OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
LA FIN by podle mých chabých jazykových znalostí mělo španělsky znamenat konec. Má to snad být nějaký skrytý odkaz na Kanaďany THE END? Jenže tihle LA FIN jsou Italové a v italštině mi překladač hlásí fin = ploutev. Trochu zmaten, nicméně ne bez jistého očekávání paralel ke zmíněným THE END, jsem přistupoval k prvnímu poslechu. A hledání možných přirovnání se pak stalo opravdu dobrodružnou cestou. LA FIN totiž ve své hudbě prezentují široký záběr vlivů, díky kterým je možno srovnávat jak se zmíněnými THE END, tak třeba i s CULT OF LUNA, THE OCEAN nebo GOJIRA.
Ze zmíněného výčtu kapel se rýsuje první vodítko, hlavní stylové zaměření „The Endless Inertia“ je jednoznačně v post metalovém ranku, který okupuje díky drsnému kytarovému zvuku a převážně uřvanému hrdelnímu vokálu, což na druhou stranu evokuje i post hardcore kapely jako ISIS. Přesto je rozsah poloh mnohem širší a klidnější pasáže odkazují i do post-rocku, tak jak ukazuje bravurní otvírák „Inertia“ nebo emocemi napěchovaná „Endless“. I zde je ale čistý vokál jen náladovou předehrou pro agresivní řev, který je nad postupně rostoucími hutnými kytarovými hradbami dominantní a v mnoha okamžicích je tím hlavním prvkem, který potvrzuje, že je možné srovnávat s valivou naléhavostí CULT OF LUNA.
Nicméně v dalších skladbách skupina rozšiřuje svůj výraz ve větší košatost a proměnlivost tempa, prog výpady a kudrlinky pak odkazují do postupů, kterými se proslavili THE OCEAN. Tři kytary skupině umožňují udržet hutný kytarový dvojzápřah a současně třetí kytara může osvěžit další vrstvou vyhrávek či melodických linek. Skladby tak získávají plastičtější zvuk a je to cítit třeba v mnoha pasážích skladby „Zero“. Pokud doplním ještě pár přirovnání, pak asi nejostřejší skladba „Repetitia“ se dostává až do zběsilé djent jízdy a jsou zde použitelné i příměry k drtičům THE END. Mnohdy se ve skladbách rozvíjí ostře riffované repetice jako od Francouzů GOJIRA, a v „Hypersleep“ k těmto Francouzům odkazuje dokonce i vokální stránka. Jinde se pasáže zahalí do valivé distorze, což dokáže vyvolat až vzpomínky na specifické NEUROSIS.
Přes veškerá tato srovnání je ale třeba zdůraznit, že LA FIN nejsou žádní napodobitelé, jejich hudba sice obsahuje všechny výše zmíněné vlivy, přesto je velice citlivě poskládaná a nepostrádá osobité vyznění. Italové disponují kreativitou v kompozicích a aranžích i bravurním zvládáním instrumentální stránky. Výborné kytary umí drtivě řezat, splašeně poskakovat i citlivě vybrnkávat. Skvělá je i rytmická stránka, LA FIN dokáží parádně pracovat s tempem a rytmem, dramaticky ho měnit, agresivně a rychle prchat vpřed stejně jako pomalu zaplétat nálady nebo dusivě znervózňovat ve středním tempu, příkladem může být třeba proměnlivá „Disembody“ nebo dramaticky se vyvíjející „Endless“.
„The Endless Inertia“ jsem si trochu se zpožděním zařadil k tomu nejlepšímu z roku 2020. Minimálně v daném stylu válcují LA FIN svou konkurenci. Zřejmě se nám rodí jeden z nových lídrů post metalového světa.
PS: Přestože je „The Endless Inertia“ dlouhohrající prvotinou, skupina už funguje mnoho let a za zmínku stojí i zajímavé a vyhrocené EP „Empire of Nothing“, které je tematicky inspirované známou fotografií Evelyn McHale, jejíž mrtvé tělo leží na střeše auta po sebevražedném skoku z Empire State Building. Hudba má ztělesňovat nepředstavitelná muka zoufalého člověka dohnaného k takovému činu.
Asi nejlepší post metalové album doku 2020. Přes obrovské množství vlivů osobitá a pestrá skládanka pevně sevřená v agresivním i emotivním kabátě ušitém rukama šikovných hudebníků.
9 / 10
Michele Banfi
- kytara
Loris Laugelli
- kytara
Lorenzo G. Ruggiero
- kytara
Marco Balzano
- vokál
Federico La Torre
- basová kytara
Riccardo Marino
- bicí
1. Inertia
2. Zero
3. Hypersleep
4. Memory
5. Repetita
6. Disembody
7. Blackbody
8. Endless
9. Eulogy
The Endless Inertia (2020)
Empire of Nothing (EP) (2016)
Súhlasím s Knedličkou.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.