Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Pohled na sestavu, která je zodpovědná za nejčerstvější přírůstek do diskografie kovového projekt(il)u fenomenálního běloruského kytaristy Victora Smolskiho, jasně říká, že od posledně se hýbalo s leckterým jejím stavebním kamenem. Odešli zejména David Readman a Andy B. Franck, tedy oba pěvci, kteří ALMANAC vtiskli původní podobu, a odešel také bubeník „Zacky“ Tsoukas. Jména jejich náhradníků, řekl bych, nejsou příliš známá, ale zato svědčí o nejužším provázání Smolskiho bandu s německou scénou. Patrick Sühl totiž na ní byl dosud spíš jen nenápadný zpěvák (kapely PANTALEON a GUN BARREL, jestli to někomu vůbec něco řekne), a Kevin Kott zase současně hraje ještě v AT VANCE a MASTERPLAN. A to samozřejmě nemluvím o tom, že jako zpěvák č. 2 je v současnosti oficiálně uváděn Frank Beck (jinak GAMMA RAY), který ovšem ještě do dění na „Rush Of Death“ nepromluvil.
Dost nicméně personálním otázkám, k nim si laskavý čtenář může více zalistovat internetem. S třetím regulérním studiovým záznamem ALMANAC došlo k výrazné změně směřování námětového konceptu, neboť od témat carských, smrtících a historických se kapela přesunula k velké zálibě jejího duchovního otce, automobilovému závodění. Odtud pramení texty mnoha skladeb na albu a váže se k němu i poutavá kresba výjevu z jakýchsi moderních gladiátorských her na jeho obalu.
Tím jsme ovšem se všemi novinkami tak nějak vyřízeni. Po dvou předchozích, velmi slušných a také odpovídajícím způsobem úspěšných albech, se totiž jistě nedalo očekávat, že by Victor Smolski vsadil na nějakou odlišnější kartu. Však také proč. Vstupujeme proto znovu do hájemství jeho výrazné metalové kytary, kde se pro ostré riffy nechodí daleko a stejnou trasou se to bere, když je potřeba přihodit nějakou tu melodii či symfonickou příchuť, aby onen obrázek o moderním melodickém metalu byl naprosto perfektní.
Jenže na rozdíl od vzpomínaných dvou předcházejících desek tady běloruskému kytarovému mágovi nečekaně dochází životně důležité palivo: novinka je prakticky bez hitů. Skladby jako „Self-Blinded Eyes“, „Hands Are Tied“, „Children Of The Future“, „Losing My Mind“ či „Guilty As Charged“ (ale i další) jsou dokonalými ozdobami minulých záznamů, na nichž se nacházejí, a které zejména právě díky nim rozkvetly do metalové krásy. Na „Rush Of Death“ není prakticky nic podobného, vlastně jen titulní skladba a závěrečná „Like A Machine“, když to vezmu poctivě kolem a kolem. Třebaže Patrick Sühl zpívá jako z partesu a s Jeannette Marchewkou v zádech jim to opravdu sluší, jsme díky tomu ve zbytku alba už pouze svědky nekonečné, rutinní metalové práce, která sice prakticky ani nemůže urazit (pořád ještě jde o Victora Smolskiho, že), ale zároveň nikterak nenadchne.
Nemění na tom nic ani poměrně časté užívání vokodéru či jaké to čertovy krabičky („Satisfied“ nebo „Blink Of An Eye“), jež by snad jako jediné mohlo zavánět čímsi jako pokusem o vzdušnější přístup k věci. A na takovém základu se toho mnoho vystavět nedá, to je zkrátka marné. „Rush Of Death“ proto bude nejspíš v diskografii ALMANAC hrát roli nechtěného nejmladšího sourozence, na nějž už si za nějaký čas nikdo nevzpomene. A vzpomene-li přece, nejspíš už ovšem stejně nepustí.
1. Predator
2. Rush of Death
3. Let the Show Begin
4. Soiled Existence
5. Bought and Sold
6. The Human Essence
7. Satisfied
8. Blink of an Eye
9. Can't Hold Me Back
10. Like a Machine
tak toto veru nie je ziadne Lambo ani Bavo, skor taky Renault Megane, s ktorym sa sice dohrkotate do ciela alebo aspon jeho pribliznej blizkosti, no velke nadsenie vami nelomcuje... lod plavajucu nikam opustili hviezdne spevacke mena, co ale vysledny dojem nijako neovplyvnuje... ak by Smolski nahral instrumentalny gitarovy album s orchestrom, vsetci by sme tu slintali blahom - tento jeho dalsi marny vykop na temu power metal mi uz fakt nedava zmysel... a pritom mi tento pocin pripada najlepsi z dielne Almanac, asi kvoli mojim nulovym ocakavaniam... a opat tomu kurva chyba dobry refren...
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.