Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Druhé album dánského heavymetalového zjevení MERCYFUL FATE bývá pasováno za stejně velkou klasiku stylu, jako jeho o rok starší předchůdce a debut kapely v jednom, „Melissa“, ne-li dokonce ještě klasičtější. Je tomu tak samozřejmě díky mnoha faktorům a okolnostem, které vznik tohoto monumentu kovové klasiky doprovázely, z nichž se však jasně nejdůležitějšími zdálo být teprve nedávno vynalezené husté heavymetalové předivo, náměty texů a samozřejmě hlas zpěváka, v jediném momentu okamžitě lehce identifikovatelného Pána fistulí Kinga Diamonda.
„In the name of Satan, the ruler of Earth, open wide the Gates of Hell and come forth from the Abyss, by these Names: Satan, Leviathan, Belial, Lucifer, I will kiss the Goat“ („The Oath“)
Dá se říci, že rok 1984 už byl svědkem slušně rozjeté metalové revoluce, a že na jeho scéně se ve smyslu extrémů dalo slyšet a vidět lecos (namátkou třeba VENOM nebo SLAYER). MERCYFUL FATE se k podobně vnímaným spolkům neomylně zařadili už od samotných svých počátků (vzpomeňme i na jejich úplně první studiovou nahrávku, eponymní EP z roku 1982, jemuž se neoficiálně říkalo „Nuns Have No Fun“, s brutálním výjevem na obalu), a to přestože hudebně byli jaksi „učesanější“. Byly to tedy skrznaskrz (a to do slova a do písmene) satanské texty a extrémně vysoký zpěvákův projev, co stálo za zařazením kapely spíše mimo oficiální heavymetalový proud.
Nic z toho jí ovšem nemohlo zabránit složit a nahrát album tak zvučné, jakým „Don´t Break The Oath“ je. Stále v klasické a tím pádem i nejslavnější sestavě Diamond, Shermann, Denner, Hansen a Ruzz, v níž autorské těžiště leželo na zejména na bedrech Hanka Shermanna a pochopitelně také Kinga Diamonda, jenž krom kompletní textové stránky začal fušovat i do hudby a naznačil tak poměrně výrazně vývoj věcí příštích. Výsledný koktejl „černého“ heavy metalu je proto opravdu mistrovsky namíchán a není se co divit, že mnohá z devíti skladeb alba vešla do dějin, na čele zřejmě s nejslavnější „Come To The Sabbath“, vlastně kompletním návodem na to, jak uspořádat pořádnou satanskou mši.
Těch výrazných okamžiků je ovšem logicky o mnoho víc. Třeba nezapomenutelná úvodní „A Dangerous Meeting“, chlubící se velmi inspirujícím riffem a melodickou linkou (dá se objevit třeba v singlové skladbě „1415“ našinců ŘETĚZ), podobně nakažlivé „Desecration Of Soul“ a „Night Of The Unborn“ anebo ústřední kvílivá pasáž „Nightmare“, jejíž nástup či některé další pasáže vlastně vůbec nesvědčily o tom, o čem ve skutečnosti skladba byla. Bylo tomu tak jistě proto, že v podání tehdejších MERCYFUL FATE šlo zkrátka o heavy metal stále ještě poněkud v plenkách, mnohdy zastíněný ještě nedávno dominujícím hardrockovým feelingem, z nějž jste tendenci hrát temně, zlověstně a strašidelně mohli vyčíst občas jen s obtížemi. O to působivější to však všechno, troufám si říct, bylo.
Sláva souboru Milosrdného osudu nicméně vzala krátce po vydání „Don´t Break The Oath“ za své, a to zejména proto, že, jak již bylo výše naznačeno, King Diamond po rozepřích ohledně dalšího směřování s Hankem Shermannem neodolal svým sólovým ambicím (na které měl, jak ukázal čas, evidentně objektivní právo). Nebylo to však, naštěstí, jejich poslední společné slovo a tak jsme se (byť jsme o tom samozřejmě nevěděli) mohli těšit ještě na další velké věci, které v budoucnu z dílny MERCYFUL FATE vzešly.
1. A Dangerous Meeting
2. Nightmare
3. Desecration of Souls
4. Night of the Unborn
5. The Oath
6. Gypsy
7. Welcome Princess of Hell
8. To One Far Away
9. Come to the Sabbath
Kytarista Wes Thrailkill se svými druhy předvádí další instrumentální divočinu, která kromě metalové progrese nabízí i odbočky do mathrocku, djentu, nebo dokonce i elektroniky. Fanoušky kytarových hrdinů typu PLINI určitě potěší.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.