PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Téměř čtyři roky stačily uplynout, než nás mohelničtí SCENERY poctili následníkem debutu "The Drowning Shadow Of Mankind", na němž se předvedli coby instrumentálně nabušená thrash-deathová úderka, které rozhodně není cizí odkaz veličin jako CYNIC, ATHEIST nebo Chuldinerových pohrobků DEATH. Bohužel, u nás kapely techničtějšího ražení nemívají na růžích ustláno. Nahrávka tak putovala mezi hudbymilovný národ pouze vlastním nákladem, bez zázemí nějakého šikovného „labílku“ a jak vidno, ani novinku snazší cesta k posluchači nečeká.
Nu což, buďme rádi že u nás podobné desky vůbec vycházejí. Je to takové moderní donquijotství, ale o to sympatičtější, pochopitelně. Na vrub s tím souvisejícího nedostatku financí nutno připsat i „hodnější“ a „plošší“ zvuk z domácího studia; na druhou stranu zase lze v té čistotě krásně vychutnat eskapády jednotlivých nástrojů. A nudit se rozhodně nebudete. Od přivítacích akustických kytar, které na padrť rozmetají stopky úvodní "Changes Pt. I", přes instrumentálku "Temple Of The Sun" až po závěrečnou "The Message Of Light". V řadách „Scenérie“ registrujeme novou posilu v podobě řvouna Petra. Kromě mikrofonu obhospodařuje i klávesy, ovšem jejich funkce tady spočívá pouze v občasných podkladech, spíše takový malý bonus navíc, nic moc podstatného. Melodické kouzlení tedy leží na kytaře a subjektivně mám přece jenom pocit, že větší košatost aranží by nahrávce prospěla. Už z důvodu zvukové plnosti. Odpustil bych si i přespříliš rytmických zvratů, které v některých skladbách působí až rušivě a vytvářejí tak dojem značné rozkouskovanosti materiálu. Přitom taková šestá v pořadí "We Can…" má ingrediencí ideální množství a byť slídí v revíru samotného Chucka, šlape skvěle (basa čaruje!). Malé pihy na kráse ovšem nemohou ovlivnit výsledek a ten je v případě SCENERY samozřejmě hodně v pořádku.
Pro milovníky technicky nápadité hudby a přemýšlivých textů povinnost. Pravda, dostat se k této nahrávce bude pro každého jednotlivce krapítek složitější, než navštívit nejbližší obchod s cédéčky, o to větší však následná radost a uspokojení z poslechu. I přes nepřízeň osudu je totiž údělem silných nastavit bouři obě tváře a vytrvat. Vůbec nepochybujte o tom, že mohelničtí mají síly na rozdávání. Koneckonců, posuďte vlastními slechy.
Škoda místy až přílišného "rozsekání" materiálu, protože jinak jsou SCENERY přesvědčiví a technicky výborně vybavení muzikanti, kteří se hrdě hlasí k odkazu mistra Chuldinera a jemu podobných ekvilibristů. Poslech vám jasně dokáže, že to jde i v Čechách!
7,5 / 10
1. Changes (Part 1)
2. Under The Surface
3. Graves Without Names
4. Temple Of The Sun
5. Philosophy Of Ages
6. We can...
7. Atmosphere
8. The Message Of Light
Continuity (2006)
Philosophy Of Ages (2002)
The Grimoire Of Exalted Deeds (kompilace) (1999)
Inferno ... Volume I (kompilace) (1999)
The Drowning Shadow Of Mankind (1999)
Scenery (demo) (1996)
Vydáno: 2002
Vydavatel: samovydání
Stopáž: 37:23
Produkce: SCENERY
Studio: Home studio
-bez slovního hodnocení-
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.