OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Na sklonku osmdesátých let minulého století se pomyslný štafetový kolík metalové evoluce na chvíli ocitl v Německu. Bez ohledu na stálice jako IRON MAIDEN či METALLICA, které už si tou dobou jasně jely svou vlastní soutěž, se na území někdejší Germanie v podstatě najednou vyskytlo několik spolků, které těžký kov prováděly revolučním způsobem se zvýšeným rychlostním stupněm a výraznou melodickou nádivkou, jíž vévodil vysoký hlas zpěvákův (ano, tehdá se prostě na příslušné procentuální zastoupení žen až zas tolik nedbalo, jestli se tedy vůbec kdy něco takového v kovovém království řešilo).
HELLOWEEN, GAMMA RAY, BLIND GUARDIAN, RAGE, případně v druhém sledu HEAVENS GATE, ten výčet je samozřejmě naprosto jasný, stejně jako to, že v každém ze jmenovaných spolků šlo o skutečně mimořádné pojmy, které se zapsaly jako tu menší a tu větší milníky do heavymetalové historie. Jedno jméno nicméně dosud nepadlo, přestože do popsané společnosti patří plným právem. A ano, jsou to CHROMING ROSE, kapela z bavorského Sendenu, která na svých prvních třech albech mohla klidně být regulérním sparing partnerem HELLOWEEN.
Založeni v roce 1985 jako CROMIUM ROSE se nejprve chvilku hledali (demo „Born To Destroy“ z roku 1988), aby s příchodem znamenitého zpěváka Gerda Salewskiho definitivně dozráli do podoby, z níž se každému příznivci speed metalu sbíhaly sliny ve zvukovodech. A už debutové album, pojmenované po slavném francouzském králi Ludvíkovi XIV., je přesně v tomto duchu vyvedené od začátku až do úplného konce.
Jestliže v pravém, poctivém speed metalu bylo vždy cosi blouznivě opojného, pak v tom CHROMING ROSE jeli hned od začátku. Bublající dvojkopák, rafinovaná riffová práce kytary a k tomu husí kůži vyvolávající melodie, jimž na důrazu až téměř smrtelně nebezpečném přidávaly zmiňované výšiny, v nichž se pohyboval muž za mikrofonem. Třičtvrtěhodinka debutu „Louis XIV.“ jede v podstatě jen v popsané linii a nedá díky tomu jednomu vydechnout.
Po jakémsi revolučním intru takto hned zahrozí „Power And Glory“, vyšperkovaná drobným ťukáním na xylofon v nebetyčném refrénu, hned po ní stejně na prach rozmetající „Pharao“ a ostrý úvod do alba zakončí „10.000 Miles“, v níž se sice drobet zpomalí, ale o to více povznášející je znovu refrén. A samozřejmě, když se po sóle ozve neodolatelné pískání jakoby do pochodu, je to jako třešnička geniality, kterou jiní na svých speedmetalových dortech neservírují. Přemostění k další skladbě obstará námětem vážná, ovšem neméně pomalejší a příjemně melodická „Right To Die“, po níž už se jasným plamenem rozhoří předlouhá titulní věc, shánějící všechny speedmetalové ovečky na jedno místo, z nějž je nechá (s francouzskou výslovností jména jejího hlavního hrdiny) nad předvedeným hudebním dějem jen znovu a znovu žasnout.
Ale všechna esa z rukávu v tuto chvíli ještě rozhodně vytažena nejsou. „Gods Of Noise“ je totiž další hymnou CHROMING ROSE, v jejímž uhánějícím tempu se prezentují přesně tak, jak zní i titul skladby samotné. Troufalé, leč bezpochyby srozumitelné. Pokračujeme s poctivou metalovou podstatou „You And I“ a přestože následující „Angel“ jí napodobí v ubrání na rychlosti, v refrénu je znovu neskutečně silná, jak to jen hlasivky Gerda Salewskiho umí. A když si myslíte, že závěrečná „Shoot The Fox“ („Iodle Dodle“ je samozřejmě jen vtípek na úplný konec alba) už ani nebude mít čím vás překvapit, vytasí se se svým jiskřivým flamencovým úvodem a ještě jedním parádním refrénem na první dobrou.
Tolik ocelové kvality na jednom místě byl vskutku pozoruhodný okamžik a podle toho také měla vypadat budoucnost CHROMING ROSE. Tou dobou se totiž psal rok 1990 a myslím, že můžu s klidem prohlásit, že mezi jinými ležel svět u nohou i právě jim.
Jestliže v pravém, poctivém speed metalu bylo vždy cosi blouznivě opojného, pak v tom CHROMING ROSE jeli hned od začátku.
Gerd Salewski
- zpěv
S.C. Wuller
- kytara
Harry Bex
- baskytara
Tane Mende
- bicí
1. Power And Glory
2. Pharao
3. 10.000 Miles
4. Right To Die
5. Louis XIV.
6. Gods Of Noise
7. You And I
8. Angel
9. Shoot The Fox
10. Iodle Dodle
Insight (1999)
New World (1995)
Art Works Live Now (Live) (1995)
Pressure (1992)
Garden Of Eden (1991)
Louis XIV. (1990)
Datum vydání: Středa, 20. června 1990
Vydavatel: EMI
Stopáž: 47:11
Mi se nicméně více líbí deska Garden of Eden
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.