Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Příběh šestnáctého studiového alba MEGADETH se psal věru velmi dlouho. Nejprve se v podání samotné kapely objevily náznaky, že následovník úspěšného titulu „Dystopia“ (2016) by mohl vyjít už dva roky po něm. Pak ovšem v polovině roku 2019 obletěla svět zpráva o onemocnění Davea Mustainea rakovinou jícnu, z níž se naštěstí nakonec umělecký samorost úspěšně vykřesal. Následně nicméně udeřila covidová pandemie, která veškerý umělecký svět zpomalila a kolikrát i zastavila. Ne tak naštěstí MEGADETH, kteří konečně začali nové album alespoň nahrávat a odtajnili i jeho pracovní název – „The Sick, The Dying… And The Dead!“ – jenž se nakonec ukázal být definitivním.
Ale to ještě samozřejmě nebylo vše. Na jaře loňského roku vyhodil kapelník Mustaine letitého parťáka a druhý pilíř kapely Davida Ellefsona, neboť si měl po internetu vyměňovat fotky, videa a bůhví, co ještě, s jistou slečnou, která mohla být i nezletilá. Na to konto byly z připravovaného alba dokonce odstraněny i již nahrané Ellefsonovy party a jejich novým zněním byl pověřen starý mazák Steve Di Giorgio (TESTAMENT, DEATH TO ALL).
Skutečně, hotový scénář k napínavému seriálu. Dalo se proto klidně očekávat, že samotné nové album může být trhákem, jemuž se v dosavadní diskografii kapely dostane podobně výraznějšího postavení, jak se to povedlo třeba i již zmíněnému jeho předchůdci „Dystopia“. Ovšem taková očekávání se tentokrát se skutečností jaksi úplně nesetkala. Respektive ne tedy, že by se úplně minula, to jednoduše šest let příprav a samotná osobnost Davea Mustainea už zřejmě předem vylučují, ale k perfektnímu zapadnutí „The Sick, The Dying… And The Dead!“ do formy ideálního alba MEGADETH prostě nedošlo.
Na vině bude především to, že kapela zůstala spíše konzervativní, od svého nejúspěšnějšího thrashově/metalového předobrazu se nechtěla příliš odklánět, a zároveň nebyla příliš odvážná v tom, jak hluboko zajít, když chcete napsat opravdu dobrou novou skladbu. Album se proto odvíjí na vlně starých známých rytmů, riffů a posloupností a onen výraz „odvíjí“ je pro něj vlastně tím úplně nejvýstižnějším. Ano, ono totiž před vámi nefrčí jako namydlený blesk, neubíhá jako voda, dokonce ani jednoduše neodsýpá, ale prostě se odvíjí. S prakticky stále stejným výrazem, u nějž posluchač nakonec vlastně jen čeká, až už to konečně skončí, a je maximálně vděčný za všechny ty okamžiky, které tohle stereotypní „sunutí se“ v pozitivním smyslu naruší. Jako parádní kytarová sóla v titulní skladbě a v „Sacrifice“, zadupávající do země jejich zbývající děj, jako pulsující Di Giorgiova basa, která zase znamená záchytný bod pro „Night Stalkers“, nebo magický úvod „Mission To Mars“, vzbuzující naděje o mnoho větší, než toho pak samotná skladba přinese.
Najdou se ale naštěstí i kompletní skladby, které jsou oněmi „okamžiky“, byť pro album jako celek rozhodně nepředstavují žádnou revoluci. Sympaticky mrazivá „Dogs Of Chernobyl“, která konečně přináší refrén jaksepatří, spolehlivě nejlepší kousek celé nahrávky „Killing Time“, jemuž nechybí vůbec nic – je svižný, emotivní, nápaditý a dramatický, podobně barevná „Soldier On!“ a na závěr dejme tomu i „We´ll Be Back“, když už nic jiného, servírující alespoň riff a tempo jako žiletku.
I tak ovšem platí, že dohromady jako celek album „The Sick, The Dying… And The Dead!“ nepůsobí zrovna nejcharismatičtěji a nezakryje to ani působivá scéna s Vicem Rattleheadem na jeho obalu.
1. The Sick, the Dying... and the Dead!
2. Life in Hell
3. Night Stalkers
4. Dogs of Chernobyl
5. Sacrifice
6. Junkie
7. Psychopathy
8. Killing Time
9. Soldier On!
10. Célebutante
11. Mission to Mars
12. We'll Be Back
Třetí album švédských mladíků přináší zároveň i jejich nejvyspělejší materiál. Přechod k velkému labelu z intenzity jejich groovem načichlého blackujícího thrashe pranic neubral, navíc skupina přidala ještě více šikovnosti při kompozici. Svižný poslech!
Na rozdíl od kolegy Manatara si nemyslím, že se tihle Švédové nějak příliš stylově rozvírají. Většinu času je to prostě symfoničtěji pojatý black/death, který neurazí, ale nic zásadního se neděje. Jen ty čisté vokály trochu vybočují.
Čekal jsem možná trošku větší tlak, nazvučení nahrávky je totiž vzhledem k žánru poněkud vzdušnějšího ražení. Kompozičně však máme co dělat s kvalitní náloží disonantního death metalu lehce ve stylu GIGAN. Američtí debutanti však rozhodně nezklamali!
Švédové se na svém debutu zeširoka rozkročili z blackových základů, přes death, symfo-black až k post metalovým variacím. Jen je toho občas až moc naráz. Deska je prima, ale víc se těším na pokračování, až si utřídí myšlenky na své další směrování.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.