Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Listuje-li si dnes člověk některými domácími tiskovinami, může velmi lehce získat dojem, že metalovou kapelu má u nás vlastně každý, kdo má řitní otvor, a všechny takové kapely jsou jistě velmi talentované a úspěšné, protože většinou už mají i vícepoložkovou „diskografii“ (!). Jistě, vždyť kdo jiný by taky mohl vydávat desky, aha?
Smutný opak je ovšem pravdou. Zmiňovaný řitní otvor je bohužel místem, kam patří drtivá většina produkce těchto kapel, a je smutným svědectvím dnešní podivné doby, že navzdory tomu se o nich píše bez příslušné kritiky.
Jak pak má nebohý čtenář a posluchač v jednom objevit někoho, kdo v tom všem marastu stojí skutečně na domácí scéně (která navzdory tomu dokáže být zajímavá a inspirující, to bezpochyby) za povšimnutí? Hm, těžko. Metodou pokus – omyl se daleko nedostane, takže krom sázky na jistotu v podobě ověřených jmen už zbývá jen výstřel naslepo.
A když takový výstřel vyjde, je to tím pádem velmi příjemná záležitost. Je možné, že jméno brněnských ROSA NOCTURNA v této souvislosti nebude úplnou neznámou (koneckonců, ve zmiňované „diskografii“ mají tedy zapsaná už čtyři alba), nicméně pro autora těchto řádků vlastně až do shlédnutí klipu k singlové skladbě „Světlonoš“ neexistovalo.
O to příjemnější pak bylo zjištění, že zmíněná skladba, takto úvodní aktuálního čtvrtého alba kapely s názvem „Andělé a bestie“, nezůstává ve své hudební fajnovosti zdaleka osamocena. ROSA NOCTURNA totiž holdují melodicko – symfonickému metalu s převažujícím ženským zpěvem a každý, kdo se rozhodne vrhnout na tohle dnes skrznaskrz vyždímané muzikální pole, tak přijímá výzvu vskutku pořádné křížové výpravy hodnou. Nicméně brněnští se svými četnými hosty a doprovodnými nástroji se jí zhostili na výbornou a výsledkem je album, které prostě chcete opakovaně slyšet.
Se svými zhruba padesáti minutami hracího času (odečteme-li závěrečné opakované provedení dvou ze skladeb alba v angličtině) má jedinečný potenciál, který je podtrhován vlastně v každém z jeho okamžiků, v němž domácího posluchače potěší i rodný jazyk v textech. Vševýstižný vzorek toho všeho obstarají hned první dvě skladby: kouzelně vymalovaný „Světlonoš“ s nezvyklým frázováním a vycházející hvězdou zpěvačky Viktorie Surmové a až jakoby naivní a přesto maximálně fungující „Lékarník“ (třeba refrén „On má masti na lidskou duši, bylinky proti pýše, a když tě náhodou bolí srdce, lék na lásku ti napíše“ vypadá jako typické textové neumětelství, ale skutečně jen na první pohled), zdobený trubkou a další zpěvačkou Anetou Zatočilovou, zdatně sekundující své vyzývatelce o skladbu dříve.
Celé album se pak odehrává důsledně v jejich stopách a nesmlouvavý velitel kapely Tonda „Gabriel“ Buček může být nejspíše spokojen, jak moc se ROSA NOCTURNA kroutí pod údery jeho pomyslného autorského biče. Nedává absolutně šanci rutině (podmanivě vygradovaná „Touhy v mlze“ s přidanou lyrou), velmi příjemně laškuje s potenciálem rockové, resp. metalové opery („Strach“ a „Dopisy na frontu“, v nichž důležitou roli hraje i dětský zpěv) a přes solidní baladu („Až jednou“) se dostává k dalším nosným kusům, jimž znovu nechybí silný ústřední motiv a jeho citlivé rozvedení („Lykantropie“ a „Vetřelec“).
V onom podivném roce 2020 u nás jistě nevyšlo lepší melodické metalové album, tím jsem si při poslechu „Andělů a bestií“ sakra jistý, a určitě by nebylo dobře, kdyby takhle informace měla zapadnout. I proto vám vlastně o tom takhle rozsáhle píšu.
Tuzemské melodické metalové album roku 2020. Zapište si to za uši, abyste si na to vzpomněli i za dva roky, až se zas možná jednou bude moct na živou muziku.
Rakouská brutální parta si za tematickou oblast své tvorby vybrala sériové vrahy. Je tedy asi logické, že těžiště i jejich třetího alba je deathgrindový nářez. A je to slušná porce třeba pro příznivce belgických ABORTED.
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.