Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tato nahrávka je pro mě zatím největším zklamáním roku 2020. CODE ORANGE KIDS měli před deseti lety skvěle našlápnuto. Po prvních dvou deskách to vypadalo, že FULL OF HELL budou mít zdatné sekundanty v tom, jak originálně přistupovat k hudebnímu extrému. Po společném splitku v roce 2012 se však cesty obou kapel začaly značně rozcházet. CODE ORANGE začali růst kariérně, začali otevírat koncerty pro čím dál tím větší kapely (GOJIRA, SYSTEM OF THE DOWN, DEFTONES), zatímco FULL OF HELL stále „hnijí“ v podzemí. Současně se ovšem prvně jmenovaní začali postupně vyprazdňovat a obyčejnět.
Tento sešup jsem pozoroval i na živých koncertech. Tam, kde dřív byla mladá drzá dravost, je teď jen póza. To samé čpí z jejich současné hudby. Ze zajímavého, rezavého, nebezpečného hardcoreu se stává ulízaný generický metalcore s notnou dávkou industriálu. Jedna z nejvíc promarněných šancí na hardcoreové scéně.
Noví CODE ORANGE mají určitou snahu o mnohotvárnost. Některé skladby působí více metalcoreově, jindy se snaží zdůrazňovat melodičnost nebo naopak chaotickou industriální hrubost. Výsledkem je to, že se chtějí být vším, ale ničím nejsou pořádně. Album se rozpadá. Nedrží pohromadě, nedrží si styl ani náladu. Přerod do mainstreamovější kapely, která osloví více posluchačů za asistence producentů, kteří ošetřovali nahrávky kapel jako KORN nebo LINKIN PARK, míří naprosto mimo terč.
CODE ORANGE lehce proházeli členstvo. Do kapely naskakuje nový kytarista a Jami Morgan se zvedá od bubenické stoličky, aby se mohl plněji postavit k mikrofonu a ovládat klávesy a synťáky, jež mají kapele pomoci v užívání širší škály výrazových prostředků. Jde hlavně o industriální zvukové rejstříky. Tato zesílená kovovost trochu evokuje situaci, v níž jako by CODE ORANGE chtěli být tvrdší a extrémnější varianta DAUGHTERS, s nimiž jeli před pár lety turné (ještě společně s THE DILLINGER ESCAPE PLAN), ale výsledek je absolutně bez emocí. Tam, kde vás z DAUGHTERS mrazí a musíte je brát vážně, působí CODE ORAGE jako vtip pro metalcoreová děcka. Syntezátory sice chrlí ostré kovové piliny na všechny strany, ale nejedná se o nic, co by působilo jakkoliv nebezpečně.
„Underneath“ je místy uskřípaná, jindy chladná, možná i tvrdá nahrávka, ale ve výsledku kolem vás projde a nezůstane po ní vůbec nic. Ptám se sám sebe, jak tak nadějné poupátko mohlo rozkvést v podobně smradlavý a nezajímavý plevel.
Ze zajímavého, rezavého, nebezpečného hardcoreu se stává ulízaný generický metalcore s notnou dávkou industriálu. Jedna z nejvíce promarněných šancí na hardcoreové scéně.
1. (deeperthanbefore)
2. Swallowing the Rabbit Whole
3. In Fear
4. You and You Alone
5. Who I Am
6. Cold.Metal.Place
7. Sulfur Surrounding
8. The Easy Way
9. Erasure Scan
10. Last Ones Left
11. Autumn and Carbine
12. Back Inside the Glass
13. A Sliver
14. Underneath
Čo zaberalo v deväťdesiatych rokoch, zaberá aj dnes. CODE ORANGE odpovedajú na uniformný zvuk dokonalého generického metalcoru špinvosťou, hlukom, glitchmi a chaosom.
Niekedy to však po všetkých stránkach preženú, vtedy to nedrží pohromade a texty znejú ako od fanúšika konšpiračných toto-ti-médiá-nepovedia teórií po štvrtom pive. Najlepšie momenty pritom prichádzajú, keď sa sústredia na nosné melódie ("The Easy Way", "Autumn and Carbine" alebo "Underneath"). Tam najviac vynikne ich mladicka nasratosť, v ktorej podľa mňa vidí Roadrunner hlavný selling point. Tá totiž je na rozdiel od deväťdesiatkového industrialu aktuálna stále.
3. dubna 2020
Rudi
9 / 10
Zaujímavé, u mňa je to úplne naopak. Najzaujímavejší album prvých troch mesiacov v tomto roku. Všetok ten rozruch a virvar okolo predchádzajúceho albumu „Forever“ ma nechali chladným, ale teraz CODE ORANGE triafajú priamo do srdca. Toto je zrod veľkej kapely, ktorá na novinke urobila všetko správne. Masívne riffové steny, hluky, ruchy, vibrácie, lascívne grungeové melódie, skvelý čistý spev, krik a rev ostrý až na krv a hlavne silné PESNIČKY. Takto som sa na začiatku 90. rokov tešil z dosky „Psalm 69“ od MINISTRY či o pár rokov neskôr zo „City“ od STRAPPING YOUNG LAD. Ak by sa ma niekto pýtal, ako znie metal v roku 2020, v tejto chvíli mu odporučím „Underneath“ od CODE ORANGE.
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.