OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nejnovější seriálový přírůstek do rodiny Marvelů mě zanechal silně rozpolceného. Jistě, jsou tu skvělé nápady ohledně základních kontur světa, ve kterém se příběh odehrává. Natáčení navíc probíhalo i v Praze, kde potěší známé lokace, ať už to je Bartolomějská ulice nebo pasáž Lucerna. Ale to zdaleka nedokáže vynahradit největší problémy seriálu. Ten staví do světla lamp dvě nejméně zábavné postavy universa, uvádí na scénu podivně neuchopitelného záporáka, občas ztrácí potřebný rytmus a stejně tak i eleganci v soubojích.
Nacházíme se v době poté, co proběhlo druhé lusknutí a „zmizelí“ se navrátili na zemi. Ti se většinou nemají kam vrátit, protože jejich domy už okupuje někdo jiný, nemají práci, jejich kamarádi zestárli. Navrátilci jsou svým způsobem uprchlíci, na které nikdo nebyl připraven a nikdo je nechce. To je z mého pohledu to nejzajímavější téma seriálu. Nápad, který přímo nahrává na spoustu příběhových linek, které by z něj mohl Marvel vytěžit. Místo toho nechali tvůrci z této situace zplodit jednoho z nejhůře vyřezaných záporných postav v celé historii MCU a zbytek ideí, na kterých se dal postavit netriviální konflikt daleko od černobílého vidění světa, nechali ležet na zemi.
Pojďme se podívat na hlavního zlouna příběhu. To, že z nařachaného komiksového superpadoucha Flag-Smashera a.k.a. Karla Morgenthau udělali zrzavou pihatou holku, mi přijde naprosto v pohodě. To, že se snaží zastupovat právě navrátivší lid a dát mu hlas skrze zoufalé činy, mi přijde jako skvělý odrazový můstek pro rozpoutání dramatického příběhu. Tam to ale končí. Karl Morgenthau je postava, která se v jednu chvíli chová jako "badass", která jde přes mrtvoly a na lidských životech jí nezáleží, aby vzápětí naprosto otočila kormidlo. A pak zase. A znovu. Do konce seriálu mi vlastně nebylo jasné, jak chce svých cílů dosáhnout. Jaký má plán. Ze všeho nejvíce působí jako zmatené děvče, které si vůbec není jisté tím, co dělá a kam vlastně míří.
Zdaleka nejzajímavějším čerstvým charakterem tu je postava nového Captain Americy a.k.a. Johna Walkera, která v průběhu šestidílného seriálu projde alespoň nějakým divácky atraktivním vývojem. Vlastně i skutečnost, že nejodvážnější příběhový oblouk tu má vedlejší postava, jasně ukazuje na to, jak generická podívaná to je. Pokud jsem u WandaVision žehral o tom, že se z odvážného projektu stal neambiciózní, tak tady to jede v těchto kolejích od počátku.
Již zmíněnou slabou stránkou je charisma hlavních postav. Ačkoliv Bucky Barnes na počátku řeší problémy s psycholožkou a čelí vlastním démonům minulosti a ačkoliv Falcona a.k.a. Sama Wilsona pronásledují existenční a rodinné trable, zdaleka to není dost na to, aby jejich příběh nějak výrazně zaujal. V prvotní fázi Sam řeší štít, který mu odkázal Captain America s přáním, aby se právě on stal jeho nositelem. S tím jsou spojené i ve svém jádru zajímavé myšlenky, odkazující k reálným debatám ve fanouškovské základně Marvelu. Může být Captain America černý? Místo toho, aby toto téma rasismu uchopil Marvel nějak zajímavě, tak ho nechává utopit v povrchních projevech a strojených gestech. Celé to vypadá stejně trapně a toporně jako slavná feministická scéna v hlavním souboji Avengers Endgame.
Falcon a Winter Soldier tak zůstává generickou superhrdinskou zábavou, kde je několik dobrých akčních scén, ale nejzajímavějšími postavami tu jsou vedlejší role. Od zmíněného Johna Walkera, přes Barona Zema, který se stává nejvtipnější figurkou seriálu, až po Agentku Carterovou, která je spíše velkým příslibem do budoucnosti. Jestliže WandaVision byl hlavně o uvedení Scarlet Witch do MCU universa a byl zajímavým stylovým zpestřením, tak Falcon a Winter Soldier znovuuvádí na scénu Kapitána Ameriku, ale dělá to mnohem uťáplejším způsobem. Na skutečně zajímavou a osvěžující superhrdinskou jízdu si tak budeme muset počkat do července, kdy by měl světlo světa spatřit třetí seriál čtvrté fáze MCU – Loki.
Po všech stránkách průměr.
5,5 / 10
USA, 2021, 5 h 4 min (Minutáž: 47–57 min)
Tvůrci: Malcolm Spellman
Režie: Kari Skogland
Scénář: Malcolm Spellman, Derek Kolstad, Michael Kastelein, Dalan Musson
Kamera: P.J. Dillon
Hudba: Henry Jackman
Hrají: Anthony Mackie, Sebastian Stan, Wyatt Russell, Erin Kellyman, Daniel Brühl, Desmond Chiam, Miki Ishikawa, Emily VanCamp, Adepero Oduye, Carl Lumbly, (více)
Produkce: Malcolm Spellman, Ariella Blejer, Dawn Kamoche
Střih: Kelley Dixon, Jeffrey Ford, Todd Desrosiers, Rosanne Tan
Zvuk: Matthew Wood
Scénografie: Ray Chan, Anne Kuljian
Masky: Jessie Gambardella
Kostýmy: Eric Daman, Michael Crow
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.