OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Že by konečně ten odvážný seriálový počin, po kterém fanoušci komiksu volali? Zřejmě ano. A je to velké překvapení. Z počátku vysmívaný projekt začal být brán s vážněji teprve poté, co se zveřejnilo jméno režiséra, kterým se stal James Gunn. I pak ale panovaly obavy. Proboha, proč věnovat celý seriál postavě, která v teamovém filmu skoro nikoho nezajímala? Dětinsky se chovající panák se stříbrným kastrolem na hlavě, kterého hraje wrestler? Co to je jako za koncept? Koho to může zajímat? A má šanci to být něčím jiným než špatným béčkem? Podobné otázky jsem si kladl i já.
James Gunn lehce rozptýlil mé obavy svojí Suicide Squad, kterým trochu rehabilitoval skomírající značku DC komiksu, ale stále jsem nevěřícně kroutil hlavou, proč tak velký prostor dostává právě postava Peacemakera. Odpovědí je jednoduše „právě proto“. Suicide Squad bylo přehlídkou hodně bizarních charakterů, z nichž byl Peacemaker jedním z nejméně zajímavých. Jeho seriálová origin tuto figuru plně rehabilituje. Tento přístup je ostatně společný všem hlavním postavám, které tu Gunn uvádí na scénu. Na počátku je nebudete mít rádi. Jsou to charakteroví mrzáci. Budete si k nim hledat cestu a zjišťovat, že to hledání stálo za to.
James Gunn seriál rozehrává vlastně velmi krátce po ději Suicide Squad, nechává mu ten šílený komiksový look z filmu, který velmi pomáhá v určité dekonstrukci superhrdinství, jež je tu hlavním tématem. Navazuje tak myšlenkami trochu na akční komedii „Super“, ale jde mnohem hloub a pracuje s o poznání větším rozpočtem. Celý Peacemaker může na první pohled působit trochu laciným dojmem, ale jsou to jen mimikry. Jsou tu místa, kde vás zanechá v němém údivu. Třeba jen tím, jaké herce do seriálu přivádí jen proto, aby dovedl k dokonalosti nějaký running joke.
Sluší se předeslat, že PEACEMAKER má hned několik vrstev, které jedou paralelně se střeštěnou akční superhrdinskou jízdou. Hlavní postavy představuje divákovi se silnou dávkou nadhledu, ale rozhodně to neznamená, že jde jen o ploché panáky bez hloubky. Naopak. Pokud tomu odpářete to barevné pozlátko, tak tu skvěle fungují motivace i pointy jednotlivých příběhů, které nezůstávají na povrchu. James Gunn vás prostřednictvím nich dokáže rozesmát i dojmout.
Skvělým způsobem se tu pracuje s hudbou. James Gunn podobně jako ve Strážcích Galaxie oprašuje staré osmdesátkově působící hitovky, tentokráte se soustředí hlavně na rockovou scénu, a právě licencovaná hudba z vidláckého glam rocku nebo hair metalu dodává některým scénám další rozměr. Citelné to je už při minutu a půl dlouhém intru, které funguje jako takový PEACEMAKER v kostce. Je to ujeté, blbé a geniální současně. Hlavně je to ale návykové. Intro, které staví na skladbě dvanáct let staré oldschool rockové vypalovačce školy “Do Ya Wanna Taste It” od WIG WAM jsem ani jednou nepřeskočil. Je to jako byste se vrátili do časů, kdy dětským pokojíčkům vládli plakáty TWISTED SISTER.
To, že měli tvůrci naprosto volné ruce, člověk pozná na první dobrou nejen z některých scén, které jdou svojí brutalitou daleko za hranu komiksového standardu, ale i z politicky nekorektního humoru, který si vybírá terče bez nějaké určité preference. Dělá to opět bezprostředně, jednoduše, ale současně i chytře, protože vás donutí se nad spoustou věcí zamyslet. A ačkoliv se tu mnoho absurdních situací vykresluje s nezanedbatelnou dávkou humoru a nadhledu, tak celková nálada je poměrně daleko od nějakého typu vysmívání.
PEACEMAKER je nakonec velmi pozitivní překvapení. James Gunn vytvořil seriál, který je absurdní komedií s velmi prokreslenými postavami, jenž mají hloubku. Za maskou laciné akční frašky se skrývá mnohem více, než by se mohlo zdát.
Za maskou laciné akční frašky se skrývá mnohem více, než by se mohlo na první pohled zdát.
8 / 10
USA, 2022, 6 h 25 min (Minutáž: 40–60 min)
Tvůrci: James Gunn
Režie: James Gunn, Brad Anderson, Rosemary Rodriguez, Jody Hill
Scénář: James Gunn
Kamera: Michael Bonvillain, Sam McCurdy
Hudba: Kevin Kiner, Clint Mansell
Hrají: John Cena, Steve Agee, Danielle Brooks, Robert Patrick, Jennifer Holland, Chris Conrad, Chukwudi Iwuji, Christopher Heyerdahl, Lochlyn Munro, Annie Chang, Elizabeth Ludlow, Rizwan Manji, Freddie Stroma, Alison Araya, Stephen Blackehart, Lenny Jacobson, Neil Webb, Paul Lazenby, Zak Santiago, Kevin O'Grady, Rochelle Greenwood, Liam Hughes, Dee Bradley Baker, Antonio Cupo, Veena Sood, Lissa Neptuno, Elizabeth McCarthy Meek, Klarc Jerome Wilson, Viola Davis, Mel Tuck, Nhut Le, Ryan Jefferson Booth, Trevor Hinton, Jason Momoa, Ezra Miller
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.