Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Počínání tehdy čerstvě v záři světových reflektorů zrozené hvězdy švédských AVATAR na posledním album „Avatar Country“ vzbuzovalo dojem, že tady už si někdo myslí, že má definitivně vyhráno. Nepříliš přesvědčivý čtyřicetiminutový materiál však kupodivu skupina dokázala na koncertních pódiích prodat s neuvěřitelným potenciálem, což jí jistě lze přičíst jen a jen k dobru. I z toho však bylo zřejmé, že má-li pohádka o tom, jak klaun a jeho kamarádi ke štěstí přišli, mít šťastné pokračování, bude zřejmě nutno nepodlehnout zákonům trhu, ale soustředit se na to, co je skupině nejvlastnější.
Tedy, skutečně metalová syrovost (nu-metalová, chcete-li), ohlodaná až na kostní morek, a zároveň pořádný kus melodie, vyšťouraný hluboko v inspirační studnici, tak hluboko, že tam nikdo jiný už nedosáhne (čímž vším se mimochodem značilo zejména album „Hail The Apocalypse“, které v roce 2014 poprvé v plném rozsahu ukázalo světu, jaký potenciál v AVATAR dříme).
Pozorný náslech novinky „Hunter Gatherer“, osmé v pořadí klasických studiových nahrávek kapely, prozradí, že v tomhle směru Švédové nejspíš skutečně zpytovali svědomí, a při skladatelském procesu a společném živém nahrávání se snažili být doopravdy přirození a nevyumělkovaní. Však se jim také díky tomu vrátil ten správný kovový ruměnec do tváře. Album tedy znovu působí jako obrovský vrták, který si razí cestu nevyzpytatelnou skálou. Tu zabírá na stodeset procent, protože kámen je tvrdý a nepoddajný, tu zase naopak ubere na otáčkách a spotřebě oleje, aby se se skalním masivem pomazlil pomalými vrněním, anebo se pro změnu úplně vymkne kontrole, bez toho, aby bylo zřejmé, kterým směrem a jak to bude. AVATAR vždy byli mistry více než jedné či dvou tváří, a to se jim zde daří téměř na výbornou.
V úvodní „Silence In The Ages Of Apes“ vybuchují v koncentraci kovového hněvu, což je hned na začátek nesmírně povzbuzující. Hned vzápětí v „Colossus“ (schválně, kolik z vás si u názvu skladby a jejího těžkého riffu vzpomnělo na MESHUGGAH?) dojde na výjimečné okamžiky, protože tahle skladba už zcela jednoduše (a kompletně) zabíjí. Podobně zvučná je i „A Secret Door“, třebaže u ní od hrubozrnného mračení přejdeme k romantickému pískání a největší prostor dostane snílkovské já kapely. Rutinní a tím pádem i tak trochu nadbytečnou „God Of Sick Dreams“ poté s železnou jistotou přeskočí „Scream Until You Wake“, v jejímž refrénu si znovu připomenete vzácnou schopnost AVATAR vyvolat ve vás dojem, že se vám u pomyslného pohledu do dálavy příjemně točí hlava.
Velkou pozornost si vyžádá i „Child“, mixující dokonalý koktejl všech kapelních nálad a nenápadně také demonstrující efektivnost bicích Johna Alfredssona, stejně jako hned za ní „Justice“, slušivý výtrysk melancholie, u nějž zrovna cítíte rozechvění, s jakým se zpěvák Johannes Eckerström chápal mikrofonu. To se ještě více rozvine u čistě klavírního kousku „Gun“, jaký umí snad jen AVATAR. Další hlušší okamžik přijde s „When All But Force Has Failed“, což je ovšem rázem zapomenuto se závěrečnou „Wormhole“, definitivně ilustrující před chvílí vzpomínaný efekt AVATAR coby bouracího kladiva.
Zejména při jeho vědomí se tedy dá spolehlivě konstatovat, že tentokráte to kapele vyšlo, udeřila na tu správnou posluchačskou strunu a bude jistě zajímavé spatřit, jak si s novou porcí skladeb poradí při živých vystoupeních. Snad se jich, korona budiž prokleta, dočkáme co nejdříve.
1. Silence in the Age of Apes
2. Colossus
3. A Secret Door
4. God of Sick Dreams
5. Scream Until You Wake
6. Child
7. Justice
8. Gun
9. When All but Force Has Failed
10. Wormhole
Diskografie
Hunter Gatherer (2020) The King Live In Paris (Live) (2019) Avatar Country (2018) Feathers & Flesh (2016) Hail The Apocalypse (2014) Black Waltz (2012) Avatar (2009) Schlacht (2007) Thoughts Of No Tomorrow (2006)
Můžeme se radovat z fajn zvuku a návratu Mika za soupravu, nebo si taky otevřeně přiznat, že i přesto není novinka nic než prázdná nádoba plná honění trika a okázalých omalovánek bez silných nápadů. Six Degrees, z nějž někdo odčerpal všechny silné nápady.
Blackem načichlý bigbít předvádějí obě na tomto splitku zůčastněné kapely a předvádějí ho zábavným a svižným způsobem. Pocta klasikům žánru nemusí znít jen jako dřevní retro, byť tato nahrávka tak asi mnohými zaškatulkována bude. Více v recenzi!
Když namícháte styly RHAPSODY a STRATOVARIUS kolem roku 2000, tak dostanete buď děsný kýč nebo MAJESTICA. Ono je to nakonec docela zábavné a má to spád, jen od toho nesmíte čekat víc než pár hezkých chvil s lehkou holkou.
Ukrajinci se zacyklili sami v sobě, ve svém zašmodrchaném progresivním metalcoru, takže smutně vzpomínám na časy, kdy skupina pálila takové pecky jako "I Speak Astronomy", "Teacher, Teacher!" nebo "Perennial". Nic srovnatelného na "Duél" nenacházím.
PHRENELITH potřetí. Potřetí jinak a potřetí skvěle. Dánové doručili majestátní, drtivou, ale současně i líbivou kolekci často odkazující směrem k IMMOLATION. Jestliže "Chimaera" byla žánrově více rozkročena, pak "Ashen Womb" je návratem k čistému OSDM.
Živák alebo best of? ELECTRIC WIZARD skracujú 8-ročné čakanie na novú dosku dokonale reprezentatívnou živou kolekciou, pokrývajúcou obdobie medzi „Dopethrone“ (2000) a „Time To Die“ (2014). Podľa očakávania brutálne ťažký, ale brutálne odmeňujúci posluch.
Těžko zařaditelná hudba, stylově oscilující od progres poprocku a art rocku až k metalu. První deska, kterou si dám do předběžných TOP 2025. Zpěvačka Grégoire Caussèque mi svým často až éterickým projevem v kombinaci s neotřelou dánštinou přímo učarovala.