OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nevím jestli je to pouze můj dojem, ale v poslední době (asi tak posledních 7 let) se mi zdá v metalovém ranku poněkud překapelováno. To je všude samej metaáál, tady kůže, tuhle cvok, ale pořádná hudba veškerá žádná. A sotva se objeví nějaká nadějná partička, už na druhém albu začne kopírovat svoje starší kolegy aby se vydrápala v hitparádových žebříčcích na co nejvyšší šprycli. Ale najdou se i výjimky. Takovou výjimkou ovšem mnou právě recenzovaná kapela LOST HORIZON rozhodně není.
Hned při prvním poslechu „A Flame…“ se vám vybaví jména, jako jsou v poslední době velmi protěžovaní HAMMERFALL. A tato paralela není vůbec náhodná. Obě party totiž mají kromě společné národnosti mezi sebou i personální spojitosti, které ovšem zůstaly utopeny v propadlišti času. Myslím, že hoši z LOST HORIZON museli novinku HAMMERFALL asi hodně naposlouchat, protože jejich vlastní dílo se vystříhalo přesně té sterility, kterou jsem onehda vyčítal padajícímu kladívku. Přesto všechno se ale vrcholné mety v mých očích švédům dosáhnout nepodařilo. Vlastně bych jim ani nevyčítal fakt, že se hudba na novince skoro neliší od alba, s nímž před několika lety debutovali. Ku cti jim rozhodně slouží i to, že ačkoliv hrají heavy speed metal klasického střihu, kde toho už tolik vymyslet nelze, přesto si dokázali vytvořit vlastní tvář. Ať už laděním kytar, melodiemi, které odjinud než od „Maidnů“ pocházet nemůžou a přece na první poslech nezní jako kopírka. A nebo asi největší devizou kapely. Zpěvákem. Zpěvákem, který nejen že je na svém postu vynikající, snaží se zpívat poměrně technicky, ale na rozdíl od kladivouna Joacima má i docela příjemný přirozený hlas, tudíž se vám při poslechu nezačne dělat kopřivka na pravém předloktí o tiku pravého oka ani nemluvě. Instrumentální složce alba také nelze skoro nic vytknout. Řemeslně nadprůměrná práce se spoustou mnohdy již použitých, ale přesto neurážlivě zpracovaných nápadů. Největším překvápkem je tu asi použití kláves, které v heroickém heavy metalu (ano i tím tohle album tak trošku je :-) není zase tak časté. A to nikoliv kláves plošných a za každou cenu orchestrálních, jako je mají třebas RHAPSODY, ale kláves které svým zvukem nejvíc připomínají malou dětskou zvonkohru, která je standardním vybavením každé mateřské školky. Čímž však nechci říct, že by to bylo nějak špatné, naopak. Přes to všechno mi toto album ještě čímsi nesedí. Snad svojí přílišnou „plochostí“. Písně, i když nejsou špatné, jsou jedna jako druhá. Nic vás nepřekvapí, silné momenty se takřka nekonají a jediné, čím se deska trochu mění, je hymničnost jednotlivých skladeb, která je tu větší, tu menší. Písničky jsou tu kratší tu delší, ale žádná nemá vyloženě hitové ambice, ani hlubší charakter eposu. Není zde nic, co by vás nakoplo ani vyloženě nudilo. A tak se to „jen“ docela pohodlně poslouchá. Což ale nemusí být málo.
S hodnocením je tak trochu svízel. Lidi, kteří mají rádi styl, v němž se LOST HORIZON pohybují, si na albu to své jistě najdou. Těm bych ho rozhodně doporučil. Ctitelé komplexnější muziky se budou asi pousmívat pod vousy a pohrdat námi mladíky…ale proč ne? Dopřejme jim to v jejich stařeckém progresivním rozmaru. Vždyť s kým bychom se pak hádali o pravdivosti metalu? Čím bychom byli bez věčných oponentů? Mě osobně stačí, že LOST HORIZON poskytují jiný pohled na metal než MANOWAR a jsou rozhodně lepší než HAMMERFALL. Mají zajímavou image a hezké je i to, že mě nic nenutí poslouchat jejich hudbu pořád dokola.
7,5 / 10
Daniel Heiman
- zpěv
Wojtek Lisicki
- kytary, klávesy
Martin Furängen
- basa
Christian Nyquist
- bicí
1. Transdimensional Revelation
2. Pure
3. Lost in the Depths of Me
4. Again will the Fire Burn
5. The Song of the Earth
6. Cry of a Restless Soul
7. Think not Forever
8. Highlander(The One)
9. Deliverance
A Flame To The Ground Beneath (2003)
Awakening The World (2001)
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.