OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Rock to má nahnuté. Koncertným pódiám stále (alebo čoraz viac?) dominujú veteráni. Predposledný krát, keď našu Valhallu vyhrala kapela dvadsiatnikov, bolo v roku 2005. A naposledy, keď prvé miesto uchmatol ZEAL & ARDOR – mixujúci tradície a modernu neodolateľne neopozeraným spôsobom. K tomuto receptu sa ešte vrátime.
Dôvod písať o KING GIZZARD & THE LIZARD WIZARD hľadám už o konca 2017, roku, v ktorom melbournská (väčšinou) sedmička vydala päť dlhohrajúcich albumov – každý jeden z nich dobrý, tri dokonca výborné.
Dve dosky s vročením 2019 (prvá: boogie, druhá: old school thrash metal) až také vzrušenie nepriniesli, zato svetové turné áno: skupina v skvelej forme, na vrchole kreatívnych síl a obľuby fanúšikov svoju energiu pretavila do trojice digitálnych živákov, vydaných na podporu zotavenia z austrálskych ničivých požiarov, a multimediálneho projektu „Chunky Shrapnel“, načasovaného chtiac-nechtiac do prostriedka storočnej pandémie.
Toľko zdĺhavý úvod, v ktorom sa snažím naznačiť, že KING GIZZARD & THE LIZARD WIZARD sú možno najlepšia progresívna rocková skupina dneška. Pri klasickom progu som nikdy nevedel prehltnúť jeho samožerstvo, blazeovanú snahu o formálnu dokonalosť, upätosť: zato KING GIZZARD & THE LIZARD WIZARD – aj keď kapelník Stu Mackenzie tento rok oslávi tridsiatku – majú stále bližšie k „Piper At The Gates Of Dawn“ než k „Dark Side Of The Moon“ – ich zmes surf rocku, psychedélie, boogie, mikrotonálnej hudby (keď sa im chce) či thrash metalu je v prvom rade o zábave, energii a radosti z experimentovania a až v rade x-tom o vybrúsenosti (ale kto chce, nájde aj tú). Záverečné medley „A Brief History Of Planet Earth“, zostrihané zo štyroch koncertných zastávok, je najlepším dôkazom.
Ešte pred klasickým vydaním na digitálnych platformách, CD a samozrejme na platni mal mať „Chunky Shrapnel“, natočený na klasický filmový materiál, premiéru v tradičných kinách. Koronavírus plány presunul na digitálne platformy, kde sa film „premietal“ 24 hodín. Na rozdiel od tradičných živákov je ťažisko na zachytení atmosféry – tri dramaturgicky pomerne homogénne koncertné bloky sú rozdelené krátkymi intermezzami zo zákulisia európskeho turné, predkoncertných príprav aj pokoncertného uvoľnenia.
Zábery z koncertov sú snímané z pódia: publikum dostáva takmer rovnaký priestor ako hudobníci, nervózna kamera kmitá z detailu na detail, zo záberu na záber. Vniknutie fanúšikov na pódium vo filme ostane, rovnako ako prídavkový jam s predkapelami (krajania ORB a štyri sestry Findlayové z – tiež za počutie stojacich – stonerrockových STONEFIELD), počas ktorého sa hlavné hviezdy venujú prevažne stagedivingu.
Po hudobnej stránke vytŕčajú ekologická „Planet B“, „Venusian 2“ a „Hell“ zo stále aktuálneho thrashmetalového experimentu „Infest The Rats’ Nest“, titulná „Murder Of The Universe“ (z koncepčného, prevažne metalového albumu o cyborgovi, ktorého túžbou je zažiť dve veci, ktoré pozná len človek: smrť a... zvracanie*) a trojica „Inner Cell“, „Loyalty“ a „Horology“ z „Polygondwanaland“, asi najvhodnejšieho albumu na prvé stretnutie s KING GIZZARD & THE LIZARD WIZARD.
Míňať priveľa slov na detaily detaily je však v tomto prípade kontraproduktívne. Tak, ako KING GIZZARD & THE LIZARD WIZARD neváhajú nasávať (a rozpitvávať, pretvárať, mixovať, uctievať az parodovať) všetky staré i nové hudobné klišé, tak pre ich samých platí klišé iné – o tom, ako sú najlepšie recepty oveľa chutnejšie ako súčet ich ingrediencií.
Alebo ešte jednoduchšie: sú kurva dobrí.
*) ... ktoré sa dostalo aj do titulu nahrávky. Skúste v texte spomínanej „Murder Of The Universe“ nájsť spojenie „chunky shrapnel“.
Najlepší živák od najlepšej kapely.
10 / 10
Stu Mackenzie
- spev, gitara, klávesy, melotron, flauta, basgitara, saxofón, klarinet, perkusie
Ambrose Kenny-Smith
- spev, kazoo, harmonika, klávesy, gitara, percussion
Joey Walker
- gitara, klávesy, basgitara, spev, perkusie
Cook Craig
- gitara, basgitara, spev, klávesy
Lucas Skinner
- basgitara, klávesy, spev
Michael Cavanagh
- bicie, perkusie, theremin, spev
Eric Moore
- bicie, perkusie, theremin, klávesy, spev
Chunky Shrapnel (2020)
Live in Brussels '19 (2020)
Live in Paris '19 (2020)
Live in Adelaide '19 (2020)
Infest The Rats' Nest (2019)
Fishing For Fishies (2019)
Gumboot Soup (2017)
Polygondwanaland (2017)
Sketches Of Brunswick East (2017)
Murder Of The Universe (2017)
Flying Microtonal Banana (2017)
Nonagon Infinity (2016)
Paper Mâché Dream Balloon (2015)
Quarters! (2015)
I'm in Your Mind Fuzz (2014)
Oddments (2014)
Float Along – Fill Your Lungs (2013)
Eyes Like The Sky (2013)
12 Bar Bruise (2012)
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.