OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
THE BODY jsou tu už více jak dvacet let. Za svou kariéru nikdy neuhnuli z té nejextrémnější polohy, která kombinuje sludge metal, drone a noisecore. Jejich tvorba je a vždy byla velmi nesmlouvavá. Osmé album je ještě hrubší, než byla předchozí dvě nebo tři. Sám bubeník Lee Buford říká, že se vrátili někam mezi první a druhou desku, nějakých čtrnáct let nazpět. Samotnnové album staví na modulovaných hlomozných stěnách, do kterých monumentální postava Chip Kinga kvílí svým specifickým ječákem. Celkové nepřístupnosti hodně napomáhá i to, že si THE BODY více hrají i s celkovou podstatou zvuku. Vše je chlupatější více než Chip Kingova záda, vše je bustrované, zvuk se přelévá do hlomozu a neustále se proměňuje. V tom, jak je deska zpracovaná po zvukové stránce, se opět ani zdaleka nepodobá ničemu jinému. THE BODY jsou v tomto naprostým unikátem, tou nejryzejší rzí na úplném okraji extrémní scény.
Deska, která je pojmenovaná podle textu country skladby, skvěle hudebně zrcadlí rok 2020, ačkoliv byla nahrána už před ním. V producentském křesle přitom usedl Seth Manchester, který je podepsán pod poslední deskou DAUGHTERS, LIGHTNING BOLT nebo předposledními LITURGY. Manchester je v tomto ohledu naprostý unikát, který dokáže skvěle zpracovat extrém, ať už přichází z jakékoliv strany.
Musím přiznat, že k desce jsem si dlouho hledal cestu. Na první poslech je nepřátelská. Nechce vás pustit do sebe. Hned na počátku u skladby „A Lament“ mám velmi často pocit, že mi sluchátka opět odchází do věčných lovišť. Nicméně přes ochrannou, opravdu mohutnou bustrovanou slupku prosvítají hudební motivy, které jsou zajímavé a inspirativní. Přes všechen ten hlukový ostnatý drát prosvítají i melodie, které na vás v nepřátelské noisové pustině působí zcela jinak, než jakákoliv jiná kapela. Je to jakoby vás na dlouhou dobu zavřeli do absolutní tmy a vy jste postupně začínali cítit své okolí jinými smysly, než je zrak.
„I've Seen All I Need To See“ je po všech stránkách přehlídkou neutěšených pocitů. Monolitická kolekce bustrovaných sekvencí, které vám jdou po krku. Intenzivní masáž mozku. A to i v případě, že posloucháte celkem potichu. Je to hutná mlha, ze které se vynuřují kontury nelidských monster. Skladba „Eschatological Imperative“ působí jako vize apokalypsy přefiltrovaná přes televizní zrnění. THE BODY svojí poslední deskou opět dokazují, že v tom, kam se dá až zajít v extrémní hudbě, jsou naprosto nevyzpytatelní, neoblomní a unikátní.
THE BODY svojí poslední deskou opět dokazují, že v tom, kam až se dá zajít v extrémní hudbě, jsou naprosto nevyzpytatelní, neoblomní a unikátní.
7,5 / 10
Lee Buford
- drums, vocals
Chip King
- guitar, vocals
1. A Lament
2. Tied Up and Locked in
3. Eschatological Imperative
4. A Pain of Knowing
5. The City is Shelled
6. They are Coming
7. The Handle / the Blade
8. Path of Failure
I've Seen All I Need To See (2021)
O God Who Avenges, Shine Forth. Rise Up, Judge of the Earth; Pay Back to the Proud What They Deserve (2018)
I Have Fought Against It, but I Can't Any Longer. (2018)
No One Deserves Happiness (2016)
I Shall Die Here (2014)
Christs, Redeemers (2013)
All the Waters of the Earth Turn to Blood (2010)
The Body (2004)
Vydáno: 2021
Vydavatel: Thrill Jockey
Stopáž: 38:00
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.