OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Dneska je pátek a já mám blbou náladu. Koncerty nejsou. Ať začnete dělat cokoliv, nic vás netěší. Mráz mi během vyvětrání spálil dvě oblíbené kytky. Auto mám v servisu, takže utéct na víkend z města je utopie. Na hromadnou dopravu se fakt necítím. Hned tři kámoši mi dneska oznámili, že musí na testy, protože měli kontakt. Nemám náladu absolutně na nic. Takže co? Takže si pustím CONVOCATION a zjistím, že pro mé aktuální rozpoložení existuje jen jediná hudba, která vykřeše z té mizérie blaženost. V těch nejmrazivějších dnech můj nejoblíbenější hudební společník.
Lezavý funeral doom, který tvoří finská dvojice Lauri Laaksonen a Marko Neuman, nemá v minulém roce srovnání a v rámci svého subžánru tvoří absolutní špičku. Laaksonen se tu postaral o celé aranžmá a všechny instrumenty a Marko Neuman dodal svůj hlas v nepřeberné škále různých rejstříků. To je možná první element, u kterého bych se rád zastavil. Jeho hlas místy působí jako další nástroj. Naprosto hutný a hrubý se táhne kompozicemi jako had. Jako byste zkombinovali med a rašpli. Od zlověstného hlubokého vrčení až po vysoké skřetí vytí. Pokud jde o hrdelní galerie, tak jde o mnohem pestřejší a zajímavější přehlídku, než v jeho domácích DARK BUDDHA RISING.
U instrumentální části je znát, že Lauri Laaksonen má blízko k death metalu. Velmi pomalému a náladovému. Dokáže velmi pozvolna budovat téměř až výpravnou atmosféru, která je dostatečně hutná a melodická. Do neprostupných bloků nekonečných kytar kreslí melodické vyhrávky, které dodávají potřebné pnutí a zahánějí jakékoliv náznaky nudy. Jeho instrumentální i aranžérské schopnosti jsou dosti bohaté, aby si posluchače povodil na emočních nitkách přesně tak, jak potřebuje. Nejdelší skladba ze čtveřice, nesoucí jméno „The Absence Of Grief“, je toho dokonalou přehlídkou. Od pozvolného budování atmosféry na pozadí líných kytarových kvádrů se kompozice dostává do fáze, kdy kytary začínají tkát epickou melodii téměř morriconeovské dimenze. Tady se skladba rychle láme a tlačí posluchače ke zdi ostře řezaným riffováním, které mi dává vzpomenou na nejlepší kousky od NOVEMBERS DOOM. Po minimalistické mezihře vás opět zaplaví ničivá kytarová láva. Tekoucí oheň emocí.
Dovolím si tvrdit, že Laaksonen takový talent v jiné kapele nikdy neukázal. DESOLATE SHRINE jsou mnohem těžkopádnější. V CONVOCATION má spoustu času, aby nechal své melodické nápady rozkvést do podoby fascinujícího hřbitovního kvítí. Jestliže předminulý rok si pro sebe na poli toho nejpomalejšího doom metalu ukradli ESOTERIC s albem "A Pyrrhic Existence", v roce 2020 to byli jednoznačně CONVOCATION.
Jestliže předminulý rok si pro sebe na poli toho nejpomalejšího doom metalu ukradli ESOTERIC, v roce 2020 to byli jednoznačně CONVOCATION.
8,5 / 10
1. Martyrise
2. The Absence of Grief
3. Misery Form
4. Portal Closed
Ashes Coalesce (2020)
Scars Across (2018)
Vydáno: 2020
Vydavatel: Everlasting Spew Records
Stopáž: 45:03
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.