Letošní Obscene Extreme si budu pamatovat hodně dlouho. V mnoha ohledech jsem zažil pár věcí, které se mi do paměti zaryjí velmi hluboko. Po pauze, kterou přinesl rok 2020, se mnoho věcí do poslední minuty vznášelo v nejistotě. Měsíc před akcí, kdy se změnil trend v klesajících počtech přenosů covidu-19, jsem si přestal být jistý tím, že festival vůbec proběhne. Byla to doba, kdy bylo oznámeno například zrušení Fluff Festu. Z Obscene unikaly neurčité zprávy o tom, že kapely ze severu, bez kterých si festival nedokážu představit, možná nepřijedou.
Ohledně soupisky se Čurbymu nakonec podařil skvělý výkon. Z českých, německých, polských a slovenských kapel udělat základní kostru lineupu, kterou jen tu a tam protkal kapelou z Francie nebo Belgie. Jednou z mála skupin, které na festival letěly, byli BLACK SACHBAK z Izraele. Vlastně žádná „velká jména“, ale výsledek vůbec nepůsobil jako nějaký chudý příbuzný. A navíc „pouze“ tři dny, jako za starých časů. Když jsem nahlédl do soupisky, byla tam velká spousta kapel, na které jsem se moc těšil. Tady musím smeknout a učinit poklonu, skvělá práce!
Trochu horší to bylo se samotnou organizací festivalu, hlavně tedy v jeho počátku. Zahaprovaly hned dvě věci. Jednak problémy se zvukem posunuly počátek festivalu o více jak hodinu, což bylo u Obscene Extreme naprosto výjimečné, protože většinou je možné si dle počátků setů řídit hodinky. To se ale projevilo jen první den a vlastně ještě přesunutím „Hells Show“ na den druhý. A druhak po celou dobu konání festivalu se bohužel do areálu Bojiště propisoval fakt, že návštěvnost byla zřejmě větší, než organizační tým očekával.
Důvody jsou vlastně logické. Za posledních deset let se vždy zvyšovaly předprodeje vstupenek. Celá patálie s covidem-19 ale změnila „klientské“ chování lidí. Jede se mnohem více na jistotu. To způsobilo, že se na festivalu objevilo mnohem více fanoušků, co si kupovali lístek až na místě. Díky tomu byly fronty o něco větší, ale například se nevyrobilo ani dost pásků. Nicméně, musím uznat, že organizační tým se s tím popasoval se ctí, a minimálně fronty před vstupní bránou na úvod festivalu se rychle rozplynuly.
Budu tu mluvit ještě o jedné věci, která se mě dotkla osobně. Vždycky se to týkalo těch druhých a nikdy mě. Jde o krádeže na festivalu. Nyní náhoda přihrála tento typ události i k mým nohám. Stalo se to, že po prvním dni jsem si šel při setu HATE napsat poznámky z proběhlých koncertů a upravit pár fotek, a při tom na mě padla dřímota. Upozorňuji, že jsem za celý den neměl jediné pivo, ale dohnal mě prostě spánkový dluh z celého předešlého týdne. Přišel jsem díky tomu nejen o turecké CENOPATH a BETON, ale i o svoji zrcadlovku, karty, objektiv a záložní baterky. Druhý mě tato událost ochudila o koncert SICK DESTROYER, o kterém mnoho lidí v mém okolí mluvilo jako o jedné ze zásadních událostí festivalu. Já v tu dobu byl na policejní stanici.
Kde se stala chyba? Usnul jsem v autě a nezamknul jsem. Nicméně kolem mě spala v autě spousta lidí a někteří dokonce s otevřenými dveřmi nebo okýnkem. Stane se. Výbava za více jak třicet tisíc je pryč a šance, že se najde, miniaturní. Alespoň to mi naznačovali na trutnovské policejní stanici, kde byla ráno fronta obdobných případů. Přede mnou člověk, kterému ze stanu vzali batoh, a za mnou zase jiné, kterým v noci při spánku ukradli peněženku včetně dokladů.
Pár obecných rad, které jsem si odnesl z komunikace s trutnovskou policií. Až si koupím novou techniku, tak si ji ihned poznačím tak, aby byla jednoznačně, byť ne příliš nápadně, rozpoznatelná. U každé takové věci si někam poznačím výrobní číslo. Dělejte to taky tak a zamykejte dveře!
Tenhle zážitek mi ale ukázal i jinou stránku Obscenu. Když jsem dorazil do areálu, tak jsem vlastně zjistil, že bez fotoaparátu už si nedokážu festival užít. To neříkám proto, že se považuji za fotografa, vlastně fotím celkem mizerně a vy, co sem chodíte, to moc dobře víte. Ale někdo prostě běhá celý festival v circle pitu a já lovím obrázky. A dělám to už hodně dlouho. A když to vyprávím v backstage festivalu dvěma kolegům, tak mi hned nabízejí svoje rezervní zdroje. Jako, půjčili byste někomu, komu právě ukradli foťák, profesionální techniku s půlmetrovým objektivem? Navíc, když nikdy na nic takového nefotil? Já bych váhal, ale v každém případě díky Zdendovi Zelenému, že mi jedno své dělo půjčil, a já mohl skoro celý festival zjišťovat, jak se s takovou věcí vlastně fotí. Takže se nemusíte bát. Vaše pravidelná galerie módní sezóny Obscene Extreme vám tu zůstane, ačkoliv přiznávám, že občas jsem vůbec nevěděl, co s tím teleobjektivem vlastně dělám.
Vrátím se zpět na festival. Za ten rok a půl, kdy jsem na podobné akci nebyl, jsem měl skoro celý první den pocit, že dělám něco nepatřičného. Najednou kolem mě tolik lidí. Hledal jsem klid a samotu, na kterou jsem byl po roce absence podobné akce zvyklý. Takže pokud to na vás přijde na nějakém prvním festivalu také, nebojte se, je to normální, a druhý den to zmizí jak pára nad hrncem. Obscene Extreme se vrátil se vším všudy. K vidění byly kozy, zadky, řitě i pinďoury. Jen tedy felace na hlavní scéně byla myslím celkem novinkou, zvláště při kapele, jakou jsou GOD DETHRONED. Ale to mám jen z doslechu, pokud o tom víte něco víc, tak pište do komentářů a hlavně sdílejte videa, než to smažou!
Já jen při druhé polovině setu GOD DETHRONED s mírným překvapením sledoval, že naháčů při stagedivingu je na scéně ještě více než při SPASM, což mi k blackened death metalu moc neladilo. Až později mi došlo, že šlo o chlapce, kteří zkoušeli štěstí, vystavovali své zboží a doufali, že se najde dostatečně odvážná druhá polovička s touhou po orálu.
Když jsem pak koukal na set GRIDE byl jsem skoro dojat. Svět se pozvolna dává do pořádku. Na Bojišti se opět sjel skoro celý svět. Když jsem si vybavoval pásku, tak přede mnou byl párek, ve kterém jsem poznal lidi z punkové legendy ANTI SYSTEM, kteří betonovali základy punku na počátku osmdesátých let, a za mnou Brazilec, kterého tu vídám na každém ročníku posledních deset let. A ačkoliv to bylo letos o fous slabší v porovnání s předkoronovou dobou, tak jsem u toho setu GRIDE zamáčknul slzu. Tři dny hotových mentálních lázní!
A jaké byl můj hudební TOP5 bez nějakého pořadí?
TRIGGER
SKELETAL
YACØPSÆ
WOJCZECH
GRIDE
4