OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Dnešní posudek začneme setem několika otázek. Pokud odpovíte na první dvě „ano“, můžete číst dále. Pokud se tak nestane, dopřejte si zaslouženou pauzu a doufejte, že zítra se na našich stránkách objeví něco mnohem zajímavějšího. Otázka první je z kategorie triviálních: „Znáte kapelu IN FLAMES?“ Tady čekám masivní kývání hlavou na znamení souhlasu, proto rychle přecházím k otázce číslo dvě. A sice: „Lze z vašeho občanského průkazu vyčíst věk 40 a více?“ Pokud je i tady vaše odpověď kladná, přichází finální otázka naší ankety: „Slyšeli jste „Foregone“ a co si o něm myslíte?“ Tady berme v potaz následující spektrum reakcí:
a) Je to výjimečná deska, nasazuji zánovní čepici kšiltem vzad a neohroženě vyrážím s o generaci či dvě mladšími kamarády užít si Fridénovu hecovačku přímo v kotli. Jednoduše držím prst na tepu doby, co na tom, že mé skráně již krášlí padlý sníh a břišní svaly marně vzpomínají na časy, kdy tvořily kompaktní celek v podobě pekáče buchet? Vždyť věk je přece jenom číslo!
b) Letmo jsem to poslechl při vysávání koberce a přípravě poctivého hovězího vývaru. Je to stejné jako asi posledních sedm nebo možná už osm desek. Nepotěší, ale ani neurazí.
c) IN FLAMES nám zrají jako mozzarella. Čím déle ji v lednici necháte, tím horší bude její chuť. Zázrak se opět nekoná a mě nezbývá než s nostalgií vzpomínat na ranné devadesátky. To vám byly panečku nahrávky!
d) Tohle je jednoduchý chyták. IN FLAMES se přece rozpadli někdy v roce 2001, takže jen těžko můžou vydat nové album, ne?
Tak jak jste na tom? Já osobně nezastírám, že jsem zaškrtl céčko. IN FLAMES si rád připomenu maximálně tak do doby vydání „Clayman“ a dále v čase se pouštím jen výjimečně. Nadto se přiznám, že ani současný melodický death metal mě moc neoslovuje, neb jest mnohdy kompromisní a s otupeným ostřím, daleký syrovosti a rozervanosti výlisků v období samotného formování a následného rozkvětu gothenburgské subkultury. U aktuální tvorby mi chybí naléhavost a ona specifická dobová autenticita, která zdobí prakticky celou tamější produkci z let 1993 – 1998. Někdy se vlaštovka ze starých časů přeci jen objeví a většinou ji mají na svědomí staří kozáci, kteří mají v devadesátkách své tvůrčí kořeny. Jen výjimečně pak vtrhne na scénu zcela nová krev, jež se nebojí vyseknout opravdovou poklonu melo/deathmetalovým průkopníkům citlivě zohledňující nejen všechny žánrové atributy, ale i onu unikátní atmosféru časů dávno minulých.
Jedna taková chuťovka zrovna vyšla před pár dny, mají na svědomí MAJESTIES a jmenuje se „Vast Reaches Unclaimed“. Hned první riffy „In Yearning, Alive“ nás přenesou o necelých třicet let zpět, do doby, kdy vycházely alba jako „Skydancer“ (DARK TRANQUILLITY), „Lunar Strain“, „The Jester Race“ (IN FLAMES) a nebo třeba „Towards The Twilight“ od Němců NIGHT IN GALES. Stejně tak ale sbírka často sklouzne ke kvapnějším black/deathmetalovým nájezdům po vzoru SACRILEGE, THE EVERDAWN, GATES OF ISHTAR a nebo i DISSECTION (slyš „Our Gracious Captors“). Velmi podobným feelingem disponovala i kolekce „The Everlorn“ od SINIRA, která se sice mnohem více přikláněla k black/deathmetalové stránce věci, nicméně atmosféru doby se jí podařilo zachytit neméně věrohodně. „Vast Reaches Unclaimed“ jednoduše zní jako deska, která zapadla v roce 1993 někam za mixážní pult studia Fredman a teprve po třiceti letech se ji náhodou podařilo exhumovat.
Někdo bude mluvit o bohapustém vykrádání žánrového fondu, já však hovořím o upřímné pokloně historickým milníkům melodického death metalu. Starou mozzarellu vyhazuji do koše, z „Foregone“ dělám pivní tácek a do přehrávače vkládám „Vast Reaches Unclaimed“. Zavírám oči a vzpomínám. Je jaro roku 1994, jdu ze školy na autobus, bílé tenisky se mi boří do bláta a ve walkmanu hraje „Lunar Strain“… Byly to tenkrát výjimečné okamžiky.
Někdo bude mluvit o bohapustém vykrádání žánrového fondu, já však hovořím o upřímné pokloně historickým milníkům melodického death metalu. Vkládám „Vast Reaches Unclaimed“ do přehrávače, zavírám oči a vzpomínám. Je jaro roku 1994, jdu ze školy na autobus, bílé tenisky se mi boří do bláta a ve walkmanu hraje „Lunar Strain“… Byly to tenkrát výjimečné okamžiky.
7,5 / 10
Tanner Anderson
- zpěv, kytara, bicí
Carl Skildum
- kytara
Matthew Kirkwold
- baskytara
1. In Yearning, Alive
2. The World Unseen
3. Our Gracious Captors
4. Verdant Paths To Radiance
5. Across The Neverwhen
6. Seekers Of The Ineffable
7. Sidereal Spire
8. Temporal Anchor
9. City Of Nine Gates
10. Journey's End
Vast Reaches Unclaimed (2023)
Datum vydání: Pátek, 3. března 2023
Vydavatel: 20 Buck Spin
Stopáž: 38:33
Osedlejme stroj času a vyrazme zase jednou na výlet do minulosti! Dobře, ale kam to tentokrát bude? No do Göteborgu přece, tam, kde se hrál ten nejlepší melodický death metal. A o kolik let se máme vrátit, stačí deset nebo patnáct? To je málo, koukej to nastavit rovnou na třicet!
Je mi 46, mám tam také ze C, recenze zábavná a za tip na tuhle kapelu, který jsem zde zachytil o víkendu děkuji, protože to od té doby točím každý den několikrát. Je to parádička. Žádná pecka do topu roku, ale že mě to sakra baví proti In Flames, kdy jsem jejich novinku odložil také někam do propadliště dějin.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.