Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Orientální folk metal už si zažil vrcholy i útlumy, přesto je díky svým specifikům stylem, který dokáže nabízet zajímavý zážitek. Pokud se ho samozřejmě chopí dostatečně schopná a šikovná parta. A Egypťané RIVERWOOD mají díky aktuálnímu albu „Shadows And Flames“ nakročeno dokonce do horních příček tohoto žánru. Po ne příliš přesvědčivé prvotině „Fairytale“ z roku 2018 je jejich druhé album totiž mnohem vyzrálejším a povedenějším kouskem.
RIVERWOOD vznikli jako parta nadšenců, kteří se potkali v roce 2017 na metalovém festivalu v Alexandrii a spojovala je láska k metalu a kapelám OPETH, NIGHTINGALE a KAMELOT. Je tedy jasné, že kromě logických odkazů na své orientální kořeny jejich trochu uspěchané první album bralo po hrstech od těchto vzorů. Na „Shadows And Flames“ už ale nalézáme trochu jinou skupinu. Posun je znatelný v instrumentálních dovednostech, jistota s jakou se pouští do progresivnějších pasáží je prvotině na hony vzdálená. Ale stejně tak se posunuly vlastní skladatelské hranice a rozkvetla pestrost a rozsahy hudebního projevu.
Při přemýšlení o orientem načichlém metalu musí samozřejmě každého napadnout jména jako MYRATH a ORPHANED LAND. Ale zatímco MYRATH se na posledním albu „Shehili“ utopili v melodické písničkovosti, RIVERWOOD se drží pestřejšího symfonického mustru a tak při srovnávání více obstojí jméno ORPHANED LAND. Od nich jako by si brali snahu o monumentálnost, silné kytarové melodie i vrstvené chóry. Egypťané si částečně hrají i na vlídné progmetalové hochy, ale dokáží být nejen ve vokálu také hodně hrubí, jak dokazuje třeba úvod skladby „Lustful Temptation“, kde to je drtička kostí téměř v deathmetalovém stylu. Stejně tak umí odplout do lehkých rockových vod. Stále si ale drží svou orientální melodiku, mrazivé harmonie a cit pro gradaci motivů.
RIVERWOOD výborně pracují s atmosférou a vývojem skladeb, drží posluchače ve střehu změnami tempa i důrazu, jemně plynoucí plochy dokáží bravurně rozbíjet následnou agresivní dohrou. Stejně tak střídají polohy jednotlivých skladeb a udržují variabilitu stylově vybočujícími mezihrami jako je zvonkohra „A Haunting Lullaby“ nebo instrumentálka „The Flame“ s flétnou od hostujícího Huseyin Pulanta. Dalším hostem je Annie Rie (vystupující pod pseudonymem Annie Hurdy-Gurdy podle specifického strunného nástroje, jejž používá), která ozvláštnila přepracovanou skladbu „Queen Of The Dark“ z debutu.
Mohlo by se zdát, že to s tou pestrostí RIVERWOOD někde až přehánějí, ale právě ta proměnlivost a mnohotvárnost je velkou devizou alba. Díky tomu nám nezbývá moc prostoru si uvědomit, že některé melodické motivy a linky jsou tak trochu neoriginální. Až když se na to člověk soustředí více, vyvstanou místy inspirace pocházející z rejstříku kapel jako OPETH, AMORPHIS a samozřejmě ORPHANED LAND. V „Blood And Wine“ se to stáčí dokonce až někam k THERION a úvodní „The Dragonborn Comes“ pak jakoby místy nabývala i formu pompézní hymny od MANOWAR. Ale čert to vem, tuhle výtku odmazávají povedené aranže, suverénní provedení a výborná produkce, jíž se dá vytknout snad trochu pleskavý zvuk bicích. Navíc i přes možná poněkud přemrštěnou stopáž se nejedná o dílo násilně natahované. Ta hodinka a čtvrt uteče velmi příjemně a člověk si rád dá brzy opáčko.
V Egyptě nám trochu nečekaně vyrostlo něco, co svým pojetím orientem protkaného prog metalu má potenciál sehrát vyrovnaný set i s legendou ORPHANED LAND. Vydařené album plné pestrosti, slušných nápadů a výborného provedení.
1. The Dragonborn Comes - Dovahkiin
2. A Haunting Lullaby
3. Blood And Wine
4. The Shadow
5. Sands Of Time
6. Queen Of The Dark (ft. Annie Hurdy Gurdy)
7. Babylon
8. Dying Light
9. Lustful Temptation
10. Another World
11. Rise Of The Fallen
12. The Flame (ft. Hüseyin Pulant)
13. Solitude
Hulváti z Jura sú takí naši DARKTHRONE: o pol generácie mladší a s koreňmi v grinde miesto blacku, no doživotne verní metalovej klasike (s čoraz hrubším zvukom). „Kromaňon“ a „Abeceda nenávistí“ sa zapíšu do zlatého fondu. Zbytok asi nie, čo vôbec nevadí.
Oproti EP "God Made Me An Animal" ubral Greg Puciato (ex-THE DILLINGER ESCAPE PLAN), ale i skupina jako celek, na nekompromisnosti, objevují se více i zpěvné a melodické polohy, nicméně je to stále hodně nasraný a uřvaný post-hardcore té nejvyšší kvality.
Strhující rozsáhlé kompozice, které buď zcela pohltí, nebo unudí. Já se hlásím k první možnosti. Je to jako snové divadlo severského death metalu. Za mě je to zatím rozhodně jedna z nejzajímavějších desek letošního roku.
Singl „Winter Storm Vigilantes“ je povedená záležitost, která byla slibnou návnadou na nové album. Velká očekávání byla nakonec zbytečná. S trochou dobré vůle se na albu najdou dvě další slušné skladby, jinak je to stále ten samý a nenápaditý kolovrátek.
Místy tak trochu těžkopádný death metal, který ale sází jak na zajímavé technicky neotřelé provedení, tak na dusivě temnou atmosféru. Pekelný vokál navíc dodává na dramatičnosti. U mě to celkem funguje.
Instrumentální postrocková klasika, která příliš nerozvlní stojaté stylové vody, ale má tu správnou jemnou atmosféru a i díky drobným přesahům například do progrockové či jakoby cinematic sféry nenudí. A to u současného post rocku není málo.
Zajímavý vánek z neočekávaného směru se objevil u power/progmetalových DGM, Italové nabrali směr do progrockového pravěku a v kombinaci s jejich powermetalovou energií je z toho neuvěřitelně svěží výsledek. A vůbec to nezní jako hloupé retro. Bravo.