Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Ten nejvlhčejší ze všech vlhkých snů fanoušků a příznivců skupiny VITACIT, jednoho z pilířů československého heavy metalu, konečně došel naplnění. A co konečně, to snad ani není ten správný výraz. Tohle zbožné přání několika generací mániček a nositelů džísek se zhmotnil vlastně až nějakých dvacet minut po dvanácté, v době, kdy už snad ani ti největší optimisté nemohli doufat, že ze zlaté studnice VITACItu nebudou už navždy moci sosat jinak než jen prostřednictvím bootlegů, pochybných živých nahrávek a stejně (ne)kvalitních demáčů.
Ale povedlo se. Bez nějaké zásadní reklamy či vykřikování do covidového kulturního ticha (v němž by se to o to více neslo) se náhle zjevuje více jak šedesát minut pravé a nikdy řádně nezaznamenané vitacitovské hudby, mnohokrát se spolehlivou visačkou „Best Of“, pod níž ovšem není podepsána samotná kapela, ale její guru, jediný a jedinečný Miloš „Dodo“ Doležal, jenž VITACIT sice nezaložil, nerozhýbal a koneckonců už v jeho řadách také předlouho nepůsobí, ale vždycky byl přece jenom tím, čím je doslovný překlad uvedeného termínu ze sanskrtu – vitacitovským duchovnímem učitelem. On totiž stál za zlatým věkem kapely, on jí za tím účelem zásobil spoustou nezapomenutelného a poctivého heavy metalu, a ruku na srdce, on je ten, na koho si všichni široko daleko jako první vzpomenou, když se řekne VITACIT.
O to víc možná zamrzí, že se nepovedlo pojmout celý tenhle jedinečný okamžik ještě více opulentněji, že jednoduše nedošlo na spolupráci vlastně avizovanou i v titulku celého alba, totiž Doda a VITACITu samotného, v němž mimochodem stále působí zejména někdejší Dodovi spoluhráči Luděk Adámek a Pavel „Kuře“ Hejč. Taková spolupráce by samozřejmě mohla mít své úskalí, o tom žádná, ale z pozice fanouška by prostě byla tou nejžádanější a maximálně svůdnou, lze-li vůbec v těchto kovových souvislostech použít podobný příměr (já ovšem pěvně věřím, že ano).
Nicméně nestalo se, a tak my všichni VITACITem povinní musíme pracovat s tím, co na „1986 - 1991 Revisited Part 1.“ máme. Čehož ovšem není navzdory mým úvahám v žádném případě málo. Dodo si do studia pozval spolupracovníky, na něž se mohl dle svých slov při realizaci tohoto projektu maximálně spolehnout, a s nimi je všechny zachytil na ploše dvou dvojcédéček – druhá část nahrávek bude následovat, ideálně snad ještě letos. A především jeho přítomnost je samozřejmě zárukou bezvadného hudebního zážitku, v němž se snoubí dva zásadní fakty, a sice, že jde jednak o naprosté klasiky z jeho vlastního autorského pera, vzniknuvší v těch nejplodnějších létech, a jednak že jsou samozřejmě nahrány citlivě a tou nejpovolanější a nejlepší rukou zároveň v jejím vlastním studiu (Hacienda pochopitelně). A i když lze mít subjektivní námitky – zpěvačka Hana Krninská Liškařová v roli Lucie Bílé v „Akci DDT“ například autorovi těchto řádků nepřijde jako nejlepší řešení – k celku nelze mít žádné zásadní připomínky, protože je to prostě totální klasika podaná totálním klasikem a vy si jí můžete bez uzardění pustit proklatě nahlas na tom nejlepším a nejvýkonnějším domácím stereu. „Snad odpustíš“, zmíněná „Akce DDT“, „Úder“, „Horká kaše“, „Tak odhal svou tvář“, „Iluze“ nebo „Peace Man“, brr, člověku běhá mráz po zádech už jen z té představy, natož když se mu zhmotní před ušima…
Jednu výtku nicméně přece jen mám. Vím, dnešní doba je prostě taková, že minimalismus a stlačení nákladů co nejblíže k nule vyhrává na všech frontách a celé album v kuse si k tomu navíc poslechne už jen „fosil“, nemluvě o tom, že by se snad podíval do bookletu. Ale prosímvás, komu je vlastně určeno tohle dvojalbum? Přesně takovým fosilům, co se rádi pokochají pohledem na povedený obal a pozorný poslech celého hracího času nahrávky stráví s pohledem upřeným na texty jednotlivých skladeb či další přidané informace. A v tomhle směru je to tedy vážně bída – a to si ani netroufám znovu vyzdvihnout již opěvovanou výjimečnost alba. Za obal by vydávající firma a jeho autor měli stokrát napsat „už nikdy nebudu navrhovat obal metalové nahrávky“ a za booklet totéž, jen přihodit další stovku opakování. Taková příležitost a takový šlendrián!
Snad tedy druhá část vitacitovské revize dopadne v tomto směru o poznání lépe, i když je mi samozřejmě již teď jasné, že by to postrádalo logiku a kostky jsou nejspíš v tomto směru již dávno vrženy. Utěšuji se tedy alespoň celou tou doležalovsko – vitacitovskou zvukovou nádherou a je mi jasné, že právě proto tady nedokážu být důsledným. Na to je prostě „VITACIT 1986 - 1991 Revisited Part 1.“ až příliš úžasným a jen těžko náležitě docenitelným zjevem.
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.