Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Ktože to tu takto koncom roka, takrečeno vianočne, rozmároval všetko? Newyorčania PYREXIA. S dvojročnou pauzou sú na scéne od roku 1990, v podstate „prastará kapela“, a pritom žiadna starina. Ich brutálny death metal je vyslovene „súčasný“, akurát že celý taký autentickejší v porovnaní s nemalou časťou tvorby mladších generácií, ktorá pôvodného ducha BDM niekedy až dehonestuje do paródie, chcenej i nechcenej zábavnosti či vyslovenej trápnosti. Chris Basile (gitary, jediný z pôvodnej zostavy), Shaun Kennedy (basgitara), Jim Beach (vokály), Danny Trapani (gitary) a medzičasom už bývalý Ryan Hilerio (bicie) na „Gravitas Maximus“ predvádzajú, o čom to má byť.
Málokedy námet na obale tak dobre vystihne hudobný obsah. Diabolskí, zľahka zombifikovaní „opičí giganti“ demolujúci dystopický megalopolis, iste nič intelektuálneho, značne ponurým textom by možno sadlo aj niečo akomak „sofistikovanejšieho“, ale barbarské, drviace tóny a výbušnosť materiálu to zvizualizuje. Osem skladieb za necelých 25 minút, PYREXIA sa radi vyjadrujú stručne a k veci, pričom tu by prehupnutie sa cez polhodinu fanúšik žánru iste neohundral. Znie dokonalá syntéza newyorského prístupu k BDM, teda NY slamu, hojdavého a hardcoreovo úderného, s dôrazne „nakladajúcimi“ vokálmi, a totálne surového, krvilačného náklepového masakru s hutnými riffmi. Vokály sú zverské, hlboké, od revaných až po výlevkové, Jim Beach je fakt monštrum s mikrofónom, a celkovo znie „Gravitas Maximus“ ako „System Of The Animal“ po uhryznutí besným dinosaurom, mixnutý s tým typom kovosmrtiacej zhubnosti, akú poznáme napr. z prelomových vecí od DISGORGE. Hráčsky vybrúsené, pritom s nádychom pravekej zúrivosti, zvukovo ťažké, celkovo nemilosrdné, s NYDM stále treba počítať.
Album, ktorý pre rok 2021 definuje aj podstatu BDM, aj jeho newyorskú podobu.
9 / 10
Skladby
1. PYREXIA
Diskografie
Feast Of Iniquity (2013) Age Of The Wicked (2007) Cruelty Beyond Submission (kompilácia) (2004) System Of The Animal (1997) Hatredangerandisgust (EP) (1995) Promo 1993 (1993) Sermon Of Mockery (1993) Liturgy Of Impurity (demo) (1992) Demo 1991 (demo) (1991)
DALŠÍ INFORMACE
Vydáno: 2021 Vydavatel: Unique Leader Records Stopáž: 24:31
Půlhodina emocemi a expresivitou natlakovaného HC papiňáku. Screamo vokál nutně nemusí být pro každého, ale parádně čitelný a průrazný zvuk a značná naléhavost hovoří jasnou řečí. K tomu jeden z coverartů roku. Deska i pro žánrové ignoranty, jako jsem já.
Reinkarnace švédské devadesátkové kapely, která se svého času svezla s proudem melodického death metalu. Staří páprdové se nedávno po dvaceti letech dali znovu dohromady, aby si zahráli už jen pro radost. Možná pro radost, ale zato pěkně zostra.
Polská deska snažící se prodat djent a progresivní metal v jeho instrumentální podobě. Velká spousta hostů, z nichž nejvíce září asi jméno Jeffa Loomise. Výsledek trochu sráží stále stejné postupy, okatě fádní djentové zářezy a poněkud unylé melodie.
Instrumentální projekt frontmana ELDER Nicka DiSalvo je asi přesně takový, jaký bychom od něj čekali. Tedy plný psychedelie a progresivní rockové klasiky, obsahuje ale i plnější stonerrockovou složku. Příjemné album bez překvapení.
Progresivní metalcore, který nese všechna stylová klišé, ale rozhodně mu nechybí švih a tempo. A vlastně je to i pestré, od death razance přes deathcore až po djent a melodické vyhrávky. Výsledek je sice takové načančané nic, ale za poslech stojí.
Irové pokračují ve své vizi neotřele pojatého a math rockem ušpiněného post rocku, jako by se stále snažili vyrovnat debutu, kterým se blýskli již v roce 2009. Opět chybí asi jen špetka, aby to bylo na potlesk.
Tento projekt táhne především charakteristický vokál Donovana Melero z HAIL THE SUN, což ve spojení se Sergio Medinou z ROYAL CODA znamená ono emotivně bolavé ukřičené post hardcore inferno, které odkazuje k domovským skupinám obou zmíněných hudebníků.