Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Při pohledu na vysoké hodnocení druhé série Mandaloriana si pokládám jednu otázku: „To se snad všichni zbláznili?“. Dokonce i filmoví kritici, kterých si vážím, pějí oslavné ódy. Je to snad něco víc, než špatně poslepovaný fanservis, který tu a tam vykrádá vybrané kultovní filmy povětšinou z westernové kategorie?
Jon Favreau je dobrý herec, mám ho rád. Řekněme, že je i nadprůměrný režisér. Ale naprosto podprůměrný scénárista a tvůrce. V rámci Mandaloriana vykouzlil tajemnou postavu, která neodhaluje tvář, dal jí do ruky roztomilejší verzi jedné z nejkultovnějších postav vesmíru Star Wars a následně ji nechal létat po galaxii a plnit nesmyslné úkoly. Scénář první i druhé série mi v mnohém připomíná staré béčkové akční adventury, při kterých byl příběh na druhé koleji a vy jste ho téměř nevnímali. Schéma, ve kterém hledáte postavu A, která vás pošle za postavou B a ta vás nasměruje na místo C, tu přímo bije do očí. Tu a tam děj okořeníte tím, že zápletkou vypleníte nějaký kultovní western, ale tam to také končí. I jedna z posledních her ze světa v daleké, předaleké galaxii a dokonce i počítačová hra Star Wars Jedi: Fallen Order má pro mě nápaditější příběh, který dává více smyslu.
Lacinou úlitbou fanouškovské základně mi pak přijde to, že tu Disney nechá do děje promlouvat některé známé postavy jen proto, aby se zavděčil. Armáda fans hýká blahem, že vidí hranou verzi postavy, kterou v rámci Clone Wars/Rebels měli jen kreslenou. Nevadí jim, jak toporně jsou takové figury naroubované do příběhu, a že jejich chování nedává smysl. A to samé ostatně platí i o hlavní postavě příběhu. Jejímu chování nerozumíte, její motivace pro rozhodování v jednotlivých situacích plavou na vodě. A bohužel tu moc nefunguje ani humor. Vtipná interakce mezi Lovcem a „Baby Yodou“ rychle omrzí, protože se tu stále opakuje tentýž princip.
Možná mi řeknete: „Ale Star Wars vždycky byla jen vesmírná pohádka. Větší ambice tu nikdy nebyly.“ Možná ano, ale krom posledních let mi dějové linky nikdy nepřipadaly tak kostrbaté a chatrné. Mandalorian se ani nesnaží předstírat, že se mu jde o uvěřitelnost. Smutně musím konstatovat, že i kresleným postavičkám v dětském seriálu o Klonových válkách jsem rozuměl mnohem více, a hlavně v ně věřil. Tady slyším hlavně šustění scénáristova papíru.
Další kapitolu, kterou nelze nezmínit, jsou triky. Zde cítím obrovskou nevyváženost v tom, jak některé věci vypadají a působí. V jednu chvíli žasnete nad tím, jak vypadá pustá planeta Corvus, ze které jako zeravé hřebíky z prkna trčí pahýly stromů, které spásají obrovitá monstra na horizontu. Jindy čelíte nevěrohodným gumovým maškarám, co si nezadají s tou nejlacinější prací ze Star Trek: Next Generation. U jedné z hlavních postav, kterou je „Baby Yoda“, se snad ani nikdo nezamyslel nad tím, jakým způsobem se má roztomilý zelený ušák po scéně pohybovat a tak většinou tento mončičák jen rádoby-šibalsky odněkud vykukuje.
Věc, která mi láme srdce, je hudba. Ludwigovi Göranssonovi se celkem povedl kus s Black Panterem, ale tady cílí naprosto vedle. Uznávám, že motivy Johna Williamse nahradit nejde, a že jsem v tomto ohledu opravdu zmlsaný, ale málokdy mi hudba ve filmu nebo seriálu přijde otravná. Kdykoliv se ale v Mandalorianovi ozvou ty laciné žesťové fanfáry, tak mi naběhne kopřivka.
I přes hvězdný tým, který se na seriálu podílel, tu já jako fanda Star Wars nacházím pramálo nadšení. Celkem slušně hodnotím příspěvek, pod kterým je podepsaný Taika Waititi. Ostatní lehce zasmrádá tím, vydělat peníze na merchi zelené „cool“ postavičky, ze které jsou všichni paf, a obalamutit diváky plochým fanservisem. Třeba mě třetí série dokáže přesvědčit o opaku, ale v tuto chvíli se trochu děsím té obrovské nadílky, která nás v seriálovém a filmovém světě čeká z dimenze Star Wars další dva roky.
Chatrný děj, ploché postavy a otravná hudba zabalená do luxusního fanservisu.
5,5 / 10
DALŠÍ INFORMACE
Vydáno: 2021 Vydavatel: Disney+
USA, 2019–2021, 16 h 29 min (Minutáž: 31–52 min) Tvůrci: Jon Favreau Režie: Jon Favreau, Dave Filoni, Deborah Chow, Rick Famuyiwa, Bryce Dallas Howard, Taika Waititi, Peyton Reed, Carl Weathers, Robert Rodriguez Scénář: Jon Favreau, Rick Famuyiwa, Dave Filoni, Christopher Yost Kamera: Greig Fraser, Barry Baz Idoine, Matthew Jensen, David Klein Hudba: Ludwig Göransson Hrají: Pedro Pascal, Gina Carano, Carl Weathers, Werner Herzog, Nick Nolte, Emily Swallow, Omid Abtahi, Taika Waititi, Giancarlo Esposito, John Beasley, Horatio Sanz, Tait Fletcher, Dmitrious Bistrevsky, Brian Posehn, Bernard Bullen, Dominic Pace, Ed Gage, Julia Jones, Eugene Cordero, Sala Baker, Amy Sedaris, Jake Cannavale, Ming-Na Wen, Rio Hackford, Troy Kotsur, Steve Blum, Mark Boone Junior, Bill Burr, Natalia Tena, Clancy Brown, Richard Ayoade, Ismael Cruz Cordova, Matt Lanter, Dave Filoni, Rick Famuyiwa, Deborah Chow, Adam Pally, Drew Hale, Jason Sudeikis, Rosario Dawson, Michael Biehn, Temuera Morrison, Katee Sackhoff, Timothy Olyphant, Mercedes Kaestner-Varnado, Mark Kubr, Misty Rosas, Paul Sun-Hyung Lee, Simon Kassianides, Titus Welliver, John Cameron Mitchell, Norwood Cheek, Alexander Wraith, Philip Alexander, Dee Bradley Baker, Trula M. Marcus, Morgan Benoit, Katy M. O'Brian, Diana Lee Inosanto, Gabriel Ebert, Richard Brake, Mark Hamill, Luke Baines, Max Lloyd-Jones, Matthew Wood Producenti: John Bartnicki Střih: Jeff Seibenick, Andrew S. Eisen, Dana E. Glauberman… (více) Zvuk: David Acord Scénografie: Andrew L. Jones, Amanda Moss Serino (set dekoratér)… (více) Masky: Carlton Coleman, Alexei Dmitiew, Kevin Haney Kostýmy: Joseph A. Porro, Shawna Trpcic
16 minut šťavnatého technického thrashingu a dva covery od kapely, která má řemeslo v paži. Je v tom ta patřičná lehkost, drive i finesa, které člověk od téhle žánrové generace automaticky čeká. Jako drobný příkrm v čase thrashového hladu obstojně zasytí!
Trochu rozpačitý počin po čtyřech letech od minulého alba "The Fallen Crimson". Nedotažené, možná zbytečně stručné album stojí na pouhých náznacích síly, kterou skupina v minulosti disponovala. Ale hezké momenty s typickým rukopisem se najdou, to zase jo.
Objev na první poslech srovnatelný s Nory MEER, Dánové ISBJÖRG uchvacují podobně hravým a progresí provoněným poprockem. Ty melodie, klavír a vzletné aranže včetně sebevědomých vokálů mě napoprvé prostě dostaly do kolen. Uvidíme, zda první dojem vydrží.
Rogga Johansson nepolevuje. PAGANIZER jsou jednou z jeho hlavních kapel a samozřejmě doručují švédskou deathmetalovou klasiku. Rychlejší kousky jsou standardem bez překvapení, osvěžení naopak přinášejí ty pomalejší. Nejlepší skladba je ta úplně poslední.
SENTIENT HORROR narukovali k mrtvým do služby a v novém zaměstnání se jim daří náramně. Lásku k (převážně) švédskému death metalu nezapřou, hlavně pak k prvotnímu chrastění v režii ENTOMBED. Živelná OSDM deska s lehkou thrashovou patinou. Šlape to skvěle.
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Atmosférický black metal / post-metal. Hodně odlehčená produkce plná vybrnkávaček, náladových pasáží a košatých atmosférických vsuvek. Zuby se moc necení, možná občas mléčné jedničky. Příjemný poslech, vyloženou hitovku však na "Succumb" nenajdete.