OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Pokud mluvíme o nejvíce očekávaných black metalových deskách tohoto roku, musíme do našeho seznamu bezpodmínečně zařadit i „Om Hundrede År“ od AFSKY. Kdo by to byl před pár lety řekl, že tento projekt z Kodaně jednou bude figurovat poměrně výrazně v popředí zájmu. I já osobně jsem se k Dánům dostal relativně pozdě, konkrétně pak při příležitosti vydání „Ofte Jeg Drømmer Mig Død“, zásadní to kolekce, která AFSKY otevřela dveře do světa vybrané blackové společnosti. Sbírka mě zcela uhranula a ještě navíc mě přinutila ponořit se hlouběji do dánských (zejména pak atmo) BM vod a detailněji tak prozkoumat zde žijící exempláře. Výlov se podařil dokonale, nahrávky SUNKEN, GESPENST, SOLBRUD nebo HELTEKVAD si mě okamžitě získaly a natrvalo se nastěhovaly do útrob mého přehrávače.
I třetí řadovka má na obalu nějakého ležícího nešťastníka či nešťastnici, nicméně autory tentokráte nejsou malíři Henry Wallis ani Hans Andersen Brendekilde, nýbrž Kris Verwimp, zavedený to kreslíř veselých obálek zejména blackových kapel (MARDUK, THYRFING, ABSU a desítky dalších). Omalovánka je to sice slabší, leč mnohem důležitější je to, co se ukrývá pod jejím povrchem, tedy hudba samotná. Pojďme se na ni společně podívat (dívat se na hudbu jest velmi neortodoxní přístup, leč jděme – pozn. korektora).
Osobně jsem od AFSKY očekával pokračování předešlých dvou desek a ne nějaký kdovíjak překvapivý, více experimentálně pojatý materiál (od toho má Ole Pedersen Luk svůj další projekt HELTEKVAD, i když ani jejich tvorba není tak vzdálená tradičním žánrovým mantinelům). Přesně tak se i stalo. Dánové navazují na „Ofte Jeg Drømmer Mig Død“ a volně rozvíjejí jeho silný potenciál. První tři skladby prakticky není o čem diskutovat. AFSKY jsou znovu maximálně trpěliví, vybírají si silný motiv a ten vytrvale omílají, dokud jím posluchač není dokonale nasycen. Až poté chytře změní náladu skladby, když z rukávu vytáhnou jiný, neméně poutavý riff, ze kterého opět nějaký ten čas vyvařují to nejlepší. Tohle opatrné a rozvážné střídání motivů znamenitě prospívá zádumčivé atmosféře desky, citlivě udržuje její flow a zbytečně nenarušuje její pevně semknutou konstrukci. Ole Pedersen Luk umí nenásilně pracovat s dějem skladeb a navíc za nimi dokáže napsat i reprezentativní tečku v podobě citlivě vygradovaných závěrů (zejména první a poslední položka). Pokud bych měl přeci jen uvést jednu kyselejší poznámku, konstatoval bych něco o tom, že v tracklistu bohužel není ani jedna skladba, jež graduje tak epicky, jako poslední minuty "Tyende Sang" (z předešlého alba), která dodnes spolehlivě mění moji jinak jemnou kůži (jsou na to svědkové…či svědkyně? – pozm. korektora) v brusný papír nejhrubějšího zrna. To však neznamená, že "Om Hundrede År" je méně výrazná či snad, že disponuje menším množstvím chytlavých momentů než její přelomová předchůdkyně. Až na tradiční, ne tak nápadnou skladbu "Tid", je nová kolekce AFSKY melodicky velmi nakažlivá a přístupná, stejně tak si ale bez problému zachovává ostré hrany čistokrevného black metalu. K tomu svým dílem přispívá i hrdlo hlavního principála, jehož odevzdaný jekot se zdá trochu variabilnějším (slyš "Det Der Var"), přesto však ani zdaleka nedosahuje vyšinutých rejstříků, kterými je ozdobeno "Morgenrødens Helvedesherre", první záznam HELTEKVAD.
Závěrem je nutno ještě jednou vyzvednout zcela unikátní atmosféru desky. AFSKY mají schopnost vtáhnout posluchače hluboko do děje, emocionálně s ním zahýbat, dostat se mu důkladně pod kůži. Jednou jsou zdrcující, za chvíli nostalgičtí a v další chvíli zase posmutnělí a osudu zcela odevzdaní. Zavřít oči a poslouchat. Nechat se na své skromné loďce dlouze unášet na zkormoucených vlnách a na věčně šedém horizontu letargickým pohledem hledat vytoužené obrysy země. A to i přesto, že jste se už dávno smířili s tím, že je vlastně nikdy neuvidíte.
AFSKY potřetí a opět skvěle. Vítězný blackový recept našeho prima kluka, tedy Ole Pedersena Luka, znovu bez problémů zafungoval. A s jeho skladatelským umem nemám vůbec žádných pochyb, že ještě pěknou řádku let fungovat bude.
AFSKY potřetí a opět skvěle. Vítězný blackový recept našeho prima kluka, tedy Ole Pedersena Luka, znovu bez problémů zafungoval. A s jeho skladatelským umem nemám vůbec žádných pochyb, že ještě pěknou řádku let fungovat bude.
8 / 10
Ole Pedersen Luk
- zpěv, kytara, baskytara
Simon Frenning Sorensen
- bicí
1. Stormfulde Hav
2. Frosne Vind
3. Tak For Alt
4. Det Der Var
5. Tid
6. Fred Vaere Med Stovet
Om Hundrede Ar (2023)
I Stilhed (EP) (2022)
Ofte Jeg Drommer Mig Dod (2020)
Sorg (2018)
Vinteren Baeres Ind (single) (2016)
Afsky (EP) (2015)
Datum vydání: Středa, 15. března 2023
Vydavatel: Vendetta Records
Stopáž: 43:07
Vrchní dodavatel husí kůže, Ole Pedersen Luk, opět doručuje. Šest skladeb a v každé hned několik strhujících momentů, přesně takových, které dělají z dobrých desek ty výjimečné. Nečekejte, že Ole ihned ukáže všechny karty, nutno trpělivě hledat pod stolem, v rukávech či skryté náprsní kapse.
taka trochu tuctova BM akordovka bez vyrazneho napadu, ktory by vas vtiahol do deja... nazivo to navyse posobi na jedno brdo este viac... ako podmaz na skladanie lega neurazi...
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.