OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Morbivod děl : „Válka je skvostem, pokud se při ní nikomu neubližuje.“A přesně šílenou válkou a devastací končí čtvrté album Stínů Plamenů, které uzavírá odpadní story o Špíně a Vodárenské mafii. V recenzi na předchozí album jsem popisoval podivný podzemní svět, do kterého mistr Morbivod umístil tento projekt, a tak si to teď odpustím. Na minulé fošně jsme se dozvěděli o proradné zradě paní Vodárenské, která zběhla na stranu hnusných jehovistů. Na tomto albu aliance Pána z Čistírny a Vévody z Libkanu smete všechno dobré a zahubí všechny, kteří nedýchají metan, ale nasávají odporný prvek – kyslík. Zástupci špíny vypracují válečný plán a za pomoci ing. Möbia a Zvradlonoše (řidiče Zvradlostroje) zcela vyhladí Vodárnu.
Tak mě napadá, co je to za šílenost, kterou tady popisuji? Odpověď zní: Vymyslel to Morbivod. Co byste chtěli? Prosté odsouzení křesťanstva a pouhopouhá deklamace „Sejjjtn !!!“ místo výkřiku „Pane Nesnídale, do boje!“ nepřichází v úvahu. To je na Morbivoda moc tuctové a laciné, proto nám předkládá svoji vizi, svůj svět. Svět, který je parodií toho našeho, a který je podzemním domovem podivných kreatur. Čeká pouze na to, než ho někdo prozkoumá a já vám vřele doporučuji, abyste tak učinili, protože to stojí za to.
Album „Rány černým kovem“ vydává stejně jako minulý počin německý label Barbarian Wrath productions. Hudebně jde o projekt ve stopách kapel jako jsou Darkthrone nebo Marduk. Bicí jsou automatické a skutečně neruší, ba co více – zní jako by je nahrával živý bubeník, což je v porovnání s výkonem automatu na paralelním projektu Morbivoda TROLLECH celkem k neuvěření. Kytara vytváří melodické a majestátné koláže, i když nedává vzniknout tak úderným a chytlavým refrénům, jako byly některé refrény na loňském albu. V tom vidím jediný zápor nového počinu – je prostě o něco méně chytlavý než fošna „Ve špíně je pravda“. Je to celkem paradox, když si uvědomím rozpoznatelný pokrok ve hraní na kytaru a také lepší zvuk a mix. Jako nejhitovější skladbu na albu bych označil „Voda, zvradla a bouře“, která má skutečně chytlavý a hymnický refrén, a pak ještě titulní pecku „Rány černým kovem“ s nádherně melodickým riffem. Tohle album prostě nabízí black metal v jeho dřevní podobě – melodický, rychlý, úderný a ještě navíc braný s nadhledem. Občas se ozývá bušení kanalizačního poklopu a vše prostupuje hnilobná vlna špíny a odpadu. Atmosféra je skutečně masivní, dozajista uchvátí každého blackera, s trochou nadhledu a ochotou si udělat tak trošku srandu z kultů a zaběhlého blackového klišé. Je to neuvěřitelné, ale album „Rány černým kovem“ je vzhledem ke kvalitě české blackové scény hudebně nadprůměrné a je navíc dělané s vkusem. Kdo nevěří, ať si to poslechne, protože „Rány“ představují pravou blackovou odpadní válku, při které se zaručeně nikomu neublíží...
8 / 10
Lord Morbivod
- vše
1. Druhý příjezd Vévodův
2. Rány černým kovem
3. Open The Gates
4. První zvradelní bitva
5. Voda, zvradla a bouře
6. Poslední zvradelní bitva
7. Předzvěst války za čistírnu
8. Poslání ing. Möbia
9. Zvradlonoš
Rány černým kovem (2002)
Ve špíně ja pravda (2001)
Pokles do temnot kanalizačních hlubin (2000)
Blackmetalové peklo ve špíně kanalizační vody (1999)
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.