Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nahlížet na HAMMERFALL nelze bezpochyby jinak, než jako na dnes již stárnoucí konzervativní heavymetalisty. V tomto duchu je totiž zcela jasně nalajnován jejich svět, který se už od dob, kdy na sklonku devadesátých let rozpoutali boj za znovuzrození těžkého kovu, prakticky nezměnil. Ze začátku to svištělo jako po namydlené horské dráze, později to začalo drhnout a jako na horské dráze to sice zůstalo, ale občas i v opačném směru, takže někdy bylo líp a někdy hůř. Ostatně, která důležitá metalová kapela, která se drží svého kopyta patnáct a více let, to tak nemá?
„Hammer Of Dawn“ je dvanáctým zásekem na téhle cestě a už před jeho vznikem bylo zcela jasné, jak jsou rozdané karty. Bude to prostě heavy metal à la HAMMERFALL. Pravda, své si mohla říct koronavirová pandemie, která se dozajista podepsala na nejednom psychickém stavu a tím pádem i na umělecké inspiraci. Neříkám, že se to týkalo právě HAMMERFALL, ale kdo ví, jak tuhle šílenou situaci vnímaly umělecké mozky na celém světě, když prakticky z minuty na minutu nemohly dělat to, co je smyslem jejich existence, totiž hrát svým fanouškům (a když poslouchám skladbu „Too Old To Die Young“ mám pocit, že je to přesně o té nikým nechtěné dlouhé pauze a izolaci).
Takže „Hammer Of Dawn“ je heavy metal à la HAMMERFALL a přes to nejede vlak. Všechna heavymetalová klišé, co jich jen existuje (a do jejichž rejstříku jich samotní Švédové taky pár doplnili), jsou zcela samozřejmě přítomna. A některá dokonce měrou vrchovatou, jako zejména tradiční melodické nápěvy, jejichž procentuální zastoupení na albu se rovná drobné festivalové přehlídce.
Jenže, pozor, ono to tentokráte funguje. Téměř celé tohle album prostě musí každého zastánce heavymetalových pořádků minulého století příjemně zahřát na srdci (pochopitelně neříkám, že zvednout ze židle), jak moc si z té běžné a dokola omílané kovové matérie vyzobalo zejména nápady relativně svojské a osvěžující. Naznačila to už singlová epizoda titulního kousku alba, který disponuje zcela kovaným ústředním motivem, díky čemuž útočí se stoprocentním efektem na první metalovou dobrou, a po něm to na nahrávce samotné sebevědomě rozbalily i další věci. Naprosto tradiční „No Son Of Odin“ a „Live Free Or Die“, absolutně přímočaré a bez jakýchkoliv postranních úmyslů, parádní zásah kovovým šípem přímo na komoru „Venerate Me“ (s jak jinak než neodolatelným zahostováním samotného Kinga Diamonda navíc), přeslazená, nicméně krásně přeslazená „Reveries“, již zmíněný kvapík „Too Old To Die Young“ a pomalá „Not Today“.
Výčet povedených položek je oproti nedávné minulosti (reprezentované pochopitelně nějakými těmi cca posledními deseti léty) až nestandardně široký a to jsem samozřejmě ještě nepřipomněl, že ve všech těch případech je za mikrofonem stále jedinečný Joacim Cans, jehož výšky pořád dokážou splašit všechen adrenalin, jímž ten který jedinec vládne. Nelze proto nejspíš mít žádné pochybnosti o tom, že protentokráte HAMMERFALL udělali to, k čemu je už jen jejich název samotný vybízí – totiž trefili hřebíček na hlavičku. Jistě, bez nároku na nějakou zásadní senzaci, ale jednoduše pořádným úderem, který bývá obecně metalovému kladivu přisuzován. A o kterém si, mimochodem, čerství SABATON, kteří v tomto duchu maximálně tak pošimrali dávno hnijící mrtvolu stéblem v dutině nosní, mohou jen nechat zdát.
1. Brotherhood
2. Hammer of Dawn
3. No Son of Odin
4. Venerate Me
5. Reveries
6. Too Old to Die Young
7. Not Today
8. Live Free or Die
9. State of the W.I.L.D.
10. No Mercy
Šikmá plocha, na ktorej sa HammerFall ocitli najneskôr po vydaní kontroverzného albumu Infected sa po vydaní novinky Hammer Of Dawn ešte viac naklonila. Rozmýšľal som, že asi jediná vec, ktorá by kapele v súčasnosti pomohla je dlhšia pauza medzi jednotlivými albumami, pretože kompozične tápajú a nevedia nájsť cestu von. Istý potenciál skladať zaujímavé a charizmatické songy kapela v sebe ešte stále má, ale hlavný problém je absolútna strata súdnosti a sebareflexie. Inak si neviem vysvetliť ako sa na album mohli dostať hrôzy typu No Mercy alebo Live Free Or Die. Takýchto podobných skladieb kapela umiestnila na posledné albumy dosť na to aby jej zrazili kredit. Pretože tá kompozičná bezradnosť z nového albumu len srší. Škoda lebo piesne ako Not Today či Brotherhood dávajú spomenúť na zlatú éru kapely spred dvadsiatych rokov. Prvá menovaná je podmanivá a atmosférou nabitá balada, ktorú už kapela potrebovala ako soľ. Ten refrén je príjemne návykový a Joacim sa predviedol v parádnej forme. V tej druhej kapela ponúka svoj tradičný výkon a potvrdzuje, že heavy metalové remeslo stále ovláda. To isté sa dá povedať aj o pozitívnej Too Old to Die Young. Skrátka je vidieť, že keď kapela chce tak stále vie. Ale 3 dobré skladby moje rozpačité dojmy rozhodne nespravia.
Letité vzývání nové Kingovy autorské tvorby je s aktuálním singlem snad již definitině na začátku svého konce, i když musím říct, že 5 let starý ojedinělý kus "Masquerade Of Madness" zněl poměrně výživněji. Tak snad to tak ale kompletní album nenechá.
Posledný koncert zásadnej kapely. Silná finálna zostava s Frantom Štormom a Silenthellom, rytmikou ex-AVENGER a Petrom "Blackoshom" Hošekom, robustný "best of" playlist a poctivé balenie = hodnotný rozlúčkový artefakt. Len ten zvuk mohol byť priebojnejší.
Byli u rozmachu švédského melodického deathu a nahráli dvě alba. To druhé však nevydali, mezitím se rozutekli do jiných skupin. Po třiceti letech se dali znovu do kupy, a kromě nového materiálu vydávají i ono druhé album. Pěkná exkurze do devadesátých let
V rámci žánru celkem unikátní deska s výraznou basou, která k sobě váže epileptické rozervané screamo, epické post-hardcorové pasáže a syntezátorové linky. Italům z Ligurie se povedlo navázat na dřevní klasiku a přidat něco svého.
Přes veškerou maskovanou a krvavou image předvádí obrození MUSHROOMHEAD především tradičnější hardrock/metalovou klasiku. Občas se v riffech, řevu a osobité melodice objeví připomenutí, že skupina měla kdysi své specifické kouzlo, ale to už je dnes pryč.
Hudba téhle party z Manchesteru je ukázkou klasické stoner doom školy a jako posluchač balancuji na vážkách, zda už je to příliš klišé, nebo stále ještě dostatečně zajímavé. Ale odkazy na sabbatovské vlivy celkem fungují, takže snad dobrý.
Jak dí kolega Noisy. Velmi slušná deska, zdařile zlámaná skládanka ULCERATE a GORGUTS postavená však na tučnějších a brutálnějších základech. Těžký poslech, je to jako když chcete vylézt osmičkovou cestu a máte k dispozici tak třetinu použitelných chytů.