Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Progresivní metal je jedním z podžánrů heavy metalu, který je tak nějak jiný, takže ho na první poslech pozná vlastně asi každý. A ať už je to spojené jen s komplikovanější strukturou skladeb či „jinou“ melodikou nebo jde naopak o zhudebněný matematický příklad, je jasné, že podobně ohnutý metalový mainstream bude často zdrojem debat, nesouhlasů a nepochopení.
Třeba jako v případě nového alba amerických progových veteránů PSYCHOTIC WALTZ, kteří v podobě „The God-Shaped Void“ vydávají své teprve páté studiové album po čtyřiadvacetileté pauze od předchozího zápisu „Bleeding“. Někdo vám řekne, že tohle tedy progresivní metal rozhodně není, někdo naopak bude trvat na tom, že tohle tedy progresivní metal rozhodně je. A co s tím? Pravdu budou mít pochopitelně nejspíš oba, v souladu s tím, jak moc citliví jsou na podstatu oné „progresivity“.
Já osobně vnímám tenhle návrat kalifornských (dnes již) legend skrznaskrz progresivně, byť samozřejmě cítím, že do té nejsprávnější formy mu nejspíš chybí více komplikovanosti a méně pravidelnosti a přehlednosti. To na něm nicméně právě oceňuji a zároveň zcela upřímně říkám, že je mi vlastně úplně fuk, jak přesně to vlastně celé nazvat, když zážitek, který si z celé téměř hodinové nahrávky odnáším, je naprosto mimořádný.
Dosavadní tvorbu PSYCHOTIC WALTZ jsem znal jen tak nějak zběžně (a někdy možná ani to ne) a některé od ní odvozené projekty, jako především DEAD SOUL TRIBE, jsem zase nikdy nevnímal nijak zásadně. Holt stará metalová konzerva, u níž budete předem přesně vědět, na straně kterého z výše popsaných přístupů ke kovové progresivitě jí najdete. Ale „The God-Shaped Void“, to je náhle něco zcela jiného, až jsem se toho v první chvíli málem i zalekl.
Kapele se na tomhle albu podařilo velmi citlivě vyvážit poměr klasického metalového materiálu s odlišným přístupem ke komponování a hlavně vymyslet celou kupu úžasných melodií, které tohle album sebejistě povyšují nad jiné. Jako kdybyste jeho prostřednictvím vstoupili do magické země za zrcadlem, která může být klidně vyobrazena na jeho obalu. Všude roztodivné barvy, zvláštní tvary s nestandardními rozměry, neidentifikovatelné cosi a v ovzduší tomu všemu přímo dominující pocit, že něco nebo někdo přijde a začnou se dít věci. Velké věci, při nichž běhá mráz po zádech a někdy i vstávají vlasy hrůzou na hlavě.
Hrací čas alba je tak přímo nabušen fascinujícím hudebním dějem, jemuž vlastně nikdy nedochází šťáva a dovede posluchači neustále (v tom dobrém slova smyslu) brnkat na nervy. Tu s větší porcí metalové kytary (jako typicky v „All The Bad Men“, jejíž riff nelze dostat z hlavy snad ani po požití celé lahve éteru), tu naopak s menší (akustickými kytarami kouzelně vymalovaná „Demystified“), tu s větší chutí pro rafinovanost (třeba sólo na flétnu v krásným snovým oparem zahalené „Pull The String“) a tu naopak s menší (jeden z nejdůležitějších momentů celého alba „Sisters Of The Dawn“, kde to jinak také krásně zavoní po NEVERMORE). A zážitek je to tak velký, že zcela přirozeně dochází na další a další poslechy, které stále přinášejí nové a opravující vjemy – v případě recenzenta to typicky bylo ve „While The Spiders Spin“, která v jeho uších z původní šedé myšky alba postupně vykvetla v adrenalinem sršícího býka, zuřivě rozhrabujícího v očekávání koridy kopytem hlínu.
Na celkové soudy o metalovém roce 2020 je jistě ještě brzo, ale v kontextu neradostného aktuálního dění všude kolem nás je jisté, že „The God-Shaped Void“ zabírá na těžkou hlavu z koronavirové nákazy jako máloco. I proto musím ve prospěch PSYCHOTIC WALTZ zaznamenat naprosto zaslouženě výtečnou.
1. Devils and Angels
2. Stranded
3. Back to Black
4. All the Bad Men
5. The Fallen
6. While the Spiders Spin
7. Pull the String
8. Demystified
9. Season of the Swarm
10. Sisters of the Dawn
11. In the Silence
Diskografie
The God-Shaped Void (2020) Bleeding (1996) Mosquito (1994) Into The Everflow (1992) A Social Grace (1989)
Asi takhle - kdyby "The God-Shaped Void" nahrál Devon Graves pod hlavičkou DEADSOUL TRIBE, pochvalně bychom zatleskali s tím, jak mu pauza prospěla a po nemastném neslaném konci se projekt znovu pěkně zmátořil a přes zvláštně zploštělý zvuk nahrál dobré album. Jenže nahrávka vyšla pod značkovou visačkou PSYCHOTIC WALTZ, a ti vždy přinášeli něco víc, než jen tradiční a prověřený rockový model dle pana Gravese. Takže nezbývá, než přes počáteční jasné zklámání materiálu sice přiznat slušnou kvalitu, která však na vrcholy souboru ztrácí. A ta výpůjčka z MADONNiny "La isla bonita" v jinak parádní "Sisters Of The Dawn" je už přece jen nápadná přespříliš.
7. dubna 2020
Z HODNOCENÍ ČTENÁŘŮ
Dilemma
7,5 / 10
Trosku lepsi zvuk a trochu viac priestoru zvysku kapely
Soutěž o nejlepší metalový obal tohoto roku můžeme uzavřít, už na konci února tu máme jednoznačného vítěze - „Here Be Dragons“. Cenu přebírá Rodney Matthews. Pod obalem najdeme, bohužel dle očekávání, již jen recyklovaný a mnohokrát přežvýkaný obsah.
Zajímavý je tradičně pouze seznam hostí (Tate, Kiske, Atkins, Khan ad.), jejich účast však do země spolehlivě zadupává otravný hlas principála a samozřejmě i bilionkrát slyšené odrhovačky, které složil. Skalní aplaudují,ostatní si jen uplivnou a jdou dál.
Pod novým vydavatelem se Němci END OF GREEN vrací ke kořenům. Reedice debutového alba včetně jeho nově nahrané verze je celkem příjemným připomenutím jejich důrazných gothic doomových začátků. Uvidíme co bude dál.
Ale jo, tenhle pozdní švédský diskotékový metal má něco do sebe, a to i na svém již devátém řadovém albu, kde krom zlata v hrdle Nilse Molina nabízí i pár výrazných melodií, co se dobře posluchají, obzvlášť když pod nimi bublají ty tvrdé kovové spodky.
Takový francouzský stylový bráška Řeků MOTHER OF MILLIONS. Citlivý a náladový prog rock s důrazem na baladičnost a melodiku. A i zde má hodně výraznou roli emotivně zabarvený vokál. Hudebně se najdou vlivy LEPROUS, PORCUPINE TREE, ale i krajanů KLONE.
Po tragické smrti klávesáka Makise Tsamkosogloua, který v roce 2019 zemřel přímo na pódiu, se Řekové vrátili s ještě emotivnější porcí svého prog rocku. I díky výraznému vokálu je opět cítit LEPROUS aura, ale vůbec to nevadí. Výsledek je super.
"Beyond The Masters" zaškrtává všechny položky OSDM "checklistu". Někdo by mohl snad štkáti, že je to pořád to samé, že to nic nového nepřináší, že... Jako by nebylo dost jasné, že variace na odkaz mocných INCANTATION se dají poslouchat od rána do večera.