Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nebývá zvykem vydávat živá alba nějak často, ovšem v případě brněnského TITANICu je aktuálně situace poněkud jiná. Sotvaže totiž před dvěma roky vydal nové album „Soumrak Titánů“ a stihl odehrát pár koncertů na jeho podporu, začaly se v jeho životě dít nemilé věci. Nejprve jeho palubu opustil dlouholetý kytarista Georgi „Džoro“ Enčev (aby se naplno věnoval JEREM.I), za nějž hbitě naskočil Marek „Ashok“ Šmerda (samozřejmě Marthusův souputník z CRADLE OF FILTH), aby následně onemocněl baskytarista Milana Hanák, který své diagnóze bohužel podlehl těsně před koncem roku 2019 a také těsně před výročním koncertem v domácím Semilassu, kde kapela měla oslavit pětatřicet let existence.
Onen koncert se tak rázem stal velmi důležitým z logicky naprosto jiného důvodu. Milanovy party převzal Milan Vajgrt (jinak DOGMA ART), který jej již nějaký čas živě zaskakoval, a původní plán na natáčení DVD se změnil v plán na prostou vzpomínku na jeden z pilířů TITANICu, bez nějž by kapela dnes možná již vůbec neexistovala. A proto, aby ona vzpomínka jen tak nezmizela v nemilosrdném toku času, rozhodla se kapela celý koncert nahrát alespoň bez obrazu a jeho záznam vydat ve striktně limitované edici 300 kusů. Tak tedy přišel na svět „Soumrak Titánů živě“ a proto si TITANIC čtyři roky po vydání „Metalového svátku živě“ (a po pěti létech a jednom dni na totožném místě, abychom byli úplně přesní) připsal na své konto další živák.
Nehovořme ovšem o regulérní součásti diskografie, ale spíše o bonbónku pro všechny skalní fanoušky, bonbónku pochopitelně tak trochu s černým páskem přes obal. Obsahuje kompletní záznam zmíněného koncertu, pouze následně zmixovaného ve studiu Shaark, a dále nijak více neupravovaného. V hlubokém stínu smutné události na něm TITANIC vystoupil hned se dvěma novými členy, ale spíše než empatickému rozjímání se plně věnoval tomu, co je mu nejpřednější – pořádnému metalovému nášlehu. Vždyť je to také koneckonců jeho podstata a jak se v podobných případech říkává, Milan Hanák by to určitě jinak nechtěl.
Posluchače proto přenese na prkna brněnského Semilassa a nenechá ho na pochybách, že přes všechny trable je TITANIC aktuálně stále koncertní kapelou jako hrom. Všechno (včetně zvuku) sedí, kde má, Zdeněk Černý si je za mikrofonem až na výjimky obdivuhodně jistý a zkrátka a dobře z kapely sálá taková energie, jakoby snad vůbec nebyla zkoušená ranami osudu. A vůbec nejsymboličtější je to zřejmě v „Hnusné smůle“, rázné skladbě z druhého alba „Ábel“, jejíž zařazení se vlastně tak nějak samo nabízelo.
Doba koronavirová, na jejímž úplném začátku album vyšlo, mu dokonce poskytla jistou výhodu: v časech, kdy koncerty skončily ze dne na den a živá hudba se dala prakticky jen streamovat, byl podobný kousek jistě vítaným zpestřením produkce domácích přehrávačů. No, a pokud v nejbližších dnech na TITANIC vyrazíte osobně, když už se to smí, vemte jed na to, že vás čeká stejně energický zážitek, jako v drážkách tohoto cédéčka. Co tě nezabije, to tě posílí, zdá se…
Pojďme si zase užít trochu pravého DM chrastění. MACERATION splňují žánrové atributy na potřebných 100% a doručují desku, ze které budou nadšeni zejména příznivci DISMEMBER nebo GRAVE (ale i BOLT THROWER). Zvuk je tučný, hluboký s deska nepostrádá tlak.
AC/DC war metalu a jejich nová deska. Výrazně podobná těm předchozím. Příznivci REVENGE dostanou klasicky zvrhlý a maximálně agresivní klepec. Tak jako vždycky. A tentokrát rovnou přes 40 minut. No, mě to stačilo dvakrát, potřetí do toho už asi nejdu.
Tak je to konečně venku! Pohrobci geniální tech/death entity SPAWN OF POSSESSION jsou zpět v centru dění. V kůži RETROMORPHOSIS působí robustněji a špinavěji, nicméně i tak je dokážete neomylně identifikovat hned po prvním riffu. Epické zmrtvýchvstání.
GOLGOTHAN REMAINS trochu pročistili zvuk a zvýraznili ULCERATE vibes. Nové EP je pořád hodně agresivní a inspirace novozélandskou ikonou (tentokrát přichází na řadu jejich pozdní tvorba) slouží spíše jako vydatná poleva než jako zásadní konstrukční prvek.
Komplexní metalová skládanka, kde si podává ruce agresivní death metal s dusavými djent výpady, ale i melodickými a klidnějšími pasážemi. Přes veškerou agresivitu to má i zvláštní ladnost. První dojem slušný.
Desítka v rychlém kvapíku pádících válů nenechává nikoho na pochybách o čem že to tady bude. Španěle svůj tradiční hejvík hrají natolik tradičním způsobem, že tradičněji už to nejde. Skladby šlapou, refrény trefují cíl, jen do těch legín už se nenacpu.
Death metal, který by se formálně mohl zdát až příliš tradiční, aby se hodnotil nějakými superlativy, přesto se partě z Rochesteru daří v mantinelech klasických stylových klišé budovat skladby, které neuvěřitelně šlapou, mají drive a jakousi "duši".