OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nejaké úvody k liverpoolskej legende sú v roku 2021 zbytočnosť a dlhé rozpisovanie o novinke tiež nebude, lebo z väčšej časti platí to, čo som v druhom pohľade napísal k predošlému albumu. Časy grindujúcej patológie i technického death metalu sa nevrátia, nepovažujem za pravdepodobné ani nejaké turné s programom z prvých troch albumov, ale aj za taký CARCASS, aký funguje dnes, môžeme byť vlastne radi. EP „Despicable“ som si niekoľkokrát vypočul, hlbší dojem ako „oni už iní nebudú“ nezanechalo, na to, aby ma zaujímala aj dlhohrajúca novinka, však stačilo. „Protekcia“ s ohľadom na „dávny kult mladosti“? Fras ho vie...
Jeff Walker (basa, vokály), Bill Steer (gitary, vokály) a Daniel Wilding (bicie, vokály) pripravili desať skladieb, zmestili sa s nimi pod 50 minút, v ktorých im zahosťovali Per Wiberg (organ, klavír) a Fredrik Klingwall (klávesy) a ja mám po mnohých vypočutiach pocit, že je všetko tak akosi ako má byť a materiál je proste kvalitný. CARCASS by mohli šokovať už asi len nejakými nezmyselnými experimentmi a preto sa do nich nepúšťajú. Je veľa nimi odchovaných kapiel, ktoré skúšajú hrať ako oni, ale aj „Torn Arteries“ je presne tým albumom, kedy niekoľko sekúnd od začiatku viete, kto jedine môže byť autorom. Zvuk, riffy, harmónie, ladenie a Jeffov vokál ako kyselina syčiaca v reznej rane. Nech sa páči, je to tam.
Aktuálne viac melodický death metal než death’n’roll, hoci odkazmi na 70. roky ani náladovými zvoľneniami sa tu nešetrí. CARCASS sa však vedia do hrania oprieť aj naozaj drvivo a náklepovo, „Torn Arteries“ má momenty, kedy si poviete, že tá či oná pasáž by ani na „Necroticism...“ nepredstavovala zmäkčujúci element. Variabilita, nech už ide o tempá, harmónie i nálady je pridanou hodnotou nahrávky, kde počuť, že kapela s ľahkosťou robí to, čo jej ide najlepšie a tvorcovia nepripomínajú nejaké kusy unaveného materiálu. K tomu obal, ktorý považujem za výborný a vtipný nápad, neprepálené anglické fóry v názvoch skladieb i textoch a mám pocit, že ak to páni nezačnú hrotiť systémom „album každé dva roky“, nejaké nahrávky, kedy si povieme „stále vedia, občas až ako za mlada“, ešte pribudnú.
CARCASS v roku 2021? Ostrý a svižný death metal, „carcassoidne“ melodický, s príjemnými nenásilnými odskokmi inde a hlavne celý ICH.
8 / 10
Jeff Walker
- Bass, Vocals
Bill Steer
- Guitars, Vocals
Daniel Wilding
- Drums, Vocals
1. Torn Arteries
2. Dance of Ixtab (Psychopomp & Circumstance March No.1 in B)
3. Eleanor Rigor Mortis
4. Under the Scalpel Blade
5. The Devil Rides Out
6. Flesh Ripping Sonic Torment Limited
7. Kelly's Meat Emporium
8. In God We Trust
9. Wake Up and Smell the Carcass / Caveat Emptor
10. The Scythe's Remorseless Swing
Torn Arteries (EP) (2021)
Despicable (EP) (2020)
Surgical Steel (2013)
Choice Cuts (2004)
Best of Carcass (1998)
Wake Up And Smell The ... Carcass (Best Of) (1996)
Swansong (1996)
Heartwork (1993)
Tools Of The Trade (EP) (1992)
Necroticism - Descanting The Insalubrious (1991)
Symphonies Of Sickness (1989)
Reek Of Putrefaction (1988)
Vydáno: 2021
Vydavatel: Nuclear Blast
Stopáž: 49:00
Death metalové hitové písničky, jižanský feeling v riffech, heroická sóla s odkazy na heavy metalové praotce stylu i neuvěřitelný tlak. Tady je všechno tak, jak má být. Už po druhém poslechu začnou nejsilnější fragmenty skladeb stimulovat vaší paměť. To, že jsou některé skladby „na první dobrou“ však neznamená, že by mě začali nudit. A to včetně všech refrénů.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.