Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
V pořadí sedmá řadovka CAVE IN je pro mě jednou z nejlepších rockových desek roku 2022. I když ten rock jde na procházku až za hranici důraznosti a tvrdosti. Je pravda, že jsem ji několikrát zkoušel pouštět v autě někomu, kdo opravdu tvrdou hudbu neposlouchá. Vždy mě překvapilo, jak hrubě na spolujezdce působí. Minulost kapely, která koketovala s hardcorem a metalem, se tu nezapře, ale páteř celé desky tvoří dobře složené rockové písničky. Vokál je občas sice hrubší, kytary hutnější a baskytara zkreslenější, ale srdce tvoří silné hutné songy, které si žánrově propůjčují prvky ze stonerové obhroublosti, ale dají se tu vystopovat i odkazy na říznější devadesátkový grunge.
Kapela, která se před dvaceti lety vyznačovala nasáváním experimentálních prvků do své tvorby, se nyní pohybuje na mnohem bezpečnější a prověřenější půdě, ale není to na škodu. Člověk si často vzpomene na první polovinu devadesátek a ikony typu SOUNDGARDEN nebo ALICE IN CHAINS i na novější kapely, které mají své kořeny zavrtány hluboko do starého hutného rocku, jako jsou například PALLBEARER.
Deska je důležitým mezníkem. Dává všem sebevědomě na vědomí, že i po smrti zpěváka a baskytaristy Caleba Scofielda jsou CAVE IN schopni složit téměř hodinový materiál, který nemá žádnou výplň. Minulé album „Final Transmission“ vydané po Calebově smrti obsahovalo v převážné většině jeho poslední napsaný materiál. „Heavy Pendulum“ ukazuje, že CAVE IN se s jeho odchodem vyrovnali i v rámci tvůrčího procesu. Nete Newton beze zbytku zaplnil mezeru a kapela dala jasně na srozuměnou, že i ve své nově započaté éře dokáží napsat velmi silný materiál. Toto album lze chápat jako jakýsi restart. Nový začátek. Symbolem této proměny může být skladba „New Reality“, kterou celé album začíná. Je jedna z posledních, pod kterou je Caleb podepsán. Jestliže jsem u tři roky starého kusu „Final Transmission“ psal, že je pro posluchače celkem těžké rozseknout, jak moc se Calebův rukopis na desku propsal, na novince je už situace mnohem jasnější.
CAVE IN vypustili do světa desku, která je nápaditá, plná skvělých melodií a už zdaleka ne tak temná jako předchůdce. Stále si uchovává určité progresivní sklony a současně je dostatečně pestrá. Od poloakustických a téměř až baladických kusů s velmi silnými melodickými motivy, přes zatěžkané dusné riffy, až po energické vypalovačky. Všechny tyto prvky ale působí v kontextu celku naprosto soudržně. A to i v rámci jedné skladby. Takovým dobrým příkladem je třeba sedmiminutový opus „Blinded By A Blaze“, který v sobě nese uskřípaný kytarový repetitivní kytarový výjezd, který jsem si zamiloval na první poslech. Jednoznačně adept na přední místa výročních žebříčků v kytarové hudbě.
CAVE IN dávají sebevědomě na vědomí, že i po smrti zpěváka a baskytaristy Caleba Scofielda jsou schopni složit téměř hodinový materiál, který nemá žádnou výplň.
1. New Reality
2. Blood Spiller
3. Floating Skulls
4. Heavy Pendulum
5. Pendulambient
6. Careless Offering
7. Blinded by a Blaze
8. Amaranthine
9. Searchers of Hell
10. Nightmare Eyes
11. Days of Nothing
12. Waiting for Love
13. Reckoning
14. Wavering Angel
Proměnlivá nahrávka. Chvíli kope a tlačí (úvodní dvě skladby, "Searchers of Hell"...), aby se jinde rozplizla (titulka a např. "Blinded by a Blaze", "Nightmare Eyes", "Waiting for Love"...) a čisté vokály nejsou příliš libé. Těch horších skladeb je bohužel více. K vrcholům diskografie deska proto patřit nebude. To je faktótum.
29. července 2022
Z HODNOCENÍ ČTENÁŘŮ
cadaver
4 / 10
Nudný a neškodný rock, s pár motívmi, ktoré dajú spomenúť na 90-te roky. Od RELAPSE človek predsa len očakáva trochu iné vraždy
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.
Koncepčný album, zaujímaví hostia (Ian Anderson z JETHRO TULL, Joey Tempest z... EUROPE?!), návrat growlingu(!), orchester, hammondy, moogy a mellotron, obal od Travisa Smitha a veľa paragrafov. Čo sa môže pokaziť? Podľa prvých posluchov sa zdá, že nič!