PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Těšil jsem se na to, že se Daniel Craig rozloučí ve velkém stylu, ale z výsledku jsem více než rozpačitý. Celkem chápu to, o co se film snaží, ale současně naprosto jasně vidím, jak moc v tom selhává. Předem musím konstatovat, že jsem u posledního Bonda neměl žádné předsudky. Veškeré debaty posledního více jak roku o tom, že 007 nakonec bude žena, spekulace o barvách kůže a podobná témata, díky kterým se na tvůrce snášela vlna nenávisti už mnoho měsíců před premiérou, mě míjely. Naopak, vlastně jsem se těšil na odvážné kroky, které způsobí v bondovském světě zemětřesení.
Takže si pojďme říci, proč poslední Bond vůbec nenaplnil očekávání a začněme titulní skladbou. Rozumím tomu, že tvůrci sáhli po někom mladém a velmi populárním a snažili se o neotřelost. Ale skladba „No Time to Die“ zní jak zpívaná verze mumble rapu. Nevýrazné broukání bez známky nějakého vnitřního pnutí. Finále je o něco lepší, byť stále mdlé hlavně v kontrastu s tím, jak se film snaží pracovat s emocemi.
V posledních dnech jsem několikrát poslouchal všechny „bond songs“. Vždycky tu byla určitá nevyrovnanost. Od počátku. Oproti opravdu silným songům, jakými byl "Goldfinger" od Shirley Bassey nebo "Golden Eye" od Tiny Turner, stály poněkud slabší kusy. Musím říci, že jsem oceňoval i odvážné skladby, které nebyly z ranku epických orchestrálních monumentů s ženským vokálem. Třeba A-HA a jejich song k „The Living Daylights“. Jsem si ale jistý, že nevýrazný minimalismus prezentovaný hraně roztřeseným hlasem Billie Eilish nedosáhne ani třetiny věhlasu, který způsobila například Adele s písničkou ke "Skyfallu". Pokud jde o filmovou hudbu Hanse Zimmera, tady lze samozřejmě chválit. Je to zkušený řemeslník, který ví, jak potěšit dřevní fanoušky, a tak dokázal do hudby propašovat i témata starších filmů.
Pojďme ale k tomu, kde film selhává nejvíce, a tím jsou emoce. "No Time to Die" se snaží být citovější a osobnější něž jakákoliv jiná bondovka. Snaží se Jamese Bonda představovat jako charakter. Jako člověka, který má emoce a vztahy. Chápu, že dnes prostě není doba, kdy by Bond mohl být stále poněkud sexistickou mašinou na zabíjení a postelové scény. Snaha je to dobrá, cením to. Problém je, že v tomto všem mlátí prázdou slámu. Jsou tu scény, kdy máte cítit nějaké hluboké emoce. Jsou k tomu použity ty nejsilnější filmové zbraně. Nejsilnější. A se mnou to ani nehnulo. Vlastně se přiznám, že jsem při nejvypjatějším okamžiku zívnul. A přiznám se ještě k něčemu: já jsem co se filmů týče celkem velkej emař a spousta věcí mě dojme. To, že na mě nefungují zásadní pilíře, na kterých chce poslední bondovka stát, jasně poukazuje na to, že tady je prostě něco špatně.
Další věc je záporák. Ten se objevuje hned v první scéně, kde funguje skvěle. Vlastně se dá říci, že prvních dvacet minut nového Bonda je to nejlepší, co tu lze vidět. Drásavé napětí střídá série nejlepších akčních scén. Pak se začíná děj komplikovat, řeší se více vztahy, zkouší se kombinovat akční scény s humorem, které se snaží oživit některé atributy starých Bondů. Cary Joji Fukunaga se sem snaží procpat vše, ale výsledek je zbytečně natahovaný a bez potřebné dynamiky. Vraťme se ale k Lyutsiferu Safinovi. Ano, přesně tak. Hlavní záporák, kterého hraje Rami Malek, se jmenuje Lyutsifer.
Poslední bondovky se snažily být trochu více rafinované v tom, že záporáky konstruovaly důkladněji, než tomu bylo v prvopočátcích Bonda, kdy stačilo stroze rozdělit strany dobro a zlo. Na to, jak je film dlouhý, ale Rami Malek nedostává úplně prostor nějak rozvést svoji figuru. Oproti tomu jak napínavý a svým způsobem děsivý má nástup, finále vyznívá skoro až směšně. Jeho postava se scvrkává do výstředního duševně narušeného podivína, který se na staré ruské základně snaží vytvořit zenovou zahradu plnou jedu. Občas jsem si pokládal otázku, jestli to není parodie na "Dr. No".
Pak tu je akce. Už jsem zmínil, že hned první akční scéna je skvostná. Užil jsem si vše, včetně toho, kdy Astron Martin DB5 odklopí světlomety, za kterými jsou ukryté rotační kulomety. Trochu oldschool, ale konec konců, proč ne. Tohle tu všichni chceme vidět. Automobilové honičky tu nejsou nijak komplikované, končí většinou celkem brzo a jsou příjemně fyzické.
Kupodivu málo prostoru tu má Lashana Lynch, která hraje Naomi, novou agentku MI5. Dost jsem se těšil na komplikovanější vztah a třeba i zajímavou akční kooperaci, ale jiskření Bonda a Naomi klouže silně po povrchu. Scény, kdy se má dít něco zajímavého, díky tomu nefungují, protože nejsou vykonstruované s jakoukoliv hlubší motivací.
Čekal jsem odvážný film, který bude po všech stránkách strhujícím finále Daniela Craiga. Dostal jsem film, který si není jistý, jestli se otáčet hluboko do minulosti nebo udělat progresivní skok vpřed. Díky tomu se to snaží hrát na obě strany jak Freddie Mercury, což nikdy moc dobře nefungovalo. Snaží se odlišit ale současně velmi zatvrzele připomínat, že je to „bondovka“.
Bond, který si není jistý, jestli se otáčet hluboko do minulosti nebo udělat progresivní skok vpřed. Díky tomu se to snaží hrát na obě strany, což nikdy moc dobře nefungovalo.
6,5 / 10
Velká Británie / USA, 2021, 163 min
Režie: Cary Joji Fukunaga
Scénář: Neal Purvis, Robert Wade, Cary Joji Fukunaga, Phoebe Waller-Bridge
Kamera: Linus Sandgren
Hudba: Hans Zimmer
Hrají: Daniel Craig, Rami Malek, Ana de Armas, Ralph Fiennes, Ben Whishaw, Jeffrey Wright, Naomie Harris, Léa Seydoux, Rory Kinnear, Billy Magnussen, David Dencik, Lashana Lynch, Christoph Waltz, Dali Benssalah, Priyanga Burford, Eliot Sumner, Douglas Bunn, Joe Grossi
Produkce: Barbara Broccoli, Michael G. Wilson
Střih: Tom Cross, Elliot Graham
Zvuk: Paul Massey, Oliver Tarney
Scénografie: Mark Tildesley, Mark Harris, Véronique Melery
Masky: Daniel Phillips, Duncan Jarman
Kostýmy: Suttirat Anne Larlarb
Pravdou je, že záporný hrdina nemá veľa priestoru. Ana de Armas maličkú epizódu, ktorá tiež posôbí rozpačito. A dalo by sa pokračovať, čo v tejto Bondovke nie je najlepšie. Lenže, pre mňa to aj tak funguje. A to dosť dobre. Casino Royale to nie je, ale, páči sa mi to.
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.