Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Hranici, po které se současná tvorba splašených Skotů pohybuje, lze definovat jako místo, kde se střetává technický math-metal s grindcorem a noiseovým terorem. Jsou tu i prvky, které odkazují k zašlé slávě chiptune hardcoreových experimentů. V první řadě jde ale o chaotickou řežbu, která zní, jakoby se už tak splašení THE TONY DANZA TAPDANCE EXTRAVAGANZA naprosto utrhli ze řetězu a přestali uznávat jakákoliv pravidla. Tak se to alespoň může zdát na první poslech. Při podrobnějším ohledání je snadno odhalitelné, že FRONTIERER mají několik šablon, které ve své tvorbě kombinují, a díky tomu jejich hudba ve výsledku působí celkem sevřeně a kompaktně.
Nejčastějším principem tu je fígl, kdy jedna kytara ve výškách hraje pokud možno nějaký disharmonický, skřípavý nebo disonantní motiv, jenž s chirurgickou přesností krájí na nepravidelně tlusté kousky rytmika podpořená druhou kytarou. Pokud k tomuto mustru přidáte patřičně zrnitý a rozostřený zvuk kytar, máte výsledek, co působí jako z jiného světa. FRONTIERER ale nerezignují ani na melodie, nicméně s nimi šetří. Primární tu je tlak, který způsobují výbušné ataky rytmické sekce.
Hlavně díky celkovému zvuku, jenž lze popsat jako současně digitální a velmi nečistý, pak FRONTIERER zní výrazně jinak než zbytek mathcore scény. Jejich hudba je ryzí esencí schopnosti dezorientovat posluchače. „Oxidized“ je jako jízda na centrifuze. Možná dostanete závrať. Tyto pocity způsobuje hlavně kombinace velmi hutných kytarových stěn, nepravidelně vám bičujících uši, a velmi bohatá penetrace podivných pazvuků, které vytváří hlavní charakter výsledného soundu. Často nejde rozlišit, co je whitenoise, co jsou samply a co kytary. A mohou vlastně kytary znít tak zmučeně a zlámaně jako tady?
Poměrně zajímavý je i výběr hostů na „Oxidized“. Tím prvním je Grady Avenell, zpěvák californské kapely WILL HAVEN, která taktéž kombinuje vlivy noisu a hardcoreu, jen to dělá mnohem srozumitelněji než FRONTIERER. Druhou osobou je pak Kevin McCaughey, který drtil extrémní scénu s kanadským zlostrojem ION DISSONANCE. Právě u nich bych hledal jeden z hlavním inspiračních zdrojů pro FRONTIERER.
„Oxidized“ je celkem logickým pokračovatelem předchozí desky „Unloved“ z roku 2018. Žánrově rozvíjí prvky, díky nimž jsou FRONTIERER stále více na první poslech rozeznatelní od jiných kapel. Tím je hlavně zvuk a přítulnost k hrubým a chaotickým technikám songwritingu. Pokud chcete prozkoumat samotnou hranici metalové hudby, tak tady jste velmi blízko.
Rakouská brutální parta si za tematickou oblast své tvorby vybrala sériové vrahy. Je tedy asi logické, že těžiště i jejich třetího alba je deathgrindový nářez. A je to slušná porce třeba pro příznivce belgických ABORTED.
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.