Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
V roce 2019 jsem nevědomky prokaučoval slušnou řádku koncertů. Jedním z nich, který si vyčítám určitě nejvíce, je vystoupení YAUTJA. Už jsem to tu několikrát psal, ale rád to zopakuji. Fluff Fest měl často velmi šťastnou ruku v tom, že dovezl kapely, které po krátké době poté, co byly k vidění na rokycanském letišti (nebo dříve v Plzni), začaly rychle stoupat vzhůru. Přerostly malý hardcoreový festival a následně headlinovaly ty největší metalové open airy. Jen namátkou: CONVERGE, AMENRA, CODE ORANGE, WALLS OF JERICHO, WAR FROM A HARLOTS MOUTH a takto bych mohl ještě dlouho pokračovat. Jednou z takových nenápadných kapel byla i YAUTJA v onom roce 2019. Ta měla už tenkrát dobře nakročeno. Jejich novinka je přeci jen ale průlomem v kariéře. Hlavně v tom, že desku „The Lurch“ zdobí nálepka kultovní stáje Relapse Records.
I přes zdánlivé mládí nashvillské trojky funguje YAUTJA už deset let a tvoří ji relativně protřelí hudebníci. Žánrově jde o kapelu, která k sobě šroubuje grindcore se špinavým bahnem. Výsledkem je nestálý kaleidoskop zuřivých riffů a zběsilých rytmů. I přes solidní technickou úroveň si trio uchovává značnou míru syrovosti a dřevorubectví. V tomto ohledu následuje YAUTJA kapely, jakými jsou TRAP THEM, DEAD IN THE DIRT nebo SOILENT GREEN.
Říká se, že dobrý bubeník je půlka kapely. Tyler Corbun jako by chtěl svojí hrou říci, že dobrý bubeník je mnohem více. Právě to, jak pracuje s přechody, nesmlouvavými sypanicemi a kopákovými vpády, dělá z desky velmi výjimečnou událost. I přímočaré kytarové pasáže dokáže nakrouhat tak, že ztrácíte orientaci. Jeho hra velmi výmluvně naleptává pravidelný rytmický řád bez toho, aby na sebe zbytečně upozorňoval. Přesně cílí na místa, kterým dokáže svou hrou dodat neokoukanost, ale současně i ví, kdy se stáhnout do pozadí a působit téměř minimalisticky.
„The Lurch“ je explozivní smršť. Devastující sonická bouře, která na své cestě nasála deathmetalovou důraznost a kombinuje ji s noisecoreovou nečistotou na samotných hranicích extrému. Pomalejší pasáže mají nepříjemnou lezavost a hnilobný smrad a ty rychlé vám svojí turbulentní rytmikou způsobí bolehlav. K posluchači je deska lehce bezohledná a nesnaží se mu nijak pomáhat. Ve srovnání s mladší generací na extrémní scéně, kam lze počítat třeba spolky, jakými jsou švédští GOD MOTHER, působí YAUTJA mnohem obludněji, syrověji a humpoláčtěji.
A když už jsme u těch oblud, zastavme se u názvu kapely. „Yautja“ je označení pro rasu mimozemských lovců, které v roce 1987 proslavil film s Arnoldem Schwarzeneggerem. „Yautja Prime“ je pak domácí svět predátorů se svítivě fosforovou zelenou krví. Za název tedy velký palec nahoru. A za hudbu? Vlastně taky.
Devastující sonická bouře, která na své cestě nasála deathmetalovou důraznost a kombinuje ji s noisecoreovou nečistotou na samotných hranicích extrému.
Půlhodina emocemi a expresivitou natlakovaného HC papiňáku. Screamo vokál nutně nemusí být pro každého, ale parádně čitelný a průrazný zvuk a značná naléhavost hovoří jasnou řečí. K tomu jeden z coverartů roku. Deska i pro žánrové ignoranty, jako jsem já.
Reinkarnace švédské devadesátkové kapely, která se svého času svezla s proudem melodického death metalu. Staří páprdové se nedávno po dvaceti letech dali znovu dohromady, aby si zahráli už jen pro radost. Možná pro radost, ale zato pěkně zostra.
Polská deska snažící se prodat djent a progresivní metal v jeho instrumentální podobě. Velká spousta hostů, z nichž nejvíce září asi jméno Jeffa Loomise. Výsledek trochu sráží stále stejné postupy, okatě fádní djentové zářezy a poněkud unylé melodie.
Instrumentální projekt frontmana ELDER Nicka DiSalvo je asi přesně takový, jaký bychom od něj čekali. Tedy plný psychedelie a progresivní rockové klasiky, obsahuje ale i plnější stonerrockovou složku. Příjemné album bez překvapení.
Progresivní metalcore, který nese všechna stylová klišé, ale rozhodně mu nechybí švih a tempo. A vlastně je to i pestré, od death razance přes deathcore až po djent a melodické vyhrávky. Výsledek je sice takové načančané nic, ale za poslech stojí.
Irové pokračují ve své vizi neotřele pojatého a math rockem ušpiněného post rocku, jako by se stále snažili vyrovnat debutu, kterým se blýskli již v roce 2009. Opět chybí asi jen špetka, aby to bylo na potlesk.
Tento projekt táhne především charakteristický vokál Donovana Melero z HAIL THE SUN, což ve spojení se Sergio Medinou z ROYAL CODA znamená ono emotivně bolavé ukřičené post hardcore inferno, které odkazuje k domovským skupinám obou zmíněných hudebníků.