Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Myslím, že nebudu daleko od pravdy s úvahou, že každý z nás má nějakého oblíbence (v tomto případě hudebního), o kterém tak nějak ví, že má určité kvalitativní rezervy, a že většina jeho tvorby není na maximální hodnocení, ale neřeší to, protože se mu ten výsledek většinou líbí a sedne mu do noty. Navíc tam mohou být určité mimohudební sympatie, ten interpret může být po všech stránkách sympatický, váží si svých fanoušků a není kolem něj žádná kontroverzní nebo negativní aura. Coby posluchači si takové hudebníky můžeme užívat a nemusíme nikoho přesvědčovat o jejich kvalitách.
Jiná věc ovšem je, když máte desku nějakého takového interpreta recenzovat a hodnotit. Jsou mezi námi tací, kteří se za své oblíbence bijí do posledního dechu, a třebaže zůstanou na recenzentském bitevním poli osamoceni, stále mávají bojovou zástavou, na které je cover právě hodnocené nahrávky, sázejí desítky a dehonestují ty, kteří si troufli vyjádřit opačný názor. Něčeho takového se v této recenzi určitě nedočkáte, to mohu prozradit už nyní.
Jak jste možná z prvního odstavce pochopili, AMORPHIS jsou pro mě právě takovou kapelou. Sleduji jejich tvorbu prakticky od začátku, žral jsem „Tales From The Thousand Lakes", byl jsem nadšený z „Elegy", uznale zpětně pokyvoval hlavou u debutového alba, pak mě nějak přestali bavit (poslední alba s Koskinenem), abych je o několik let později, když jsem si všiml, co že to tam u nich je za výtečného zpěváka, vzal opět na milost a přidal ke svým nejoblíbenějším kapelám. Ani s Tomim Joutsenem to nebylo vždy úplně ono, po skvělém „Skyforger" přišly dva slabší zářezy, nicméně na dalších dvou albech složila skupina úspěšný reparát a zejména „Queen Of Time" řadím k tomu nejlepšímu, co tito sympatičtí Finové kdy nahráli.
Jak na tom bude novinka „Halo"? Taková otázka rezonovala mezi věrnými fanoušky od té doby, co se na sociálních sítích a příslušných profilech kapely začaly objevovat fotografie a krátká videa z procesu nahrávání. Jak jinak, než opět pod taktovkou zkušeného Jense Bogrena, který minimálně po zvukové stránce prakticky vždy odvede perfektní práci. Menší nápověda přišla v podobě prvních ochutnávek a já byl trochu rozpačitý, protože právě jedna z nich, „The Moon", mi v rámci celého alba připadá jako spíš slabší, ale pevně jsem doufal, že celek bude jiný. A je to tak napůl.
Pro AMORPHIS je dlouhodobě typická struktura skladeb v podobě úvodního chytlavého melodického motivu, na který většinou navazují nutná, nikterak spektakulární, „kila" pod growlingovou pasáží, další na řadě je pak strhující refrén a následně různá typická zpestření v podobě tempových zvratů, ultramelodických sólových vyhrávek a atmosférických předělů. Ani na aktuální nahrávce tomu není jinak, exemplárním příkladem může být „Seven Roads Come Together", která tu definici „AMORPHIS klišé" splňuje bez výhrad. Jestli je to tak špatně, nebo není, to už je na posouzení každého jednotlivého posluchače, v závislosti na tom, co jsem načrtl v úvodním odstavci. Tito finští sympaťáci asi už nikdy nebudou bráni jako nějací progresivní průkopníci a inovátoři, hodnocení jejich tvorby spíš závisí na tom, jestli ten (předem očekávaný a předpokládaný) výsledný mix bude mít sílu zaujmout a zda nahrané písně budou dostatečně výrazné a zapamatováníhodné. Pokud bych si měl pomoci nějakým srovnáním, tak mě napadají třeba IRON MAIDEN, kde (troufám si tvrdit) mají fanoušci přibližně stejná očekávání.
Stylově se kapela pohybuje v rozmezí všech „joutsenovských" alb, přičemž z těch lepších si naštěstí berou víc. Nebojí se pořádně přitlačit na pilu („War", „The Wolf"), nicméně melodie to byla vždy alfa a omega jejich tvorby, takže ani v těchto tvrdších písních se bez nich neobejdeme. Největším hitem alba je pro mě titulní píseň a v závěsu za ní je pak úvodní „Northwards", ze které mám pocit, jako kdyby ji hoši dali dohromady již při skládání materiálu na „Queen Of Time", ale použili ji až nyní.
O nějakých technických aspektech už asi nemá smysl se rozepisovat. Dokonalá produkce je u takové kapely už nutností, Tomi Joutsen potvrzuje svou extratřídu v obou pěveckých polohách, hudebníci nijak neexhibují, vše je podřízeno týmovému výkonu a finálnímu výsledku. Je mi jasné, že velká spousta hodnocení bude ve znamení „to už tu bylo tolikrát, nebaví", ale kdo má pro AMORPHIS slabost a bere je i se všemi těmi mírně negativními aspekty, které jsem v recenzi uvedl, tak ten zklamaný nebude a určitě v podobě alba „Halo" najde zajímavou náplň pro svůj drahocenný posluchačský čas.
1. Northwards
2. On the Dark Waters
3. The Moon
4. Windmane
5. A New Land
6. When the Gods Came
7. Seven Roads Come Together
8. War
9. Halo
10. The Wolf
11. My Name Is Night
V pohodě a baví. U MI nejvíc boduje další klipovka "On The Dark Waters", která zhmotňuje esenci AMORPHIS. Ultrasilná a klenutá melodie v refrénu zabalená do ustálených postupů, navíc jemně ochucená sitarem nebo co to je. A celá deska je jak dělaná k takovému tomu domácímu klidnému žvýkání i přes slabší momenty ("Windmane"...ale tu zachraňuje intenzivní čtvrtá minuta, takže beru zpět).
A Mildovi palec nahoru za pěknou recenzi, kterou dostal Rudiho pod tlak! Jen houšť!
13. května 2022
Z HODNOCENÍ ČTENÁŘŮ
Meresz
5,5 / 10
Akoby nám cez koronu Amorphis zaspali na vavrínoch, predošlé dve albumy boli silnejšie a takému "Skyforger" nesiaha novinka ani po päty. Tu sa podarila hlavne skladba Seven Roads Come Together, potom ešte zopár refrénov, ale inak je "Halo" na pomery Amorphis vážne priemerný album a taký Tomi Koivussari, ktorý tu po siedmich rokoch zložil len jedinú pesničku na záver CD a to najhoršiu (a to nielen v rámci tejto dosky) je celkom prúser. No nič, veľmi neverím že to porastie, tak si počkám na ďalšiu úrodu za pár rokov, snáď sa podarí lepšie.
Posedmé a opět neotřelé, napěchované po okraj hudebním dějem, který mě nepřestává překvapovat v hledání neobjevených cest mezi mathrockem a post-náladovkou. Pocta lidem i místům. Hravé, šílené a vtahující svoji neopakovatelnou atmosférou.
Půlhodina emocemi a expresivitou natlakovaného HC papiňáku. Screamo vokál nutně nemusí být pro každého, ale parádně čitelný a průrazný zvuk a značná naléhavost hovoří jasnou řečí. K tomu jeden z coverartů roku. Deska i pro žánrové ignoranty, jako jsem já.
Reinkarnace švédské devadesátkové kapely, která se svého času svezla s proudem melodického death metalu. Staří páprdové se nedávno po dvaceti letech dali znovu dohromady, aby si zahráli už jen pro radost. Možná pro radost, ale zato pěkně zostra.
Polská deska snažící se prodat djent a progresivní metal v jeho instrumentální podobě. Velká spousta hostů, z nichž nejvíce září asi jméno Jeffa Loomise. Výsledek trochu sráží stále stejné postupy, okatě fádní djentové zářezy a poněkud unylé melodie.
Instrumentální projekt frontmana ELDER Nicka DiSalvo je asi přesně takový, jaký bychom od něj čekali. Tedy plný psychedelie a progresivní rockové klasiky, obsahuje ale i plnější stonerrockovou složku. Příjemné album bez překvapení.
Progresivní metalcore, který nese všechna stylová klišé, ale rozhodně mu nechybí švih a tempo. A vlastně je to i pestré, od death razance přes deathcore až po djent a melodické vyhrávky. Výsledek je sice takové načančané nic, ale za poslech stojí.
Irové pokračují ve své vizi neotřele pojatého a math rockem ušpiněného post rocku, jako by se stále snažili vyrovnat debutu, kterým se blýskli již v roce 2009. Opět chybí asi jen špetka, aby to bylo na potlesk.