Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Každý rok před Vánocemi zažívám stejnou situaci. Zkouším si zrekapitulovat, co všechno jsem slyšel a o čem jsem si udělal nějakou poznámku. Vždycky z těchto myšlenkových pochodů vzejdou desítky nahrávek, u kterých mě mrzí, že jsem o nich nenapsal ani řádku. Aktuální deska bostonských FIDDLEHEAD je přesně takovým případem. Vracím se k ní opakovaně už od května, kdy vyšla. Je to ani ne půlhodinová nahrávka, která mi vždycky zvedne náladu.
Navzdory melancholickým odstínům dokáže „Between The Richness“ přenášet pozitivní energii. Písničky na hraně melodického hardcoreu, punkrocku a ema jsou přístupné, melodicky chytlavé, ale vůbec ne lascivní nebo podbízivé. FIDDLEHEAD vypouští do světa kolekci chytře udělaných skladeb s výbornými texty ze života. Pat Flynn je prostě ten týpek od vedle, se kterým se dokážete identifikovat. Instrumentální složka nezaostává. Věrným Flynnovým parťákem je Shawn Costa, se kterým v roce 2009 ukončovali ikonu HAVE HEART. Ano, to je ta kapela, co zbourala scénu Fluff Festu ve stejném roce. Historie festivalu má tento koncert jako milník.
Existuje totiž Fluff Fest před koncertem HAVE HEART a Fluff Fest po něm. Po jejich závěrečném živém vystoupení v Evropě, jež se uskutečnilo právě na rokycanském letišti před dvanácti lety, už to nikdy nebyl stejný festival. Ale to trochu odbočuji. Navíc to vypadá, že HAVE HEART se po deseti létech opět probouzí. Vedle Pata a Shawna tu je Alex Henery z BASEMENT, zkrátka FIDDLEHEAD nejsou žádnou náhodnou partou. Všichni mají zkušenost a uvnitř kapely citelně funguje chemie. Vše je mnohem dospělejší a kultivovanější než u HAVE HEART, pravověrného výbušného hardcoreu tu naleznete opravdu jen poskromnu, ale vůbec to nevadí.
FIDDLEHEAD trefili hřebíček na hlavičku. Od první skladby „Grief Motif“, kde básník, malíř a dramatik EE Commings čte počáteční slova své kultovní básně, se nezastaví příval pocitů, které mě nenechávají lhostejným. Možná s tím má souvislost i fakt, že jedním z důvodů existence kapely byla smrt Patova otce, se níž se snažil vyrovnat na minulém albu „Springtime And Blind“ z roku 2018, což je téma, které je i mým a o to osobnějším. O to víc oceňuji to, že album má schopnost energii dodávat, nikoliv vás utápět v pochmurnosti.
1. Grief Motif
2. The Years
3. Million Times
4. Eternal You
5. Loverman
6. Down University
7. Get My Mind Right
8. Life Notice
9. Joyboy
10. Heart to Heart
Diskografie
Between The Richness (2021) Springtime And Blind (2018)
DALŠÍ INFORMACE
Vydáno: 2021 Vydavatel: Run For Cover Records Stopáž: 25:14
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.
Hele, Blake Judd ještě žije. Enfant terrible (ale současně i schopný skladatel) US blacku je (znovu) zpět a tentokráte doručuje tradičněji pojatou kolekci. Šlape mu to dobře, tělo už má sice životem zhuntované, mysl však zůstává stále čerstvá.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.