Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Jedenácté studiové album legendy domácího těžkého kovu vychází v temných dnech, kdy se světu (a České republice tuplem) nedaří zvládnout covidovou nákazu, a stejně temně působí jeho jinak docela neumětelsky pojatý obal, mající zřejmě znázorňovat postavu, jež celému albu dala jméno. Ideální kombinace pro album TÖRRu, jak si ho pamatujeme z jeho nejslavnější minulosti, dalo by se jistě říct. Jenže podobně, jako by na zmíněném obalu jeden čekal spíše něco jako pátera Koniáše a ne tuhle nevýraznou řeznickou mutaci Johna Ramba, ani v drážkách „Inkvizitörra“ nedojde na nic z toho, co by partě okolo Oty Hereše i v současnosti udělalo dobré jméno.
Jedenácté studiové album TÖRRu je totiž prázdné jako polní nemocnice v Letňanech a v člověku zanechává podobně stísněný pocit, jako kdyby se oněmi mlčenlivými prostorami měl projít. Samozřejmě, pocity stísněnosti by za jistých okolností mohly být vítaným efektem tvrdého metalového alba, koketujícího zdatně s thrashem, ale tady je to bohužel spojeno jen a pouze s tím, že TÖRR narazil na své autorské dno. A přestože „Inkvizitörr“ disponuje téměř čtyřiceti minutami hracího času, nenabídne vlastně ani jednu skladbu, která by opustila jeho na posledních albech totálně zajetý kolovrátkovitý výraz (z nějž se výrazněji povedlo vybruslit jen na minulém „Black´n´rollu“).
Když to hodně zjednoduším, neslyšíte vlastně nic jiného, než jen „Kladivo na čarodějnice“ a „Kult ohně“ na sto způsobů. Ovšem bez duše, bez hlubšího smyslu a bez životodárné tekutiny, která by té hudbě tepala ve spáncích podobně jako oběma zmíněným někdejším originálům. K tomu se musí připočíst opravdu řídké textové náměty ve smyslu obecného „bububu“ s nijak závratným provedením (namátkou „Bůh temnoty“, „Černá hvězda“, „Královna smrti“, „Říše stínů“ anebo naprosto tragická „Podivnej sráč“), a když se pak dostaneme k výsledku, není prostě vůbec překvapivé, že je velmi, velmi pochybný. A TÖRR na jeho pozadí vypadá jako unavený, vyšťavený maratónec, kterému se na osmatřicátém kilometru začnou viditelně plést nohy, a není vůbec jisté, jestli to zvládne až do cíle.
Neříkám, že Ota Hereš se svými kumpány v sobě ten potenciál stále ještě nemá, koneckonců na již zmíněném pět let starém albovém předchůdci to dokázal důstojně a beze všech pochybností, ale na „Inkvizitörrovi“ se jednoduše z žádného takového potenciálu TÖRR nevydal. Zahrál na něm jen na smutnou jistotu, která možná nějakým tím skalním fanouškem trochu pohne, ale jinak nevede nikam jinam, než na propadliště dějin.
1. Bůh temnoty
2. In extremis
3. Poslední dny
4. Černá hvězda
5. Vítej ve snu
6. Královna smrti
7. Pitevní trenažer
8. Smrt
9. Závist
10. Podivnej sráč
11. Konec světa
12. Říše stínů
Návrat ke kořenům jak se sluší a patří. Po hudební stránce výborné, jen bych uvítal trochu více Bartovo zpěvu - Ota zpívá místy až moc ,, čistě."
Jako celek je to paráda, určitě jedna z nejlepších desek nové éry Törru.
16 minut šťavnatého technického thrashingu a dva covery od kapely, která má řemeslo v paži. Je v tom ta patřičná lehkost, drive i finesa, které člověk od téhle žánrové generace automaticky čeká. Jako drobný příkrm v čase thrashového hladu obstojně zasytí!
Trochu rozpačitý počin po čtyřech letech od minulého alba "The Fallen Crimson". Nedotažené, možná zbytečně stručné album stojí na pouhých náznacích síly, kterou skupina v minulosti disponovala. Ale hezké momenty s typickým rukopisem se najdou, to zase jo.
Objev na první poslech srovnatelný s Nory MEER, Dánové ISBJÖRG uchvacují podobně hravým a progresí provoněným poprockem. Ty melodie, klavír a vzletné aranže včetně sebevědomých vokálů mě napoprvé prostě dostaly do kolen. Uvidíme, zda první dojem vydrží.
Rogga Johansson nepolevuje. PAGANIZER jsou jednou z jeho hlavních kapel a samozřejmě doručují švédskou deathmetalovou klasiku. Rychlejší kousky jsou standardem bez překvapení, osvěžení naopak přinášejí ty pomalejší. Nejlepší skladba je ta úplně poslední.
SENTIENT HORROR narukovali k mrtvým do služby a v novém zaměstnání se jim daří náramně. Lásku k (převážně) švédskému death metalu nezapřou, hlavně pak k prvotnímu chrastění v režii ENTOMBED. Živelná OSDM deska s lehkou thrashovou patinou. Šlape to skvěle.
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Atmosférický black metal / post-metal. Hodně odlehčená produkce plná vybrnkávaček, náladových pasáží a košatých atmosférických vsuvek. Zuby se moc necení, možná občas mléčné jedničky. Příjemný poslech, vyloženou hitovku však na "Succumb" nenajdete.