OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Dočerta, zdá sa to ako prednedávnom, čo sme v obľúbenom, pre verejnosť desivom podniku počúvali demo „Godmaggots. Lenže bolo to v 1. polovici 90. rokov. A nitrianski ABORTION sa odvtedy stali príbehom, ktorý trvá už tridsiaty druhý rok. Človek by nemal byť takýto starý, a ak už je, nemal by na to myslieť, toto už sa musí vytesňovať. Lepra ako zakladateľ a jediný pôvodný člen sa tým zaoberá len tak primerane a tak minulého roku do bohatej diskografie svojho „duchovného dieťaťa“ zapísal aj ôsmy dlhohrajúci album, ktorý ukazuje čokoľvek, len nie kapelu chradnúcu vo vysokom veku.
ABORTION sú času i nečasu odolávajúcim pilierom slovenského grindu a na novinke tento žáner uchopili vskutku od podlahy. Dvadsaťjeden skladieb za necelých dvadsaťštyri minút, to je tempo, akému sa aj Charles-Henri Sanson s posádkou revolučnej parížskej gilotíny len priblížili. To znamená v priemere skladba za minútu a niečo, ale len teoreticky, keďže záverečnou vecou je už tradične sludge/grindové bahno s revom a vrčaním zúrivého zvera, ktorý tentokrát chce byť zabitý v nedeľu. To je hneď tri a pol minúty fuč a tak sa inde treba vyjadriť fakt stručne, „Diery“ vykopete za necelú polminútu a takýchto kúskov, ktoré sa nedostali k ani minútovej hranici, je tu viac. (Ale takto pod minútu nakladali aj ultrazúriví Švédi ARSEDESTROYER a ako dobre bolo.)
Recept je prostý, osvedčený a funguje vynikajúco: 2/3 grindu a v poslednej tretine pol na pol crust a punk. Ten je namiešaný tak, že punkový podtón má takmer celý album. Náklepov je dosť a Miro Raučina je navyše bubeník, ktorý tu patrí medzi niekoľkých najlepších, takže sa aj vo vyslovene krátkych a „k veci“ skladbách s tempami, prechodmi a nápadmi vyhrá tak, že bicie sú zaujímavé a ich prepracovanosť na druhej strane neničí ostrý punkový švih, typický pre kapelu. Gitary sú po novom dve, poznať to bude skôr naživo pri zahustení gitarového zvuku. Tu hrajú v podstate jednoduché, staroškolské grind/crustové riffy, metal sa tu hľadať ani neoplatí, ale takto to úplne stačí, album je chytľavý. Kúskom naozaj brutálneho a zároveň skočného grindu je „False Friends“.
Aj vďaka tomu, že ABORTION každú skladbu dokážu oživiť tak vydarenými harmóniami, ako aj „tancami“ a nie sú skúpi ani na celkom výrazné melódie, medzi ktorými vedie „nasumovská“ (alebo všeobecne švédska, SPLITTER alebo SAYYADINA sa tiež vedeli rozšupnúť) v skladbe „Správny výraz“. Pochopiteľne nemôže chýbať rinčiaca Leprova basa, ktorá tuším miestami zahrmí aj cez efekt. A ak si nitriansku extrémnu pamätihodnosť pamätáte ako „tú grindovicu so srandovnými intrami“, tak to už dlhšiu dobu je inak a na tomto novom albume napríklad nie je ani jedno. Ak si ich však pamätáte ako tú bandu, v ktorej vokalista ručí, huláka a reve a bez obrúska nakladá na všetko a každého, tak ste doma.
Od splitka s ČAD spred takmer deviatich rokov ABORTION rozšírili rady domácich umelcov s textovými posolstvami v slovenčine. Tu naozaj nejde o žiadnu vysokú poéziu, kadejaké obrazy, inotaje, metafory. Naopak. Texty sú väčšinou veľmi jednoduché, často v leveli „surovo na hulváta“, heslovité, väčšinou sa všetko odohráva v dvoch až desiatich riadkoch. Ich spoločným menovateľom je pocit „to už nie je možné, s akými kokotármi tu človek musí žiť, akúkoľvek situáciu len ešte viac domrdajú a nespratne pyskujú“. Svoje nafasujú aj také choroby ako cirkev, fanatizmus, tupá nenávisť, vojny, chľast či spoločnosť ako taká.
V podstate rovno do ksichtu, niečo ako „debilovi nevysvetľuj, nemá to cenu, pošli ho presne tam, kam patrí, on to síce nepochopí, ale tebe sa na chvíľu uľaví“. Texty punkovej „Prince Hoax“ alebo nakladačky „Tvoja vina“ s „nemôžem za to, že máš zlý život/nemôžem za to, že ti nestojí kokot/nemôžem za to, že ti každý klame/ nemôžem za to, že každý na teba sere“ sa do múzea kultivovaného vyjadrovania asi nedostanú, ale na adresu tých, čo na ne produkujú námety, sa ani neoplatí krasorečniť. Či sa niekto urazí, to bolo autorovi odjakživa jedno, gáganie trafených husí je niekedy vlastne jedinou odmenou. Nabudúce by som odporučil postrážiť si slovenčinu, nejaké čiarky navyše, ypsilony tam, kde nemali čo hľadať a podobne, to naozaj nemusí byť. Detto preklady do angličtiny, lebo k aspoň slušným im ešte čo-to chýba. Inak spokojnosť.
ABORTION v 31. (!) roku existencie prišli s chytľavým, útočným, vyslovene nasr...deným a zábavným grindom. Album sa dá (a chce) otočiť cca dvaapolkrát za hodinu.
7,5 / 10
Anton „Lepra“ Varga
- basgitara, vokál
Libor „Bibo“ Hanulay
- gitary
Ondro „Nyarg“ Varga
- gitary, vokál
Miro Raučina
- bicie
1. Don't Forget to Pay/Nezabudni zaplatiť
2. Christian Catalog/Kresťan katalóg
3. Count the Dead/Vyneste mŕtvych
4. Maybe Someone/Možno niekto
5. Blitzkrieg Drugs
6. Prince Hoax/Princ Hoax
7. Stay Human/Zostaň človek
8. Your Fault/Tvoja vina
9. Choise/Voľba
10. Alcohol/Alkohol
11. Holes/Diery
12. False Friends/Falošní priatelia
13. Not You/Nie ty
14. Who are You?/Kto si ty?
15. Infected/Nakazený
16. Time is Sick/Doba je chorá
17. Dance, Dance/Tancuj, tancuj
18. Heroe of the Carpatian Type/Hrdina karpatského typu
19. Correct Expression/Správny výraz
20. Bombs on Nitra/Bomby na Nitru
21. Kill Me on Sunday/Zabi ma v nedeľu
No Lives Matter (2020)
All You Need Is Hate (2017)
Konvert (2014)
The Gonzo Music (2006)
Gonna Be Worse (2004)
Have A Nice Day (2002)
The Truth Hurts (2000)
We Never Forget!! (2000)
Murdered Culture (1998)
Charity (1997)
Sense Of Humor (1996)
Godmaggots (1993)
Impurity... Perversity... Love?? (1992)
Vydáno: 2020
Vydavatel: Bizarre Leprous Prod.
Stopáž: 23:32
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.