Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nějakou dobu trvalo americkým ERRA, než pochopili, že snažit se dělat dvě věci najednou bez dostatečné koordinace a především kooperace daných oblastí, není ideální přístup. Snažili se totiž masakrovat posluchače djent řezničinou a současně se zalíbit i metalcore publiku. Vznikal z toho trochu hybrid bez jasné tváře a charakteru. Tradiční MESHUGGAH riffy střídala uječená newmetalová selanka. Tak jak se postupně skupina dostávala do větší hráčské pohody, přibývaly zajímavější progresivní prvky a citlivější aranže skladeb, začalo to najednou do sebe zapadat. Předminulá deska „Drift“ již disponovala i emocemi, kytary si přestaly hrát jen na drsné djent řezníky a dokázaly i jemněji a s větší nápaditostí točit neotřelé motivy. Melodický vokál dostal větší drive i jistotu a najednou jsme tu měli kapelu směřující z části až k uječené verzi progresivních post hardcore kapel typu THE FALL OF TROY.
A pokud se z minulé desky „Neon“ zdálo, že se skupina zalekla a zkoušela trochu vrátit do dřívějších poloh, aktuální eponymní album už svým názvem jako by naznačovalo, že tu máme pokus o nový restart. ERRA zřejmě provedli analýzu své historie, pokusili se zapomenout na to překonané a naopak využít všeho, co se povedlo.
Nová deska kombinuje hudební prvky z celé minulosti kapely, nepřináší vlastně nic nového, jen to vše trochu nověji mixuje a aranžuje. Nejsou tak zarputilí jako v začátcích, ani uvolněně rozhýření jako na „Drift“. Zato je zřetelný důraz na kontrasty mezi melodiemi a progresivně ostrými djent pasážemi. Vše bez toho, aby výsledkem byl onen kočkopes z minulosti. Tentokrát to spolu povedeně souzní a navzájem se doplňuje. Skladbám jakoby někdo vdechl život, tvář a emoce. Výsledek podtrhuje výkon obou vokalistů, jejichž polohy jsou sice hodně kontrastní, přesto plně korespondující s hudebním podkladem. A když si skupina pomůže u čistého vokálu zkreslením jako třeba v „Scorpion Hymn“, najednou si nostalgicky vzpomenu na FEAR FACTORY.
ERRA se aktuálně dostali do stejného chlívku jako Angličané ARCHITECTS, jen s tím rozdílem, že tady nepřevážilo líbivé metalcore zarámování. ERRA si zachovali dostatek dravosti a progrese, aby jejich hudba zůstala i zajímavě brutální. A tak, jak se nedokáži srovnat s letošní deskou zmíněných ARCHITECTS, kde mi to z nějakých důvodů nesedí, „Erra“ je mi deskou velmi příjemnou na poslech.
Ať už se skupina topí v melodické slasti „Divisionary“, „Vanish Canvas“ či závěrečné balady „Memory Fiction“, mastí industrial metal v „Scorpion Hymn“, hýří djentově ostrou hrubostí v „Snowblood“ a „Eidolon“ nebo míchá vše dohromady, zůstává její projev uvěřitelný a nekonfliktní. Trochu nevýrazná označení teď používám schválně, neboť přes veškerou výše uvedenou chválu si nejsem schopen odpovědět na otázku, zda se skupině opravdu podařilo překročit svůj stín a vytvořit své nejdokonalejší dílo. Stále mi totiž zůstává kdesi v hlavě schovaný čertík, který šeptá, že „Drift“ bylo přece lepší. Ach jo, to je dilema, ale je to vlastně třeba řešit?
Povedeně zmixovaný djent a metalcore s potřebnou dávkou progrese i agrese. Nic nového v rámci žánrů, ani s ohledem na historii samotné skupiny, ale rozhodně zajímavější a působivější než aktuální deska ARCHITECTS.
Pre mňa osobne ide o ich najlepší album od Augment a po predchádzajúcich dvoch nevýrazných albumoch konečne ich hudba má všetko čo by som chcel od progresívneho metalcoru.. melodický spev je skvelý, refrény sú melodické ale nie otravné, scream a growl od druhého speváka je tiež zatiaľ jeho najlepší výkon odvtedy ako sa pridal ku kapele, riffy sú originálne, technické, progresívne a niekedy fakt až šialené, výborná basa a bubeník sa taktiež vyznamenal na tomto albume. Na albume sa taktiež našlo miesto aj na atmosféru popri rýchlych a tvrdších/brutalnejších momentoch, čo by pri progmetalcore by nikdy nemalo chýbať. Pre mňa sú najlepšie skladby na albume progresívnejšie Divisionary a House of Glass (s niektorými veľmi "Tool" riffmi a pasážami), "Periphery-ácká" Lunar Halo s najlepším refrénom na albume (podľa mňa), brutálna Scorpion Hymn, rýchla a dynamická Snowblood, šialenými riffmi ozbrojená Gungrave a Remnant obsahujúca "Polyphia-ácke" gitarové sólo. Celkovo ale album neobsahuje ani jednu zlú skladbu, čo je pre fakt veľmi milé prekvapenie po Drift a Neon. Zatiaľ pre mňa najlepší album 2021
Máte-li rádi naléhavý zpěv Cristera Olssona, procítěné severské riffové preludování a nevadí vám ani švédština, na novém albu EREB ALTOR si jistě najdete to své. Na žádné slavobrány to není, ale i poctivé bušení do kovadliny má kolikrát něco do sebe.
Pořád je všechno v pořádku a americká super grupa jede v kolejích poklidného progrocku. I tentokrát se najdou příjemná místa, celkově mám ale pocit, že docházejí silnější melodické nápady. Snad to bude jen takový ten oddech před něčím větším. Doufejme.
Pojďme si zase užít trochu pravého DM chrastění. MACERATION splňují žánrové atributy na potřebných 100% a doručují desku, ze které budou nadšeni zejména příznivci DISMEMBER nebo GRAVE (ale i BOLT THROWER). Zvuk je tučný, hluboký a deska nepostrádá tlak.
AC/DC war metalu a jejich nová deska. Výrazně podobná těm předchozím. Příznivci REVENGE dostanou klasicky zvrhlý a maximálně agresivní klepec. Tak jako vždycky. A tentokrát rovnou přes 40 minut. No, mě to stačilo dvakrát, potřetí do toho už asi nejdu.
Tak je to konečně venku! Pohrobci geniální tech/death entity SPAWN OF POSSESSION jsou zpět v centru dění. V kůži RETROMORPHOSIS působí robustněji a špinavěji, nicméně i tak je dokážete neomylně identifikovat hned po prvním riffu. Epické zmrtvýchvstání.
GOLGOTHAN REMAINS trochu pročistili zvuk a zvýraznili ULCERATE vibes. Nové EP je pořád hodně agresivní a inspirace novozélandskou ikonou (tentokrát přichází na řadu jejich pozdní tvorba) slouží spíše jako vydatná poleva než jako zásadní konstrukční prvek.
Komplexní metalová skládanka, kde si podává ruce agresivní death metal s dusavými djent výpady, ale i melodickými a klidnějšími pasážemi. Přes veškerou agresivitu to má i zvláštní ladnost. První dojem slušný.