Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Osobitost v hudbě nebo neotřelý a svérázný přístup je v dnešní době celkem těžké najít. Už toho bylo vyzkoušeno a prezentováno tolik, že i míchání stylů a fúze málokterého skutečného fanouška hudby překvapí. O to více pak potěší, když člověk narazí na něco, co alespoň trochu vybočí a svěžím způsobem předvede ne zcela běžné hudební vize, navíc bez zbytečné extravagance s udržením se v mezích příjemné hudby.
Švédové GAUPA jsou pro mne jednou z takových skupin. Jejich hudba vlastně není nijak šokující, neutíká příliš z konvenčního přístupu a v jednotlivých aspektech prezentuje zcela typické stylové vzorce, ať už jsou to dusavé stonerrockové rytmy až doomové valení, psychedelie či typicky rockové melodie. Osobitý je ale přístup, s jakým tahle parta míchá a kombinuje jednotlivé prvky a dolaďuje do celkové podoby i díky svéráznému zpěvu charismatické divoženky Emmy Näslund. Její vokální styl zajímavým způsobem bloudí od klidné příjemnosti až po excentrické manýry občasně až připomínající BJÖRK. Opět to není nic, co bychom už neslyšeli, ale v kombinaci s již vyjmenovaným stylovým zasazením je to minimálně zajímavá hudební kombinace.
Svébytnost a, řekněme, duše je z tvorby GAUPA cítit od jejich prvních nahrávek. Relativně mladá kapela už ale stihla projít i jistou fází vývoje a tak je z aktuálního alba poznat i drobný posun oproti dřívějším počinům. Temnější a často přímo doommetalové tvary uchopila skupina mnohem uvolněněji a dá se snad říci i rozverněji, takže se z depresivní ponurosti, která čišela především z debutového EP "Gaupa" (2018), dostali až ke vzdušné variaci na stoner rock, který deformuje progresivita, doomrockové napětí i retro psychedelie. Výsledný výraz tak obdivuhodně vyrostl a mnohem více vynikl i specifický vokál, se kterým si Emma hraje daleko citlivěji a emotivněji než třeba na předchozím albu "Feberdröm" (2020).
Přestože i zmíněný předchůdce "Feberdröm" již disponoval všemi prvky tvořícími onu specifickou esenci GAUPA, teprve na "Myriad" jako by se Švédům podařilo vše doladit a vycizelovat do správně vyvážené směsice příjemných melodií a působivě plynoucích kompozic. Skladby nabraly prostornost díky většímu podílu uvolněnosti a byť metalovému fanouškovi zřejmě bude chybět více dřívějších hutných doommetalových klišé, výsledný dojem to jednoznačně posílilo. Skupina se dostala do působivé polohy, kdy jejich hudba velmi přirozeně bloudí od přímočarosti po vzletně éterické pasáže, přechází od tuhých riffů až po rozvolněné náladové kreace, kombinuje a mixuje s dokonalým citem pro finální efekt.
Hledání nejsilnějších momentů alba a porovnávání skladeb přináší určité dilema. Jednotlivé skladby se značně liší, od úvodní "Exoskeleton", oplývající rock'n'rollovým tahem a švihem, přes na stonerrockovém důrazném riffu založenou "Diametrical Enchantress" až po psychedelicky rozvláčnou "Moloken" je každý kousek něčím vybočující a ve své zvláštnosti poutavý. Bravurně variabilní hraní si s rytmy a tempy ve zřejmě nejlepší "RA" zase hezky souzní s expresivním vokálem, který zde Emma nejsilněji tlačí blízko k polohám zmíněné BJÖRK. Vlastní atmosféru má i nervózní "Elden" a svěží "My Sister Is A Very Angry Man", která přinese i něco divokosti a bouřlivé špíny. Akusticky kontrastní "Sömnen" zase vnese trochu folklóru, aby vše zatloukla do země závěrečná "Mammon", pomalu se rozvíjející psycho gradující do vyhrocené hororové roztřesenosti. Těžko hledat slabou skladbu. Dobrému pocitu přispívá i střídmá stopáž, která nedává prostor pro jednotvárnost. Je zřejmé, že skupina vypustila jen skutečně dotažený materiál, který nedopouští opakování. "Myriad" je prostě albem, kde si příjemnost i vyhrocenost podávají ruce a v takovém prostředí není prostor pro nudu.
Švédové GAUPA jsou zajímavou, stylově hůře zařaditelnou skupinou, která si šikovně hraje se stoner rockem, deformuje ho progresivitou, doomovou temnotou i psychedelií a s třešničkou na dortu v podobě charismatického hlasu Emmy Näslund je zjevem když ne přímo originálním, tak velice osobitým.
Posedmé a opět neotřelé, napěchované po okraj hudebním dějem, který mě nepřestává překvapovat v hledání neobjevených cest mezi mathrockem a post-náladovkou. Pocta lidem i místům. Hravé, šílené a vtahující svoji neopakovatelnou atmosférou.
Půlhodina emocemi a expresivitou natlakovaného HC papiňáku. Screamo vokál nutně nemusí být pro každého, ale parádně čitelný a průrazný zvuk a značná naléhavost hovoří jasnou řečí. K tomu jeden z coverartů roku. Deska i pro žánrové ignoranty, jako jsem já.
Reinkarnace švédské devadesátkové kapely, která se svého času svezla s proudem melodického death metalu. Staří páprdové se nedávno po dvaceti letech dali znovu dohromady, aby si zahráli už jen pro radost. Možná pro radost, ale zato pěkně zostra.
Polská deska snažící se prodat djent a progresivní metal v jeho instrumentální podobě. Velká spousta hostů, z nichž nejvíce září asi jméno Jeffa Loomise. Výsledek trochu sráží stále stejné postupy, okatě fádní djentové zářezy a poněkud unylé melodie.
Instrumentální projekt frontmana ELDER Nicka DiSalvo je asi přesně takový, jaký bychom od něj čekali. Tedy plný psychedelie a progresivní rockové klasiky, obsahuje ale i plnější stonerrockovou složku. Příjemné album bez překvapení.
Progresivní metalcore, který nese všechna stylová klišé, ale rozhodně mu nechybí švih a tempo. A vlastně je to i pestré, od death razance přes deathcore až po djent a melodické vyhrávky. Výsledek je sice takové načančané nic, ale za poslech stojí.
Irové pokračují ve své vizi neotřele pojatého a math rockem ušpiněného post rocku, jako by se stále snažili vyrovnat debutu, kterým se blýskli již v roce 2009. Opět chybí asi jen špetka, aby to bylo na potlesk.