Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Druhé album bostonské party VEIN.FM se nese v duchu křížení chaotického hardcore a digitálně-industriálních tendencí. Výsledek je strojově mechanický a svým způsobem často velmi špinavý. Onu neurvalou kovovou příchuť narušují jen melodické vokály, které jako by utekly z nějaké dvacet let staré numetalové kapely. Vůbec to ale nevadí. VEIN.FM i s melodickými prvky dokáží pracovat a ačkoliv mě čisté vokály leckdy překvapily, nakonec nepůsobí nějak rušivě. Spíše jako osvěžení, co vás odvede od světa hrubých kytarových a betonových kvádrů do konejšivějšího prostředí. V každém případě na „This World Is Going To Ruin You“ dokazují, že dokáží postavit i poměrně chytlavý melodický refrén, jenž se nesnaží vyhrát závod v podbízivosti.
Dá se říci, že celá deska má určitý vývoj. Od nesmlouvavého, průmyslově znějícího hutného groove na počátku, přes math-metalové sekanice lehce ve stylu FRONTIERER nebo LLNN až k elementům, které odkazují někam ke kapelám jako jsou DEFTONES. „This World Is Going To Ruin You“ je jako exotické ovoce, které svůj vláčný a dužnatý vnitřek chrání tvrdou skořápkou porostlou trny. S určitou dávkou chytlavosti ale pracuje jak u těch nejhutnějších riffových kolovratů, tak při melodických vokálech. Bez debat lze říci, že tu VEIN.FM nalezli velmi zajímavý poměr mezi prvky, jež by aktuální desku mohly zavádět směrem k mainstreamu, a syrovými hlukovými výbuchy, držícími ji pevně v podzemí. Možná se dá i tvrdit, že se na tomhle albu VEIN.FM trochu hledají nebo přesněji řečeno zkouší různé cesty a ty mezi sebou navíc kombinují.
Hodně se mi líbí, jak bostonští pracují se samply. Po předchozím albu „Errorzone“ se stal pevnou součástí sestavy Benno Levine, který obsluhuje elektroniku, jíž je sice současné album prostoupeno, ale nikde není vystavována na odiv. Veškeré digitální pazvuky jsou velmi nenásilně vpleteny do soukolí celé kapely tak, aby je posluchač vnímal, ale současně nikde výrazně nebo nepatřičně nevyčuhují. Zároveň ovšem hrají silnou úlohu v náladovém dobarvování jednotlivých skladeb. V tomto ohledu Levine přesně ví, jak svoji zvukovou vrstvu zakomponovat do hudby slyšitelně, ale nevtíravě.
Druhé album VEIN.FM nemohlo dopadnout lépe. Deska, která byla dokončována na počátku pandemické doby v roce 2020, s sebou nese bezútěšnou atmosféru, nápady, díky nimž jednotlivé skladby nesplývají, potřebnou hutnost i syrovost a také silné melodické fragmenty. Přitom ale výsledek není nesourodou rozpadající se kolekcí, co se snaží zavděčit se všem. „This World Is Going To Ruin You“ je žánrově otevřené album, který má svůj vlastní styl.
1. Welcome Home
2. The Killing Womb
3. Versus Wyoming
4. Fear in Non Fiction
5. Lights Out
6. Wherever You Are
7. Magazine Beach
8. Inside Design
9. Hellnight
10. Orgy In The Morgue
11. Wavery
12. Funeral Sound
Diskografie
This World Is Going to Ruin You (2022) Errorzone (2018)
Desítka v rychlém kvapíku pádících válů nenechává nikoho na pochybách o čem že to tady bude. Španěle svůj tradiční hejvík hrají natolik tradičním způsobem, že tradičněji už to nejde. Skladby šlapou, refrény trefují cíl, jen do těch legín už se nenacpu.
Death metal, který by se formálně mohl zdát až příliš tradiční, aby se hodnotil nějakými superlativy, přesto se partě z Rochesteru daří v mantinelech klasických stylových klišé budovat skladby, které neuvěřitelně šlapou, mají drive a jakousi "duši".
Poměrně rozporuplná nahrávka. Na jednu stranu slyším spoustu zajímavých technicko-disonantních motivů ve stylu GORGUTS, na stranu druhou mi chybí větší tlak a mnohem hrubější pokožka. Přiznám se, že rovněž nemám kdovíjakou radost ze slabšího vokálu.
Doom a housle, to už tady bylo. Ale doom, dudy, mandolína a citera? Švédi chytře spojují houpavé metalové riffy s folkem, středověkými tradicionály a instrumentací. Hudba je to duchovní i zemitá, smutná i povznášející. Uvidíme, jak ustojí zkoušku časem.
Atmosféra by se na nahrávkách těchto Francouzů dala krájet. Jsou v tom emoce, pestrá škála spíše melancholických nálad a těžké kytarové riffy. Album opět s jistotou plující v mezinárodních vodách vymezených doom metalem, gotickým rockem a sludge metalem.
Belgické trio si na debutovém EP celkem okatě bere za vzor Američany TOOL, ale kompenzují to výrazným ženským vokálem. "The Paranoia, Hysteria" je třeba brát jako rozjezdovou položku. Uvidíme, kam to skupina nasměruje příště, potenciál tu cítím.
V římském castru KATAKLYSM nic nového. Ze shromážděných riffových legií jde stále strach a ani symfonické jezdectvo nevypadá úplně bezzubě. Jenom z toho pořád nevypadává víc, než jen pár solidních skladeb, tentokráte i navzdory velmi zajímavému konceptu.