OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tento album nemal byť v žiadnom prípade takýto dobrý. Možno práve ten šialený kontrast medzi pôvodnými očakávaniami a výsledkom je to, čo z neho robí jeden z najúspešnejších metalových príbehov tohto roka. Mimochodom, očakávania? Robb Flynn sa krok za krokom, každým vyhlásením, veľkohubou hláškou či konkrétnymi činmi postaral o to, že som s MACHINE HEAD nemal absolútne žiadne očakávania. Čisto subjektívne to vyvrcholilo tým, keď v jednom z rozhovorov vyhlásil, že hudba ako taká ho vôbec nezaujíma a radšej pozerá seriály. Úprimnosť, poviete si. V prípade človeka, ktorého hudba živí a je stredobodom všetkého, čo kedy robil, robí a bude robiť, skôr povýšenectvo, krátkozrakosť a vlastne číra hlúposť. Prečo by som sa mal ako fanúšik zaujímať o tvoju hudbu, keď ty sám radšej čumíš na Game Of Thrones?
Ešte šťastie, že to sledovanie seriálov bolo aspoň na niečo dobré. Prispelo napríklad k hlavnej dejovej línii novinky „Of Kingdom And Crown“ a keď je pravda, že jednotlivé texty z Roberta doslova vyleteli, keď si dal konkrétny, veľmi krátky, časový limit na ich napísanie, potvrdzuje to mnohé o jeho nespornom talente. S hudbou to celé dopadlo veľmi podobne. MACHINE HEAD zažívajú v roku 2022 jeden z vrcholov svojej bohatej kariéry.
Po všetkých tých turbulenciách v zostave je až nepredstaviteľné, že to napokon vypálilo takto dobre. Každý je síce nahraditeľný, ale obsadiť pozície po takých stabilných menách a skúsených, dlhoročných machroch ako Phil Demmel a Dave McClain, to bola headhunterská výzva z kategórie nerealizovateľných. Zvlášť po tom, čo sa nepodarilo rozvinúť celkom logickú líniu spolupráce so starými psami Chrisom Kontosom a Loganom Maderom po spoločnom turné k debutovému albumu „Burn My Eyes“. Po všetkých tých nejasnostiach, náznakoch a zmenách plánov zrazu spoza ťažkých búrkových mračien vykročil Vogg z DECAPITATED a celé to dostalo razom iné grády.
Práve jeho gitarová hra je spolu s bubeníckou ekvilibristikou, ktorú predvádza talentovaný Navene Koperweis, skutočnou ozdobou albumovej novinky. „Of Kingdom And Crown“ vychádza z totálneho rešpektovania koreňov MACHINE HEAD a odkazu prvých dvoch kľúčových albumov. Zároveň je dielom moderného metalu a súčasného zvuku a aktuálnych inštrumentálnych zručností všetkých zúčastnených. Preložené do reči fanúšikov kapely, máme tu v podstate prekrásneho bastarda čerpajúceho z toho najlepšieho z čias „The Blackening“ a príťažlivej progresivity „Through The Ashes Of Empires“. Bez toho, aby sa tu aranžmány rozlievali v prílišnej košatosti a symfonických úletoch typických najmä pre album „Bloodstone & Diamonds“, prípadne čudných pesničkových experimentoch, keď MACHINE HEAD zrazu zneli ako DROPKICK MURPHYS (áno, „Catharsis“, na teba sa pozerám, ty obluda diskografie).
Tento album som od jeho vydania v lete počul nespočetnekrát pri najrôznejších príležitostiach. Nespomínam si na jediný moment, v ktorom by som si povedal, že ma nebaví. Táto nahrávka má proste všetko, čo má človek na MACHINE HEAD rád. Je to tam. Všetky tie masívne riffy, pískajúce tenké struny, značkové „kontosovské“ dvojkopáky v tých správnych momentoch, precízna práca s činelmi, nezameniteľný hlasový prejav na pomedzí kriku, revu, hnevu a melódie... a hlavne parádne pesničky. Každá jedna sa tu podarila. Takto to naozaj nemalo byť. Tento album naozaj nemal byť až takýto dobrý. O to väčšie je to v konečnom dôsledku prekvapenie a zaslúženejší výskyt na najvyšších miestach výročných rebríčkov. Robb Flynn je síce hovädo, ale zároveň profík, akých je v našej obľúbenej hudbe ako šafránu. Jeden z posledných mohykánov.
Máme tu v podstate prekrásneho bastarda čerpajúceho z toho najlepšieho z čias The Blackening a príťažlivej progresivity Through The Ashes Of Empires.
9 / 10
Robb Flynn
- spev, sólové gitary
Jared MacEachern
- basgitara, spev
Wacław "Vogg" Kiełtyka
- sólové gitary
Navene Koperweis
- bicie na albume
Matt Alston
- bicie
1. Slaughter The Martyr
2. Choke On The Ashes Of Your Hate
3. Become The Firestorm
4. Overdose
5. My Hands Are Empty
6. Unhallowed
7. Assimilate
8. Kill Thy Enemies
9. No Gods, No Masters
10. Bloodshot
11. Rotten
12. Terminus
13. Arrows In Words From The Sky
Of Kingdom And Crown (2022)
Catharsis (2018)
Bloodstone & Diamonds (2014)
Unto The Locust (2011)
The Blackening (2007)
Elegies DVD (2005)
Through The Ashes Of Empires (2003)
Supercharger (2001)
The Burning Red (1999)
The More Things Change (1997)
Burn My Eyes (1994)
Datum vydání: Pátek, 26. srpna 2022
Vydavatel: Nuclear Blast Records
Stopáž: 59:22
Nečakané prekvapenie, ale veľmi príjemné, lebo od "Unto the Locust" ide o najlepšiu zbierku od Machine Head. Unhallowed je najlepšia skladba MH za dlhé roky. U mňa veľká spokojnosť.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.