Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Dvacátéšesté řadové album japonských chameleonů BORIS je příznačné pro celou jejich kariéru. Těch třicet let, co se pohybují Takeshi, Atsuo a Wata na scéně, neustále mění barvu. Kapela si za tři dekády existence vyzkoušela všelicos od ambientu přes doomové období, drone-noise experimenty, až k psychedelickému rocku nebo stoneru. Když BORIS ohlásí nové album, nikdy si nemůžete být jisti, co dostanete. A leckdy si tím nemůžete být jisti ani v rámci jednoho alba. Aktuální deska je toho příkladem.
Začátek se nese v umolousaném pozvolném tempu a doprovázejí ho nenápadné táhlé zvuky v pozadí, kytarové riffy mají ale jednoznačné a ostré hrany a občas jsem měl pocit, jakoby mi někdo třikrát zpomalil nějaký thrashmetalový kvapík. Pokračování se nese v řádně napumpovaném rock’n’rollovém tempu, s mnoha výraznými melodickými výlety, i když si drží hodně ušmudlaný zvukový kabát. A to jsou jen dvě první skladby. U každé jiné kapely bych si v tuto chvíli už asi lehce klepal na čelo.
Při poslechu se občas cítíte jako na kolotoči. Je tu intenzivní směs všeho možného, vše je propletené a občas máte pocit, že album samo sebe požírá a vylučuje zároveň. Ta dynamika je chorobná, ale není to nic, co byste nedokázali stíhat. „No“ je hudební hmota, která prostě plyne a neustále mění svoje kontury. Punkrock s hulákanými zpěvy? Je tu. Melodické refrény? Jsou tu. Nesrozumitelná noiserocková sóla na kytaře? Máte je mít. Heroické kytarové výjezdy? Samozřejmě. Zpomalené stonerové riffy, které vás budou česat proti srsti? No jéje, v tom jsou tihle Japonci machři. Je fascinující, jak si BORIS dokáží hrát s žánry a přece to ve výsledku nezní překombinovaně. BORIS jsou zhudebněná diverzita a to jak žánrovou pestrostí, tak náladovostí. V jednu chvíli jsou rychlí a hned v zápětí šíleně těžcí.
Album bylo psáno letos v březnu, kdy se BORIS kvůli Covid-19 odebrali do izolace. Inspirací jim byla právě mezinárodní politická situace. Sama kapela o albu mluvila jako o něčem, co „odráží negaci v pozitivních úhlech“ a vlastně to v souvislosti s tím, jak album vyznívá, dává určitý smysl. Další věc, které BORIS chtěli docítil, je určitý druh temnoty, hlučnosti a brutality a i tady se dle mého záměr povedl. Na závěru alba se dostanete do nebe. Je tam křehká, ale silně akcentovaná naděje.
1. Genesis
2. Anti-Gone
3. Non Blood Lore
4. Temple of Hatred
5. Zerkalo
6. HxCxHxC -Perforation Line-
7. Kikinoue
8. Lust
9. Fundamental Error
10. Loveless
11. Interlude
Diskografie
NO (2020) Attention Please (2011) Heavy Rocks (2011) New Album (2011) Boris with Merzbow - Klatter (2011) Boris with Michio Kurihara - Cloud Chamber (2008) Smile (2008) Boris with Michio Kurihara - Rainbow (2006) Altar (with SUNN O))) ) (2006) Vein (2006) The Thing Which Solomon Overlooked 3 (2006) The Thing Which Solomon Overlooked 2 (2006) Boris with Merzbow - Sun Baked Snow Cave (2005) Pink (2005) Sound Track From Film ''Mabuta No Ura'' (2005) Dronevil (2005) The Thing Which Solomon Overlooked (2004) Boris At Last - Feedbacker (2003) Akuma No Uta (2003) Boris with Merzbow - Megatone (2002) Heavy Rocks (2002) Flood (2000) Amplifier Worship (1998) Absolutego (1996)
DALŠÍ INFORMACE
Vydáno: 2020 Vydavatel: Fangs Anal Satan Stopáž: 40:15
Pojďme si zase užít trochu pravého DM chrastění. MACERATION splňují žánrové atributy na potřebných 100% a doručují desku, ze které budou nadšeni zejména příznivci DISMEMBER nebo GRAVE (ale i BOLT THROWER). Zvuk je tučný, hluboký s deska nepostrádá tlak.
AC/DC war metalu a jejich nová deska. Výrazně podobná těm předchozím. Příznivci REVENGE dostanou klasicky zvrhlý a maximálně agresivní klepec. Tak jako vždycky. A tentokrát rovnou přes 40 minut. No, mě to stačilo dvakrát, potřetí do toho už asi nejdu.
Tak je to konečně venku! Pohrobci geniální tech/death entity SPAWN OF POSSESSION jsou zpět v centru dění. V kůži RETROMORPHOSIS působí robustněji a špinavěji, nicméně i tak je dokážete neomylně identifikovat hned po prvním riffu. Epické zmrtvýchvstání.
GOLGOTHAN REMAINS trochu pročistili zvuk a zvýraznili ULCERATE vibes. Nové EP je pořád hodně agresivní a inspirace novozélandskou ikonou (tentokrát přichází na řadu jejich pozdní tvorba) slouží spíše jako vydatná poleva než jako zásadní konstrukční prvek.
Komplexní metalová skládanka, kde si podává ruce agresivní death metal s dusavými djent výpady, ale i melodickými a klidnějšími pasážemi. Přes veškerou agresivitu to má i zvláštní ladnost. První dojem slušný.
Desítka v rychlém kvapíku pádících válů nenechává nikoho na pochybách o čem že to tady bude. Španěle svůj tradiční hejvík hrají natolik tradičním způsobem, že tradičněji už to nejde. Skladby šlapou, refrény trefují cíl, jen do těch legín už se nenacpu.
Death metal, který by se formálně mohl zdát až příliš tradiční, aby se hodnotil nějakými superlativy, přesto se partě z Rochesteru daří v mantinelech klasických stylových klišé budovat skladby, které neuvěřitelně šlapou, mají drive a jakousi "duši".