Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Jak budou na tento rok vzpomínat veteráni grindcorové a punkové scény? A co si myslí omladina, jež na univerzitních rádiích rozjíždí podcasty o hardcoru a staví další patra domácí zinové scény? Jak proběhl rok kapely, jejíž desku nejčastěji zmiňují lidé napříč žánry jako špičku roku? Dnes zrekapitulujeme rok u GRIDE s Čertem, přispěl i zpěvák FVTVRE, redaktor Headlineru a někdejší základní stavební jednotka legendy zvané SUNSHINE, Kay Buriánek. Pokud bychom měli vyjmenovat všechny kapely a aktivity, ve kterých je nebo byl Milan Trachta, tak tím zaplníme první stránku. Já z minulých nejvíc cením LAHAR a BALACLAVU, ze současných PROTIJED a pořad Modeláři na Radiu Wave. Nejmladší generaci dnes zastoupí Marek Hardbolec z Kids and Heroes a pořadu Proud na Rádiu R. Jednu z nejvýraznějších desek nahrála v roce 2020 kapela TÁBOR, takže jsem rád, že přispívá i Kateřina a o košatý konec se postaral duševní otec zinu TELEPATIE a šéfredaktor webzinu Fobia, Coornelus. Otázky stejné. Co dal a vzal rok 2020 a TOP5.
Míra „Čert“ Čertík (GRIDE)
Tenhle rok byl pro mou kapelu GRIDE asi nejsložitějším obdobím. Po rozpadu původní sestavy jsem řešil další personální komplikace. Covid a měsíční izolaci s rodinou už mám taky zdárně za sebou. Vše jsem přečkal jen s nějakou tou šedinou navíc. Dostal jsem za to větší nadhled a sílu jít dál.
Vzal mi zásadní část mojí práce a samozřejmě koncerty. Dal mi naopak nový příležitosti, pomohl mi srovnat si priority a trávit mnohem víc času s rodinou, což považuju jednoznačně za pozitivum.
TOP 5 alb 2020
Vzhledem k tomu, že každej rok dělám takovej recap na web Proti šedi a letos je tam těch alb padesát, pět se zdá být těžká volba, ale zkusím to a vyberu spíš divnější věci. Bez pořadí.
GAG – Still Laughing. Cokoliv vychází na Iron Lung se skoro vždycky trefuje do mýho vkusu. GAG nejsou výjimkou. Dlouhodobě mě tahle kapela baví a jejich nový album je zase trefa do černýho. Nasranej, sarkastickej, vtipnej hardcore punk z Olympie. Bandcamp: https://ironlungpv.bandcamp.com/album/still-laughing-lp-lungs-164
OILY BOYS - Cro Memory Grin. Absurdní kombinace zdánlivě nekompatibilních prvků v tomhle případě zafungovala a je z toho pro mě jedna z nejzajímavějších desek uplynulýho chaotickýho roku. Někde jsem četl, že je to jako mišmaš Cro-Mags a Wire, což je mimochodem dost vtipnej příměr, ale svým způsobem dává smysl. Bandcamp: https://oilyboys.bandcamp.com/album/cro-memory-grin
VIDEODROME – 2020. Nahraný až na samým konci roku, v prosinci, na čtyři stopy. Lo-fi bordel, nahodilý flashe něčeho ujetýho, divnýho a zároveň přitažlivýho. Kapela z Denveru ex členů Raw Breed, Blood Loss, Victims of Fire a dalších lokálních part. Pokud vás baví hodně nemocnej hardcore punk na okraji, zkuste tohle. Bandcamp: https://videodromehc.bandcamp.com/releases
CIVIC CENTER - The Ground Below. Šestkrát zpomalený Joy Division na opiátech. Absence jakýkoliv melodie. Super obal. Bandcamp: https://civiccenter.bandcamp.com
GALL - 17:21 MIN. Experimental powerviolence noise grindcore sludge z Postupimi. Sedmnáct minut a dvacet jedna vteřin dobrovolný tortury, jako kdyby se hejno sarančat zbláznilo a páchalo hromadnou sebevraždu střemhlavým pádem na plechovou střechu varny perníku. Bandcamp: https://gallviolence.bandcamp.com/album/17-21-min
Milan „Banán“ Trachta (Radio Wave, PROTIJED, I AM PENTAGON, PUSTINA…)
Byl to pro mě težkej rok. I pro mé okolí, pro ty, které miluju. Ani ne tak kvůli Covidu. Ale za žádných jiných 12 měsíců jsem se toho nedozvěděl víc sám o sobě. Mnoho z těch zjištění bolí, ale proces uvědomování si jich považuju za jednu z nejopravdovějších a nejdůležitějších věcí ve svém životě. A za to jsem přes všechnu bolest vděčnej.
Dvacetdvacet mi zůstane v hlavě jako rok, který mě připoutal k počítači. Home office, uzavření univerzity i nemožnost kulturně žít a potkávat přátele, to všechno mě uvrhlo do zajetí monitoru a klávesnice. Naštěstí jsem typ člověka, který se snaží prázdná místa v životě hned nějak zaplnit. A tak se tam, kde mi 2020 něco vzal, vzápětí objevilo něco nového. Třeba jsem se konečně odhodlal založit si blog …
Pro náš pořad Proud se koronavirus zdál být kulkou do hlavy – uzavření univerzity znamenalo zámek na dveřích studia a stopku pro vysílání. Z popela a touhy tvořit ale nakonec vznikl pod vlajkou Proudu povedený psaný obsah, za který jsem na sebe i trochu pyšný. To platí obzvlášť u Proudích recenzí, na které dostávám super ohlasy, které mě zase popostrčily k dalšímu psaní. A nakonec jsme stihli i několik vysílání ve studiu.
Jak jsem se snažil obsahově živit Proud, tak jsem trochu zanedbával domovské Kids and Heroes. Report ke každému koncertu, který jsem stihl a jeden rozhovor do tištěného zinu. Bída. Tím spíš, když koncertů bylo v 2020 jako šafránu.
Zpětně si ale říkám, že si je aspoň budu lépe pamatovat. Akce jako loňský Pushteek Fest nebo bizarní podzimní koncert Esgmeq v Kabinetu Múz asi jen tak z hlavy nedostanu. Zvláštní poklona patří pořadatelům volyňské Summer Punk Party: za trpělivost a odvahu. Právě absence koncertů pro mě ale byla nejhlubší ránou loňského roku. Ty známé tváře, které jsem zvyklý potkávat pod podiem, mi opravdu chybí. Naopak nových nahrávek byly tuny. A vybrat z nich pětici nejlepších byla Sofiina volba.
Top 5 alb roku 2020
SNACKTHIEF – Snackthief. Definitivně deska roku. Bolavá královna maturitního plesu, ze které si někdo šeredně vystřelil. Jízda po horské dráze pubertálních emocí a pohled na střední školu bez optiky růžových brýlí. To vše a ještě mnohem víc je debut brněnských Snackthief. Sázka na, v Čechách opomíjené , midwest emo se vyplatila, a tahle self-titled deska se mi od května ani trochu neoposlouchala. Skvělé vokály, hravé kytarové linky a nápady, které v našem rybníčku chyběly. Hrozně moc mě to baví.
KRUHY – EP III. Další Brno a další emo. Náhoda? Nemyslím si. EP, které jsem netrpělivě vyhlížel, a povedlo se na výbornou. Kruhy si mě získaly zejména svými texty, které dokážou patos podat s grácií a originalitou sobě vlastní. Tahle trojice si navíc tentokrát dodala odvahy a vykročila i do pro ně nezmapovaných vod. Bod za odvahu a tisíc dalších za skvělou nahrávku. Už se těším na EP IV.
BELL WITCH – Stygian Bough volume I. Soundtrack pro letošní rok jako dělaný. Neúprosný funeral doom Bell Witch tu kráčí ruku v ruce s éterickým hlasem Aerial Ruin. Nechte tuhle desku, ať si vás hodinu poválí na jazyku. Chvíli to hřeje a chvíli to bolí – výsledek je ale okouzlující. Dvacetiminutový epos The Bastard Wind je asi můj nejposlouchanější song roku 2020. Po Mirror Reaper z roku 2017 další klenot do sbírky Bell Witch.
TOUCHÉ AMORÉ – Lament. I kdyby byl Lament tou nejslabší desko Touché Amoré, pořád by se tu objevil. Protože dokud jsou tu TA, můj svět dává smysl. S tímhle albem jsem zpočátku bojoval a chtěl od něj to samé vypětí a bolest jako od předchozí desky Stage Four. Tahle deska je ale do velké míry o smíření a zotavení se. A když jsem se ji naučil tak brát, zavrtala se mi hluboko do srdce. Hned vedle veškeré další tvorby téhle kapely.
THY CATAFALQUE – Naiv. Tohle je takový pestrobarevný bonus. Od čistě black metalových počátků ušli Thy Catafalque dlouhou cestu. Cestu, která vyvrcholila jejich loňským albem Naiv. Na desce se toho děje spousta: avantgardní metal střídá maďarský folklór, který zase střídá soundtrack ke Stranger Things. Zdá se to jako jízda, která nemůže skončit jinak než katastrofou. Opak je ale z nějakého podivného důvodu pravdou, tak se utíkejte projet.
Kateřina Malá (TÁBOR, OSWALDOVI, Respect Festival)
Rok 2020 mi v únoru dal novou práci v promotérské agentuře a v březnu se mi vysmál do obličeje. Následovalo období intenzivního domácího pobytu, protože shodou okolností celá naše domácnost pracuje v kultuře. Doma jsme poslouchali vinyly, cédéčka, kazety, co se nám za léta nahromadily, což mě obecně vedlo k ponoru do minulosti a naposlouchávání starších a starších věcí a hlavně k intenzivní četbě o hudbě. Ještě před zavřením veřejných knihoven jsem se zásobila, taky jsem se dostala k těm publikacím, na které dosud v mé vlastní knihovně sedal prach.
foto: Andrea Petrovičová
Mám pocit, že jsem letos o hudbě víc četla, než ji poslouchala. Sociální odloučení od přátel mě odloučilo i od jejich tipů na nové desky, takže i tím si vysvětluju cestu do hlubin hudební historie. Ale světlou stránkou věci bylo moře času a s ním spojená koncentrace, se kterou jsem se mohla všem činnostem věnovat.
Minulý rok ale nakonec nebyl zas tak pasivní. V září jsme zvládli realizovat Respect Festival, vyšla nám deska s kapelou Tábor (ale to bylo vlastně sklízení plodů minulosti, protože jsme ji nahráli víc než dva roky předtím a byla hotová už dávno), k desce jsme naplánovali týdenní turné, které jsme ihned po jeho oznámení zase poslali k ledu. V listopadu jsme s kapelou Oswaldovi, obohaceni o nového člena Adama, absolvovali soustředění a toulky po Jizerských horách. Po návratu ze soustředění do Prahy jsme v zavřeném, prochladlém a milovaném klubu Underdogs' nahráli nové věci. Dobrý ten rok nebyl, ale špatný taky ne.
TOP 5 alb 2020 CORIKY - Coriky OvO - Miasma BLACK TAR JESUS - The Year Insane FIONA APPLE - Fetch the Bolt Cutters UKWLT - Remedios
Petr Moletz (Telepatie zine, Fobiazine)
Z hudebního hlediska mi dal velké množství kvalitních tuzemských desek. Rok 2020 byl v tomhle směru velmi silný. Ale o tom později. Dal mi nové desky, které jsem si v podobě LP a CD koupil, a bylo jich o něco víc než loni. Přibylo mi ve sbírce docela dost tištěných zinů. Na Fobii jsem napsal přibližně stejné množství článků jako v roce 2019. Podobně jako v loňském roce jsme začali s kámošema na podzim dělat na Telepatii, což mě moc baví, aby letos v březnu mohlo vyjít třetí číslo.
V životě mimo hudbu jsem začal víc courat po lese. Začalo to „karanténovými“ procházkami hned v březnu, aby se postupně přidaly cyklotripy a od podzimu se to opět vrátilo jen k pravidelným turistickým výletům. Skóre bylo slušné. Aplikace Mapy.cz mi ukazuje za rok 2020 pěkných 122 aktivit. Nachozeno a najezděno 2 088 kilometrů, převážně v brdských lesích. Což po rekonvalescenci s kolenem beru jak velké plus.
V roce 2020 jsem začal víc poslouchat podcasty – hudební, sportovní, politické, zábavné… A na svoje poměry přečetl víc knih než kdy jindy – 31. Radost mi udělalo, že jsme se s klukama z kolektivu Telepatie a Fobie viděli i jinde než jen na hudebních akcích. Potěšilo mě, že jsme byli schopni se v době zákazů a „nemámmocčasu“ sejít a uspořádat release party Telepatie, první redakční sraz Fobie v historii a třeba i společně vyrazit na pochoďák po Šumavě. Jsem rád, že nejsme jen virtuální přátelé. To jsou jasné plusy.
Co mi rok 2020 vzal? Z hudebního hlediska mi sebral hlavně koncerty. Vrcholem měli být RAGE AGAINST THE MACHINE, no nic, lístek suším dál. Líto mi je Brutalu, kde bych býval byl, měl jsem v plánu po letech zaskočit na OEF. Mezi další ukradené akce počítám jarní pražský indoor festival Eternal Noise Misery, červnový Magick Musick festival u Sušice... Na podzim bych nechyběl v Písku na Thrash Nightmare a na stejném místě bych byl v prosinci na akci Burial in Sand. Kolik jiných koncertů bych navštívil? Těžko říct. Odhaduju, že mi vir ukradl cca 10 až 20 běžných klubovek.
Smutné bylo, že jsem v průběhu roku otupěl a to, že akce nebyly, mi vyloženě žíly netrhalo. Ono v těch 40 letech už stejně není potřeba být všude. A přiznávám, byl jsem už z koncertů i do jisté míry „přežranej“ a několik jich pomalu odzíval. Smutné, ale pravdivé.
Co ale vnímám za loňský rok jako úplně největší negativum, bylo, že se mi v průběhu roku několikrát dostavil splín z pocitu nesvobody, nemožnosti si jen tak někam v klidu vyrazit. Vyrazit si kdy chci já, a ne když zrovna platí nějaké zmatené povolení. Tenhle stav mi přijde už neúnosný.
TOP 5 alb 2020
Letos se to sešlo tak, že mi víc sedla domácí scéna, takže uvedu desky jen z ní. Jako tradičně jsem si vybíral z různých koutů, scén… prostě tam, kde to mám rád a nemusí se jednat jen o metal. Uvedených, fakt šibeničních TOP 5, předkládám abecedně.
ELBE – Eschatology. Z debutu jsem odvařený nebyl. Jenže tady je to úplně jiná kapela. Posílená o další členy, a hlavně o skvělého zpěváka. Post rocku je tu tak akorát, aby to nezavánělo rozplizlou nudou, do toho odkaz toho nej z devadesátkového doomu. Ze začátku nenápadná záležitost zrající s každým poslechem.
KULTRA! – K nevíře. Odrostlí rožnovští punks valí hity jako blázen. Elektro punk s prvky dubu, chytlavými refrény a tradičně skvělými texty. Zřejmě moje nejošoupanější LP roku.
SOMNIATE – The Meyrinkan Slumber. Česká Francie. Tahle blackmetalová parta se mi trefila do vkusu. Esence toho nej z mého oblíbeného francouzského black metalu převedena do vkusně poskládaných momentů s nepřehlédnutelným vlastním vkladem. Půlhodinový vyhlazovák, který se musí otočit několikrát po sobě.
OLAF OLAFSONN AND THE BIG BAD TRIP – Temple of Serenity. Jejich předchozí 2LP zbožňuju. Know how téhle kapely je i tady, sympatické ale je, že „Olafové“ přišli zase s něčím novým. Komplet jiný přístup ke zvuku, sevřenější skladby, kratší stopáž… na české scéně působí jako úkaz.
THE CORONA LANTERN – Certa Omnibus Hora. Až nečekaně dobrá deska, a to nejen v rámci doom metalu. Pomalý monolit, který si hraje s atmosférou. Téměř každá skladba nabízí sladkou odměnu prostřednictvím výrazných momentů, na které se těším znova a znova.
Nelze nezmínit další kapely, které v roce 2020 vydaly povedené desky: ANTIGEN, LAHAR, NAV, OR, PERFECITIZEN, TÁBOR, TRNY A ŽILETKY, VOLE…
Posedmé a opět neotřelé, napěchované po okraj hudebním dějem, který mě nepřestává překvapovat v hledání neobjevených cest mezi mathrockem a post-náladovkou. Pocta lidem i místům. Hravé, šílené a vtahující svoji neopakovatelnou atmosférou.
Půlhodina emocemi a expresivitou natlakovaného HC papiňáku. Screamo vokál nutně nemusí být pro každého, ale parádně čitelný a průrazný zvuk a značná naléhavost hovoří jasnou řečí. K tomu jeden z coverartů roku. Deska i pro žánrové ignoranty, jako jsem já.
Reinkarnace švédské devadesátkové kapely, která se svého času svezla s proudem melodického death metalu. Staří páprdové se nedávno po dvaceti letech dali znovu dohromady, aby si zahráli už jen pro radost. Možná pro radost, ale zato pěkně zostra.
Polská deska snažící se prodat djent a progresivní metal v jeho instrumentální podobě. Velká spousta hostů, z nichž nejvíce září asi jméno Jeffa Loomise. Výsledek trochu sráží stále stejné postupy, okatě fádní djentové zářezy a poněkud unylé melodie.
Instrumentální projekt frontmana ELDER Nicka DiSalvo je asi přesně takový, jaký bychom od něj čekali. Tedy plný psychedelie a progresivní rockové klasiky, obsahuje ale i plnější stonerrockovou složku. Příjemné album bez překvapení.
Progresivní metalcore, který nese všechna stylová klišé, ale rozhodně mu nechybí švih a tempo. A vlastně je to i pestré, od death razance přes deathcore až po djent a melodické vyhrávky. Výsledek je sice takové načančané nic, ale za poslech stojí.
Irové pokračují ve své vizi neotřele pojatého a math rockem ušpiněného post rocku, jako by se stále snažili vyrovnat debutu, kterým se blýskli již v roce 2009. Opět chybí asi jen špetka, aby to bylo na potlesk.