PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Režiséra Ilju Najšullera mám ponejvíc spojeného s velmi ulítlou akční řežbou "Hardcore Henry". Tu považuji za jednu z mála originálních žánrových rubaček v poslední dekádě. Ačkoliv možná víc než akční film připomíná letsplay z first-person shooter videohry. Pokud vás jeho styl bavil, tak vřele doporučuji i videoklip „Bad Motherfucker“ z Iljovy kapely BITING ELBOW. A u toho se dá vlastně říci, že jde o takový malý trailer k "Hardcore Henrymu".
Jeho nejnovější počin zdaleka není tak experimentální. V mnoha ohledech jde o poctu osmdesátým létům a staré produkci akčních filmů. Hlavní hrdina Hutch Mansell, kterého hraje Bob Odenkirk, má šedou nudnou rodinu, rutinní práci, táhne mu na šedesát, jeho teenage syn ho považuje za zbabělce, manželka s ním dlouho neměla sex... Od první vteřiny ale víte, že celý úvod je blamáž a vy jen čekáte, kdy mu praskne ve škebli a film vám dodá to „velké překvapení“, že býval elitním zabijákem, a rozjedou se jatka. Každému svéprávnému (i v případě, že neviděl trailer, kde je snad vše podstatné) musí být od počátku jasné, že Hutch není tím, za co ho film na počátku vydává.
Jednoho dne rodinu Mansellovic vykradu. Muž a žena s nenabitou zbraní si vezmou vše co jde v rychlosti odnést. Hutch, který zloděje v noci překvapí, to přejde v relativním klidu. Nechává je odejít s lupem včetně svých hodinek. Zachovává se velmi zdrženlivě, ale když mu jeho malá dcera řekne, že jí po vloupačce chybí oblíbená cetka, kterou měla ráda, něco se zlomí. Hutch změní výraz a v noci vyjde do ulic.
Pak se uděje asi jediná příběhově zajímavá věc, kterou nebudu prozrazovat. Ta má za následek, že po Hutchovi a jeho rodině začne pátrat ruskojazyčná mafie. A… už to lítá. Připomíná vám to něco? "Rudé horko"? "96 Hodin"? "Odplata"? "Wanted"? "John Wick"? Od všeho je tam trochu. Sluší se říci, že scénář psal Derek Kolstad, který stojí za celou sérií "John Wick" a režisér se dal slyšet, že by přivítal crossover obou filmů. Oproti Wickovi je akce v "Nikdo" mnohem méně akrobatická, o něco pomalejší, ale ta poetika je často velmi podobná.
Když jsem psal, že je to pocta osmdesátkám, tak včetně hereckého obsazení. Otce Hutche Mansella, který sedí v důchoďáku, ale pod křeslem má brokovnici, hraje Christopher Lloyd. Jeho role ve filmu, kdy jako dvaaosmdesátiletý stařík neohroženě futruje těla nepřátel těžkou palbou, je dost za čárou, ale ve své podstatě mi udělala radost. Vlastně jsem nevěděl, že můj hrdina z "Návratu do budoucnosti" ještě žije. Teď jsem celkem zvědav, jak dopadne projekt "Válka s mloky" od zatím lehce béčkového režiséra Tomáše Krejčího, kde Christopher Lloyd figuruje v hereckém ánsámblu.
Ilju Najšullera je zapotřebí sledovat. Má na kontě zatím jen dva celovečeráky, ale něco mi říká, že to může být vycházející hvězda akčních filmů. Ve filmu Hardcore Henry dokázal ukázat, že má dost odvahy na to dělat věci jinak a originálně. Zde potvrzuje, že má vztah ke kořenům žánru a dokáže dát filmu současnou dravost a vizuál. Už dlouho jsem neviděl tak příjemně oddechovou přímočarou akční jízdu, která se sice drsně tváří, ale v jádru se nebere moc vážně.
Už dlouho jsem neviděl tak příjemně oddechovou přímočarou akční jízdu.
7,5 / 10
USA, 2021, 92 min
Režie: Ilja Najšuller
Scénář: Derek Kolstad
Kamera: Pawel Pogorzelski
Hudba: David Buckley
Hrají: Bob Odenkirk, Connie Nielsen, Christopher Lloyd, Alexej Serebrjakov, Michael Ironside, Colin Salmon, RZA, J.P. Manoux, Humberly González, Gage Munroe, Paisley Cadorath, Stephanie Sy, Kristen Harris, Paul Essiembre, Meghan Gardiner, Neven Pajkic, Sharon Bajer, Erik Athavale, Billy MacLellan, Ilja Najšuller, Edsson Morales, Daniel Bernhardt, Alain Moussi
Producenti: Braden Aftergood, Bob Odenkirk, David Leitch
Střih: Evan Schiff, William Yeh
Scénografie: Roger Fires
Kostýmy: Patricia J. Henderson
-bez slovního hodnocení-
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.