Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Steve Austin byl vždy hudební samorost, co tvořil žánrově nepopsatelné desky. Jedenáctá studiovka TODAY IS THE DAY nazvaná „No Good To Anyone“ není výjimkou. Nese rukopis svého autora až do morku kosti. Přesto je však v něčem zcela výjimečná. Je první, která za téměř třicet let fungování kapely vychází u tak velkého labelu, jakým je BMG. Trochu mě to před tím, než jsem si desku pustil, znervóznilo. Od dob, kdy první desky vycházely u noiserockových Amphetamine Reptile, přes dlouhé relapsácké období až k minulé nahrávce, kterou vydali dokonce slovutní Southern Lord, jsem měl vždy pocit, že ke zjevení, jakým jsou TODAY IS THE DAY, tato jména labelů sednou jak prdel na hrnec. Nyní jsem si nebyl jist. Dovolí BMG Austinovi tvůrčí svobodu, jakou potřebuje? Musím říci, že ačkoliv vydání u BMG stále nechápu, tak velký label desku nijak slyšitelně neovlivnil.
„No Good To Anymore“ je šílené. V tom nejlepším slova smyslu. Často se mi při poslouchání vloudila do hlavy myšlenka, že je to vlastně „jen“ takový ušmudlanějí rock. A v tu chvíli vždy přišla facka. Austin si tu sice místy hraje s chytlavými melodiemi, ale vzápětí vše obaluje rzí a vazelínou. Hned titulní skladba má nádhernou táhlou malebnou kytarovou linku, do které zpěvák pokládá hlas způsobem, jenž zní jako výhrůžka. Basové spodky pak tvoří hlomozící vazké bláto, které se táhne jako med. Současně máte pocit, že pokud do té basové linky spadnete, tak vás pohltí a vy se v ní utopíte. Bicí nástroje jsou naopak poměrně často velmi kovové a ostré.
Austin tu dává vyniknout svojí lásce ke kontrastům. K romantizujícícm nápěvům dává nekompromisní kopákové střelby, obklopené industriální špínou. Svým vokálem dokáže fňukat, řvát bolestí, konejšit i hysterčit. Klidně i více poloh současně. Kupí na sebe jednotlivé nesourodé vrstvy a tvoří tak neokoukanou paletu barev, které jiné interprety nikdy nenapadlo dát dohromady. Velmi důležité je dodat i to, že Austin vždy dokázal dát nesourodosti význam a uřídit svoji hudbu tak, aby se celek nerozpadl.
I ve svém pokročilém věku je stále radikálem, který cedí emoce přes brutální zbustrované zvuky, zabíjející všechny hitové ambice jeho melodií. Máte před sebou psychotické noiserockové šílenství, ve kterém jsou zakleté silné, sladké momenty, obklopené pekelnou bažinou čiré nenávisti. „No Good To Anyone“ je osobnější než desky minulé. Steve tu nechává lidi nahlédnout do svého nitra. Do situací, které ho provázely po dobu od vydání poslední desky. Ať už šlo o ztráty v jeho životě nebo problémy se zdravím. V každém případě mají tyto události zásadní vliv na to, jak dnes TODAY IS THE DAY zní.
Steve Austin - vocals, guitar, production, engineering, mastering
Tom Bennett - drums, percussion
DJ Cox - bass guitar, Moog
Skladby
1. No Good to Anyone
2. Attacked by an Angel
3. Son of Man
4. Burn in Hell
5. You're All Gonna Die
6. Orland
7. Cocobolo
8. Agate
9. Callie
10. OJ Kush
11. Mercy
12. Born in Blood
13. Mexico
14. Rockets and Dreams
Diskografie
No Good To Anyone (2020) Animal Mother (2014) Pain Is a Warning (2011) Axis Of Eden (2007) Kiss The Pig (2004) Sadness Will Prevail (2002) Live Till You Die (2000) In The Eyes Of God (1999) Temple Of The Morning Star (1997) Today Is The Day (1996) Willpower (1994) Supernova (1993)
Zdaleka ne všechno v již poměrně bohaté diskografii TODAY IS THE DAY mi bezvýhradně sedí, ale letos si to tak nějak sedlo jak má. Na sludge-metalový základ, pravda již značně archaického vyznění, se postupně namotávají další vlivy a žánry a celé to tak pěkně a organicky drží pohromadě, že je to radost poslouchat. A rozhodně nemám ani problém s tím intenzivním ohlížením se do minulosti. Já totiž vzpomínám tuze rád.
12. května 2020
Rudi
9,5 / 10
Nahrávka, ktorú v tomto roku počúvam asi najčastejšie. Nesmierne ma baví, ako je počuť, že Steve Austin snáď už od svojich trinástich či štrnástich pracoval vo vlastnom štúdiu, vlastnými spôsobmi; jeho kreativita je nenapodobiteľná a úplne pochopiteľne za tie roky magnetom pre iných muzikantov - dôležitú úlohu zohral v kariére MASTODON či LAMB OF GOD. Sludge, pop, black metal, čo len chcete, všetko tu nájdete na kope a súčasne sa to celé valí v jednej ucelej a neodolateľnej forme. Pre mňa naozaj dokonalý soundtrack prvému polroku 2020.
Irové pokračují ve své vizi neotřele pojatého a math rockem ušpiněného post rocku, jako by se stále snažili vyrovnat debutu, kterým se blýskli již v roce 2009. Opět chybí asi jen špetka, aby to bylo na potlesk.
Tento projekt táhne především charakteristický vokál Donovana Melero z HAIL THE SUN, což ve spojení se Sergio Medinou z ROYAL CODA znamená ono emotivně bolavé ukřičené post hardcore inferno, které odkazuje k domovským skupinám obou zmíněných hudebníků.
Rakouská brutální parta si za tematickou oblast své tvorby vybrala sériové vrahy. Je tedy asi logické, že těžiště i jejich třetího alba je deathgrindový nářez. A je to slušná porce třeba pro příznivce belgických ABORTED.
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.