silná a poctivá minisérie!
Krásno vyšlo včera, na výročie obety Jana Palacha. Ak chcete mať zimomriavky z počúvania slovenského metalu, čo najskôr si dajte tento prvý veľký domáci album tohto roka.
Nelze jimi pohrdat, musíte je milovat! Bezejmenná novinka nepřekvapí ve smyslu žánrových změn, ale přijde mi rafinovanější a propracovanější než kdy předtím. Rozhodně však ne na úkor intenzity a nekompromisního přístupu. Tady vše při starém a dobrém!
Už pár dnů mě trápí teploty, tak se nořím do hojivého babylonského bláta těchto Belgičanů. Ve své drone doomové přísnosti je to krásný, bezmála hřejivý delirický zážitek, který jedním dechem proklíná i povznáší, elegantně tančí i trpí v křečích.
I přes původní vize, že nová deska Nicka Cavea ponese optimistickou auru, propadá se "Wild God" do pochmurných nálad a svou tísnivou atmosférou umí sevřít posluchače do kleští. Přesto je "Wild God" o kus písničkovější než minulé desky, což je za mě dobře.