Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Po tříleté studiové odmlce, ve výročním, třicátém roce své existence přicházejí švédští melodičtí smrťáci AMON AMARTH s dvanáctým řadovým albem. Věrni své tradici inspirace severským dávnověkem se při tom pasují na „Velkou pohanskou armádu“, která má svůj reálný odraz v událostech, jež se odehrály na britských ostrovech v devátém století našeho letopočtu, a tahle stylizace jim znovu úspěšně funguje. Obzvláště tedy když jí celou servírují na pevném a hutném deathmetalovém štítu, úspěšně pokrytém vnadnými melodickými rytinami, na něž je radost pohledět.
Ne, od minulého alba „Berserker“ se toho mnoho nezměnilo, což ovšem nutně neznamená prostor pro nějaké předsudky, skrze něž lze na „The Great Heathen Army“ pohlížet. Naopak, protože právě zmíněný albový předchůdce byl nahrávkou, která zase po čase zadula do kapelních plachet čerstvým a svěžím větrem, takže zněla znovu tak majestátně a mocně, jak si to nejspíš vždycky přála. Bylo to jistě dáno i ústupem od lpění na některých deathmetalových pořádcích, v nichž čistá melodie nemá co pohledávat.
A sázka na tuhle podobu vlastního smrtícího výrazu vyšla kapela i napodruhé, přestože některé její prvotní komentáře na adresu nového alba naznačovaly cosi o opětovném přitvrzení a podržení se právě deathmetalových jistot. Upřímně vlastně ani nevím, co ve chvílích takových vyjádření měli chlapi z AMON AMARTH na mysli, protože novinka je opravdu cokoliv jiného, jen ne opuštění úspěšné hudební formulky z předcházející studiové nahrávky.
Znovu se tedy vydáváme na pomyslný poznávací zájezd do vikingské historie a hraje nám k tomu ten nejhezčí myslitelný soundtrack. Riffy jsou těžké jako obouruční meč v rukách dítěte, tempa akorát taková, aby se do nich dobře houpalo v sedle, zatímco do solidnějšího cvalu přecházejí jen občas, a na pozadí mnohých kytarových vyhrávek a sól pak jeden úplně cítí, jak opojné mohlo být stát se součástí vzpomínané „Velké pohanské armády“. Nemluvě samozřejmě o ryčném murmuru velitele Hegga, který už sám o sobě má obrovský potenciál nepříjemně roztřásat nepřátelské nohy.
V textech nalezneme zajímavé mytologické náměty („Heidrun“, „Skagul Rides With Me“), nechybí ani vtipně vymyšlená a složená pocta „pohanům“ a jejich anglickým protějškům ve skladbě (jak jinak) „Saxons And Vikings“, v níž maximálně sympatickým způsobem hostuje kdo jiný, než Biff Byford z hádejtekteré kapely, a vlastně po celou stopáž alba se nenaskytne příležitost, v níž by si jeden mohl zoufat nad neobjevností či neoriginálností. Grandiózním způsobem to na samotný závěr korunuje mistrovský kus oceli v „The Serpent´s Trail“, v němž exploduje nejen téma pomyslné stezky z říše mrtvých do pekla, ale zejména naprosto mrazivá atmosféra a další jednoduché, ale maximálně účinné kytarové sólo.
Pokud jsou tedy AMON AMARTH na sklonku třetí dekády své existence schopni tvořit takovéhle věci – a oni podle posledních dvou alb zjevně jsou – zdají se jejich další osudy být už teď více než osvícené přízní samotného Odina. Těšme se, že jsme (a budeme, doufejme) u toho.
1. Get in the Ring
2. The Great Heathen Army
3. Heidrun
4. Oden Owns You All
5. Find a Way or Make One
6. Dawn of Norsemen
7. Saxons and Vikings
8. Skagul Rides with Me
9. The Serpent's Trail
Kytarista Wes Thrailkill se svými druhy předvádí další instrumentální divočinu, která kromě metalové progrese nabízí i odbočky do mathrocku, djentu, nebo dokonce i elektroniky. Fanoušky kytarových hrdinů typu PLINI určitě potěší.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.