Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Více než třicet let na scéně a k tomu status jedné z vlajkových lodí československého punku. To jsou SPS neboli „Snížená pracovní schopnost“, kapela, která si vždy dokázala udržet vlastní tvář a do historie se zapsala daleko větším množství skvělé muziky, než jen skladbou „Ruská“, jež se zřejmě ve spojitosti s ní mnohým vybaví jako první. Na podzim loňského roku pánové vydali své teprve sedmé studiové album, a jak plyne z jeho drážek, udělali moc dobře, když se ještě jednou vydali do nahrávacího studia.
Protože ono se jim tam už moc nechce, jak vyplývá i z názvu alba samotného. Čas běží, všechno už bylo zahráno a řečeno, tak proč vlastně vybočovat z pohodlí zavedeného repertoáru, s nímž se dá si užívat živého hraní po klubech i letních festivalech. Avšak tohle všechno jen zdánlivě. Když na to přijde, je vlastně ještě spousta témat, o kterých můžete zpívat, a spousta způsobů, jak o nich hrát.
„Nemusíš se dojímat, bejt naměkko, lidi, co umíraj´ hlady, ty jsou daleko, můžeš si vyžrat svojí lednici, a pak to spláchnout nějakou peticí, žiješ v tom, že svět to nespasí“ („Globalizační“)
A přesně o tom „Adios, kamarádi pankáči“ je. O tom, že SPS ještě jednou důrazně ukázali, co v nich vězí, a že jejich reputace není dílem nějaké prastaré náhody. Album působí vlastně jako jakési „Best Of“, jen s kompletně novými skladbami, které perfektně reprezentují ty nejzajímavější nálady, nápady a melodie, které kdy SPS spáchali.
Místy se báječně spoléhá na typicky mnohem metalovější kytaru, než bývá v punku zvykem („Za krále“ nebo „Černobílá nevěsta“ s vpravdě speedmetalovými vyhrávkami), místy je naopak příjemně stylově průzračné (titulní věc, „Globalizační“ nebo „Milionář“) a samozřejmě nabízí i celou řadu dalších barevných okamžiků, jimiž posluchače neomylně potěší, jako třeba tahací harmonika ve „Velkém bratrovi“. A není na něm prakticky místa, z nějž by snad bylo možno získat pocit, že kapela šlape vodu, včetně závěrečné „Je tu vůbec někdo?“, která byla zjevně došita horkou jehlou až ve studiu.
Jede to prostě jako dobře prolitá punková mašina, jíž navíc dokonale sedlo rozdělení autorských prací i mikrofonu mezi synonymum kapely Zdeňka „Krkavce“ Růžičku a druhého služebně nejstaršího, basistu Jana „Skleníka“ Sklenáře, bez nějž už si vlastně kapelu také nelze představit. Speciálně jeho texty (viz. výše) pak mohou být pověstnou třešničkou na dortu, jímž SPS oslavili své čtyřiatřicáté narozeniny, a sebejistě ukázali, že do starého železa ještě zdaleka nepatří.
1. Vožralá trumpeta
2. Adios
3. Vršovickej voříšek
4. Pro Páska
5. Globalizační
6. Za krále
7. Milionář
8. Velký bratr
9. Černobílá nevěsta
10. Tak vole
11. Je tu vůbec někdo?
Diskografie
Adios, kamarádi pankáči (2020) Singly 2012–2018 (2018) Útěk z reality (2011) Století chaosu (2008) Před popravčí četou (2005) Live (2003) Collection (1996) God Save The President (1995) Podivný dědictví (1993) The Great Terasy Schweine (EP) (1993) Jsme v hajzlu (1992)
Rakouská brutální parta si za tematickou oblast své tvorby vybrala sériové vrahy. Je tedy asi logické, že těžiště i jejich třetího alba je deathgrindový nářez. A je to slušná porce třeba pro příznivce belgických ABORTED.
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.